اگر می‌خواهید موفق شوید،ظرفیت مغز خود را هدر ندهید

اگر موضوع خلاقیت برای شما مهم است که باید هم باشد، جالب است بدانید بیشترین خلاقیت شما زمانی نمود می‌کند که خسته هستید.

عصر بانک؛پربارترین زمان در یک روز برخلاف تصور عموم همیشه صبح زود نیست. بهره‌وری کار، هیچ ارتباطی به قوانین و تشریفات روزانه ندارد. واقعیت این است که موفقیت شما در کسب وکار ارتباط بسیار اندکی با زمان بهره‌وری در وهله نخست دارد.

بهره‌وری با کارآیی و نتایج حاصله مرتبط است. شاید این مساله در مورد کسانی که اتومبیل یا تراشه‌های نیمه هادی تولید می‌کنند صادق باشد اما در مورد بیشتر افراد، بهره‌وری چنین مفهومی ندارد.

اگر موضوع خلاقیت برای شما مهم است که باید هم باشد، جالب است بدانید بیشترین خلاقیت شما زمانی نمود می‌کند که خسته هستید. بیشترین تجلی ذهنی من زمانی که نیمه خواب هستم تراوش می‌کند یا زمانی که تمرین بسیار خسته‌کننده‌ای داشتم، یا در حمام وقتی به‌طور معمول دوش می‌گیرم.  موضوع این است که همه ما با هم متفاوت هستیم و اگر شما به بدن و غریزه خود گوش فرا دهید کارتان خوب پیش خواهد رفت. 

اما متاسفانه بیشتر افراد آنقدر درگیر روزمرگی و مسائل گوناگون هستند که فرصت گوش دادن به اینکه بدن و روحشان به آنها چه می‌گوید را ندارند. شاید مضحک به نظر برسد اما انسان‌های غارنشین همه این مسائل را برای خود حل کرده بودند. آنها با طلوع آفتاب از خواب بیدار می‌شدند، وقتی غذا داشتند می‌خوردند و زمانی که خسته بودند می‌خوابیدند. آنها همه این کارها را با حجم مغزی کمتر از یک‌سوم مغز کنونی ما انجام می‌دادند. به نظر همه چیز خوب بود البته تا زمانی که به یکی از آن جانوران وحشی تیز دندان بر نمی‌خوردند.

تنها موضوعی که بین انسان مدرن و انسان غارنشین تمایز ایجاد می‌کند، بخش نئوکورتکس بسیار تکامل یافته ما است. اگر صادقانه بیندیشیم، آیا واقعا فکر می‌کنید این ساختار پیچیده و ظرفیت عظیمی که در انسان شکل گرفته است تنها به این منظور است که بنشینیم و به موضوعاتی فکر کنیم که دغدغه یک مرد غارنشین بود؟ کارهایی که حتی یک قورباغه هم می‌تواند انجام دهد بدون آنکه لازم باشد اصلا فکر کند.
بسیار حیف است که یک ذهن بزرگ به هدر برود. پس نگذارید این اتفاق برای ذهن شما بیفتد و زمان با ارزشی را که می‌توانید به موفقیت حرفه‌ای خود اختصاص دهید با فکر کردن به مسائل بی‌معنی مثل اینکه چه ساعتی از خواب بیدار شوید، چگونه صبحانه بخورید، عادت‌های خوابتان چه باشد و چگونه دوش بگیرید به هدر ندهید.

ببینید، شما قرار است یک کارآفرین باشید. درست است؟ و کارآفرینی به کسب‌وکار مربوط می‌شود. پس بگذارید یک قدم به عقب برگردیم و به این مساله با منطق بنگریم. وقتی صحبت از کسب‌وکار به میان می‌آید، تنها زمان مهم در روز وقتی است که واقعا کار می‌کنید و تنها عاداتی که اهمیت دارند عادات کاری شما هستند. بله دقیقا هیچ چیز دیگری مهم نیست. مگر آنکه زمانی که باید کار کنید تنبلی و راحت‌طلبی را پیشه کنید. پس کار کنید. در اینجا به طرح پنج سوال می‌پردازیم که اگر می‌خواهید میراثی از خودتان بگذارید و کسب و کار موفقی داشته باشید باید به آنها پاسخ دهید.

چقدر مشکلات مشتریان را حل می‌کنید؟

اگر نمی‌توانید مشکلاتی را که مشتریان حاضرند برای حل آن پول پرداخت کنند، رفع کنید پس اهمیتی ندارد که چقدر از کارتان لذت می‌برید و چقدر عاشق کارتان هستید چون موفقیت کارآفرینی شما عمر بسیار کوتاهی خواهد داشت.

راه‌حل شما چیست و اصل ارزش آن چقدر است؟

اگر محصول یا خدمات شما در بازار رقابت ارزش و برتری زیادی ایجاد نکند در این صورت در مورد قیمت محصول خود در بازار با چالش مواجه خواهید شد و مجبورید وارد جنگ قیمتی شوید. این جایگاه مناسبی برای شما نخواهد بود.

برای حفظ و جذب مشتریان چه اقداماتی انجام می‌دهید؟

حتی بهترین راه‌حل‌ها نیز الزاما به موفقیت منتهی نمی‌شوند. شما برای دستیابی به مشتریان بالقوه، موفقیت در کسب‌وکار، خوشحال نگه داشتن مشتریان و از میان برداشتن موانع رقابتی نیاز به برنامه‌ریزی دارید؛ چراکه رقابت همیشه در کسب و کار وجود دارد.

چگونه سهم بازار و جایگاه بازار را به‌دست می‌آورید؟

شما همواره در حال خلق بازار جدید، توسعه کل بازار یا ربودن سهم بازار از رقبا هستید. در هر صورت شما برای رسیدن به این دستاوردها نیاز به استراتژی و سرمایه برای انجام آن دارید. تنها از دست دادن سهم بازار نیست که هزینه بر است بلکه به‌دست آوردن آن نیز هزینه دارد.

رشد خود را چگونه بودجه‌بندی می‌کنید؟

این همان نقطه‌ای است که اکثر کارآفرینان یا کسب‌وکارهای کوچک در آن به مشکل بر می‌خورند. با رشد کسب و کار لازم است که شما هم نظریه‌های منطقی برای بودجه بندی خود داشته باشید. در غیر این صورت، از نقدینگی خالی می‌شوید و این مساله به‌سادگی دلیل عمده شکست بسیاری از کسب‌وکارها است.

اگر به پنج استراتژی بالا فکر کنید و آنها را با موفقیت انجام دهید، مطمئن هستم که کارتان به خوبی پیش خواهد رفت. اگر این‌طور نیست، روی آن کار کنید تا این‌گونه بشود. چرا که اگر می‌خواهید کسب‌وکار خود را داشته باشید نمی‌توانید از هیچ‌یک از موارد بالا چشم‌پوشی کنید؛ چراکه هیچ‌یک از آنها اختیاری نیستند.

 

نویسنده: STEVE TOBAK

مترجم: رویا مرسلی

/دنیای اقتصاد

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.