حمایت حقوقی‌ها از بازار سهام؟

بورس تهران هفته گذشته را با کاهش 5/ 1 درصدی شاخص کل پشت‌سر گذاشت تا به این ترتیب برای ششمین هفته متوالی پس از توافق با ادامه روند منفی همراه باشد.

عصر بانک؛تداوم روند ریزشی بازارهای جهانی کالا و بورس با تحت‌فشار قرار‌دادن صنایع داخلی وابسته به این بازارها منجر به کاهش حاشیه سود و تحمیل زیان به شرکت‌ها و سهامداران فعال در بورس تهران شده، به‌خصوص آنکه رکود اقتصادی در کشور نیز بار این فشار را روی بورس تهران دوچندان کرده است. 

بررسی‌ها نشان می‌دهد در هفته گذشته سهامداران حقوقی بیشتر در قالب خریدار در معاملات بورس حضور یافته‌اند و این رویکرد را در نتیجه سه مولفه حمایت از سهم‌ها و جلوگیری از ریزش بیشتر، قرار گرفتن قیمت‌ها در کف و جذاب بودن آن برای حقوقی‌ها و همچنین خوش‌بینی این معامله‌گران به آینده بازار سهام انجام داده‌اند.

بررسی آمار معاملات هفته قبل بازار سهام در فاصله روزهای شنبه تا سه‌شنبه نشان می‌دهد تغییر مالکیتی در حدود 201 میلیون سهم به نفع سهامداران حقوقی صورت گرفته که ارزش آن بالغ بر 44‌میلیارد تومان است. 

بررسی معاملات «وبصادر» به‌عنوان پرمعامله‌ترین سهم هفته گذشته نشان می‌دهد تغییر مالکیتی به اندازه 63 میلیون سهم از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی در این نماد انجام شده و حقیقی‌ها بیشتر فروشنده سهام بانک صادرات بوده‌اند. 

از سوی دیگر در نماد «وبملت» نیز که هفته گذشته دومین سهام پرمعامله این هفته شناخته شد، تغییر مالکیتی به اندازه 29 میلیون سهم به نفع حقوقی‌ها رخ داده است، ضمن اینکه بیش از 95 درصد سهام بانک ملت را در این هفته سهامداران حقیقی به فروش رسانده‌اند. شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین و صندوق تامین آتیه کارکنان بانک ملت در مجموع رقمی حدود 4 میلیون سهم«وبملت» را در این هفته خریداری کرده‌اند. 

در این میان گروه صنعتی پاکشو نیز جزو نمادهایی بوده که هفته گذشته 100 درصد سهام آن توسط حقیقی‌ها در بورس تهران فروخته شده و تغییر مالکیتی در حدود 240 هزار سهم از سوی سهامداران حقیقی‌ به حقوقی‌ در این نماد صورت گرفته است. 

بررسی معاملات «پاکشو» حاکی از آن است که هفته گذشته شرکت بانک انصار خریدار 210 هزار سهم این شرکت در بورس تهران بوده است.  هفته گذشته پتروشیمی مبین بیشترین ارزش معاملات این هفته بازار سهام را به خود اختصاص داد. در نماد مبین تغییر مالکیتی حدود 11 میلیون سهم از سوی حقیقی‌ها به حقوقی‌ها صورت گرفته است. «خساپا» نیز به‌عنوان هفتمین سهم با بیشترین ارزش معاملات در هفته گذشته، تنها تغییر مالکیتی حدود صد هزار سهم به نفع حقوقی‌ها را تجربه کرده است. شنبه هفته قبل

4 میلیون و 500 هزار سهم سایپا شاهد تغییر مالکیت به نفع حقوقی‌ها بود اما در روزهای بعدی (یکشنبه تا چهارشنبه) این روند معکوس شده و بالغ بر 4 میلیون و 400 هزار سهم «خساپا» با تغییر مالکیتی به نفع حقیقی‌ها را در فرآیند معاملات تجربه کرد.

در همین حال بررسی معاملات هفته گذشته بانک انصار در بازار سهام نیز حکایت از تغییر مالکیت بالغ بر 29 میلیون سهم «وانصار» از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی دارد. شرکت شهریار مهستان (سهامی عام)، روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته قبل خریدار نزدیک به 5 میلیون سهم «وانصار» در بورس تهران بوده است. 

ایران ترانسفو نیز در مجموع معاملات هفتگی به نفع حقیقی‌ها شاهد تغییر مالکیتی بالغ بر 445 هزار سهم بود. با آنکه از یکشنبه تا چهارشنبه سهامداران حقیقی بیشترین فروش سهام «بترانس» را به خود اختصاص دادند اما به مدد حجم بالای خرید سهام این شرکت در روز شنبه از سوی این گروه از سهامداران (حقیقی‌ها) در مجموع هفتگی تغییر مالکیت از سوی سهامداران حقوقی به حقیقی صورت گرفت. 
 

 

/دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.