ادعای بانک جهانی: لغو تحریم های ایران، درآمدهای بادآورده‌ای نصیب این کشور می‌کند

اقتصاددان ارشد بانک جهانی اعلام کرد رفع تحریم‌های ایران باعث به وجود آمدن منافع اقتصادی بادآورده برای این کشور خواهد شد.

عصر بانک؛خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی نوشت: «شانتایانان دیواراجان، » اقتصاد دان ارشد بانک جهانی در امور خاورمیانه و شمال آفریقا، روز جمعه اعلام کرد لغو تحریم های اقتصادی علیه ایران باعث به وجود آمدن منافع اقتصادی بادآورده برای این کشور خواهد شد.

 
وی درباره تاثیرات ناشی از کاهش تحریم های ایران گفت: «ما این موضوع را ثروت های بادآورده می نامیم. این واژه، یک واژه فنی در اقتصاد است که به افزایش ناگهانی منابع یک کشور اشاره می کند.»
 
این اقتصاددان ارشد افزود: این فرآیند، برخی «پیامدهای سیاسی» را به وجود خواهد آورد و به همین دلیل است که بانک جهانی آن را با احتیاط، درآمدهای بادآورده اقتصادی نامیده است.
 
بر اساس اعلام اعضای تیم مذاکره کننده رئیس جمهور آمریکا، ایران پس از اجرایی شدن توافق هسته ای احتمالا 55 میلیارد دلار درآمد کسب خواهد کرد که بخش عمده آن مربوط به ذخایر خارجی این کشور است.
قانونگذاران آمریکایی به شکلی اغراق آمیز از این درآمدهای بادآورده ایران انتقاد کرده‌اند.
 
دیواراجان در سخنرانی خود در «موسسه صلح بین المللی کارنگی» در این باره گفت: «میزان پولی که در اختیار ایران قرار می گیرد، کمتر از آن است که این کشور بتواند در خصوص نحوه هزینه کردن آن تصمیم بگیرد.»
 
وی افزود: «اگر ایران قصد دارد به رشد پایدار دست پیدا کند، این موضوع قطعا مهم است که چگونه این درآمدهای بادآورده را مدیریت خواهد کرد.»
 
بانک جهانی در گزارش ماه اوت خود درباره تاثیرات ناشی ازکاهش تحریم های ایران، به مقامات این کشور توصیه کرد این درآمدهای بادآورده را در زیرساخت های داخلی، ارتقای مخابرات و حمایت از فناوری های سطح بالا و صنایع غیر نفتی سرمایه گذاری کنند.
 
 
 
/باشگاه خبرنگاران
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.