هشدار سیف به صراف ها؛ طرح جدید بانک مرکزی برای تقویت تولید

رئیس کل بانک مرکزی از طرح جدید بانک مرکزی برای تقویت تولید ملی خبر داد و به صراف ها هشدار داد با دستورالعمل جدید این بانک منطبق شوند.

عصر بانک؛ ولی الله سیف در حاشیه بیست و ششمین همایش بانکداری اسلامی با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه بانک مرکزی و نظام بانکی چه چاره ای برای لمس عقود اسلامی در جامعه دارند؟ اظهار داشت: در سال 62 با این ذهنیت که پنج سال به صورت آزمایشی این قانون تصویب می شود و بعد از آن با استفاده از تجربیات سعی می کنیم قانون کاملتر و جامع تر را به مجلس شورای اسلامی ارائه دهیم و قانون دائمی مبنای فعالیت ها بانکی شود، این قانون در دستور کار قرار گرفت ولی این اتفاق نیفتاد.

 

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه به لایحه اصلاح نظام بانکی اشاره و تصریح کرد: در لایحه پیشنهادی این انسجام به صورت بسیار کامل و با اشراف بر نقاط ضعف دیده شده و به نظر می رسد علاوه بر اینکه این لایحه از یک انسجام مناسب برخوردار است، ابزارهای جدیدی را که در دنیا مطرح بوده، مورد بررسی قرار داده و مواردی که برای کشور قابلیت استفاده دارد را مورد بهره برداری قرار داده است.

 

* سکه های جدید وارد بازار نمی شوند

 

سیف همچنین در پاسخ به پرسشی درباره ورود سکه های 2.5 و 5 بهار به بازار که هفته گذشته همزمان با ولادت امام رضا (ع) رونمایی شد، گفت: این سکه ها به بازار روانه نخواهد شد.

 

* هشدار سیف به صراف ها: با دستورالعمل منطبق شوید

 

وی در خصوص انطباق صرافی ها با دستورالعمل جدید و نارضایتی صرافان از تصمیم بانک مرکزی، گفت: صرافی ها باید به این موضوع توجه داشته باشند که با تغییر شرایط اقتصادی کشور و عوض شدن نرخ ارز نسبت به زمانی که مجوز دریافت کرده اند باید اصلاحاتی در اساسنامه و سرمایه مورد نیاز داشته باشند.

 

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: توصیه می شود که صرافان از این دستورالعمل تبعیت کنند زیرا مجوزهایی که بانک مرکزی صادر می کند با زمان محدود است و اگر به موقع اقدام نشود امکان دارد مجوزشان سررسید شده و مجوز بعدی صادر نشود.

 

سیف درباره سیاست اعتباری جدید بانک مرکزی نیز گفت: با توجه به مبنا بودن هدف خروج از رکود، محور سیاست های اعتباری بانک مرکزی در سال گذشته سرمایه در گردش واحدهای تولیدی بود.

 

وی ادامه داد: امسال نیز با توجه به انباشته شدن محصولات تولیدی کارخانجات در انبارها و عدم وجود تقاضای کافی برای به حرکت در آوردن تولید، بانک مرکزی تصمیم گرفت تأمین مالی فروش اقساطی محصولات اولویت نظام بانکی باشد البته این موضوع در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار گرفته که امید می رود به زودی درباره آن تصمیم نهایی گرفته شود.

 

 

/تسنیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.