کدام سهم‌ها آینده‌ دارند؟/ زمان لازم برای بهبود بازار سرمایه

یک کارشناس بازار سرمایه پیش‌بینی کرد:در آینده بازار، ‌به علت کاهش نرخ نفت، سهام گروه‌هایی که وابستگی به نفت ندارند،‌ شرایط بهتری خواهند داشت و از این جمله می‌توان به گروه بانکی و خودرویی اشاره کرد.

عصر بانک؛هاشم باروتی، کارشناس بازار سرمایه اظهار‌ کرد: اصلی‌ترین مشکل فعلی بورس به وضعیت نابه‌سامان اقتصاد کلان کشور باز می‌گردد. از مهم‌ترین شاخصه‌های این وضعیت نامطلوب می‌توان به وجود تورم و رکود در اقتصاد و کسری بودجه 50 درصدی دولت اشاره‌ کرد. از سوی دیگر بحران اقتصادی در چین آغاز ‌شده و قیمت کالاهای اساسی نظیر نفت، ‌فلزات و پلیمرها با کاهش قیمت شدید مواجه‌است. این مولفه‌ها، مولفه‌های خوبی برای بورس نیست،‌ همان‌طور هم که مشاهده می‌شود،‌ بورس‌های جهانی نیز در هفته‌های گذشته نزولی بودند.

 

او افزود: در حال حاضر زمینه‌های مشخصی برای رشد بازار‌ها وجود ندارد. وضعیت بورس هم به همین زمینه‌ها بستگی دارد. بنابراین حتی اگر وعده‌های اجرایی شدن توافق نهایی شود، ‌به جز تاثیر گذاری اندک روانی،‌ تاثیر بسزای دیگری بر بورس ندارد.

 

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد‌: اکنون رکود تولید بیش از همه چیز به بورس فشار می‌آورد. این رکود باید از طریق جذب سرمایه خارجی،‌ تغییر نگرش مدیریتی در داخل کشور و تزریق امید به تولیدکننده‌ها حل شود. پیش بینی مسوولان اقتصادی دولت بر این است که آثار مثبت تحولات اخیر تا شش ماه در عرصه تولید و به تبع آن در بازار سرمایه قابل مشاهده است،‌ اما به نظر من حداقل یک سال دیگر زمان لازم است تا بهبود در شرایط تولید و بازار سرمایه دیده‌ شود.

 

او خاطرنشان کرد: البته آغاز این رشد به این بستگی دارد که سیاست‌گذاری دولت در زمینه بازار پول و بازار سرمایه به چه شکل باشد. اگر دولت بخواهد مانند گذشته به افزایش نرخ بهره بپردازد، باز هم سرمایه‌ها به سمت بانک‌ها می‌رود و حمایت از بازار سرمایه صورت نمی‌گیرد.‌ پس در این حالت نمی‌توان انتظار رشد شش ماه آینده یا یک سال آینده را داشت.

 

باروتی در خصوص رشد تک سهم‌ها و گروه‌های غیرمطرح در هفته گذشته گفت: وقتی بازار منفی باشد،‌ گروه‌هایی که بتای منفی دارند، ‌رشد ناگهانی می‌کنند،‌ اما این رشد به منزله بهبود شرایط بنیادی این نوع از سهام نیست. زیرا ممکن است با شارژهای اندک دو تا سه میلیارد تومانی هم افزایش نرخ زیادی ‌باشند. آنچه مسلم است در آینده بازار، ‌به علت کاهش نرخ نفت، سهام گروه‌هایی که وابستگی به نفت ندارند،‌ شرایط بهتری خواهند داشت و از این جمله می‌توان به گروه بانکی و خودرویی اشاره کرد.

 

 

/اقتصادنیوز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.