لیزینگ مسکن به کجا رسید؟

دبیر کل کانون شرکت‌های لیزینگ ایران گفت: قرار است با موافقت نهایی بانک مرکزی، شرکت‌های لیزینگ غیر وابسته به بانک‌ها بتواند در بخش مسکن فعالیت لیزینگ انجام دهند.

عصر بانک؛حمید شیروانی درباره راه اندازی لیزینگ مسکن به برگزاری جلساتی با بانک مرکزی و وزارت شهرسازی اشاره کرد و اظهار داشت: قرار است با موافقت نهایی بانک مرکزی، شرکت های لیزینگ غیر وابسته به بانک ها بتواند در بخش مسکن فعالیت لیزینگ انجام دهند. البته بانک مرکزی اعلام کرده این موضوع مصوبه شورای پول و اعتبار نیاز دارد و احتمالا انجام می شود.

 

وی با بیان اینکه صنعت لیزینگ می تواند به تولید و اشتغال کمک کند، گفت: لیزینگ‌ها قصد دارند غیر از خودرو در صنایع بزرگ دیگر مانند خرید کشتی و هواپیما نیز وارد شوند، البته در گذشته به این بخش ورود کرده بودیم ولی اخیرا نیز با شرکت هواپیمایی ماهان برای خرید هواپیما رایزنی شده است.

 

شیروانی با بیان اینکه هم اکنون لیزینگ ها چند مشکل اساسی دارند که اولین مورد آن نرخ سود بانکی است، تصریح کرد: شرایط فعلی از دغدغه های لیزینگ ها محسوب می شود و نرخ سود این شرکت ها باید در یک فضای رقابتی تعیین شود.

 

وی با اشاره به اینکه نرخ سود قبلی این شرکت ها 14 درصد و در آخرین تغییر به 21 درصد رسیده است، گفت: از دیگر مشکلات لیزینگ ها، مالیات بر ارزش افزوده است که نوعی اجحاف در حق مشتری خواهد بود.

 

دبیرکل کانون شرکت های لیزینگ ایران افزود: مالیات بر ارزش افزوده 9 درصدی باعث می شود تا قیمت تمام شده کالا 4 درصد افزایش یابد؛ در عین حال، با سازمان مالیاتی و نمایندگان مجلس صحبت هایی در این باره شده که تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

 

به گفته شیروانی، با دستورالعمل جدیدی که از سوی دولت به مجلس رفته لیزینگ ها قرار است موسسات مالی و اعتباری تلقی شوند که این مسئله خود به خود حل خواهد شد.

 

 

/تسنیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.