8 بانک مأمور بررسی طرح تحول بانکی

مدیرعامل بانک سپه ضمن اشاره به اینکه هشت بانک مأموربررسی طرح تحول بانکی هستند که نتاج آن بزودی در قالب لایحه ای تقدیم مجلس خواهد شد، گفت: طرح شیرین‎سازی آب خلیج‎فارس و ذخیره‎سازی نفت در مبادی خروجی کشور با عاملیت این بانک آغاز شده است.

عصر بانک؛مهدی تقوی نژاد در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت در وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شده بود، با تاکید بر ضرورت مشارکت نظام بانکی در کمک به پیشبرد اهداف و سیاست‌های اقتصادی نظام و دولت تدبیر و امید، اظهار داشت: برای افزایش قابلیت های بخش بانکداری در پشتیبانی از توسعه اقتصادی کشور و همچنین شناسایی و از بین بردن چالش های حوزه نظام بانکی شورای راهبردی طرح تحول نظام بانکی به ریاست وزیر امور اقتصادی و دارایی تشکیل شد.

 

وی افزود: برای اجرای این طرح، قراردادی بین دانشکده اقتصاد با دانشگاه تهران و بانک سپه به عنوان نماینده هشت بانک منتخب شبکه بانکی منعقد شده و تا کنون چندین جلسه مشورتی در قالب طرح تحول نظام بانکی کشور با مشارکت نمایندگان بانک مرکزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانکهای منتخب تشکیل شده است.

 

تقوی نژاد از تشکیل کارگروهی در وزارت اقتصاد به ریاست وزیر اقتصاد در این زمینه خبر داد و افزود: قرار است نتیجه بررسی‌های کارگروه در طرح تحول نظام بانکی تلفیق شود و به صورت لایحه به مجلس برود و پیش‌بینی می‌شود طی یکی دو جلسه آینده نیز به نتیجه برسد.

 

* گلایه تقوی نژاد از بانک مرکزی

 

مدیرعامل بانک سپه در خصوص مشکلات این بانک با بانک ایران‌زمین، گفت: این موضوع به سال 90 و مشکلات سپرده‌گذاران در ادغام شرکت تعاونی بهمن ایثار در موسسه اعتباری مولی‌الموحدین بازمی‌گردد که یک خط اعتباری 2 هزار میلیاردریالی توسط بانک مرکزی و از طریق بانک سپه در اختیار آنها قرار گرفت. البته بانک مرکزی در شش‌ماه خط اعتباری را تسویه کرد اما مولی‌الموحدین از انجام وظایف خود در بازپرداخت این خط اعتباری ناتوان بود.

 

وی ضمن گلایه از مسئولان بانک مرکزی و عدم همکاری در بازپرداخت خط اعتباری 2 هزار میلیارد ریالی، گفت: بانک سپه برای به نتیجه رسیدن به دادگاه مراجعه کرده و در نهایت میزان مطالباتمان از این دو بانک در حال حاضر 4 هزار میلیارد ریال است.

 

* تشریح وضعیت بانک سپه در یک سال گذشته

 

مدیرعامل بانک سپه با مساعدت دولت تدبیر و امید و اجرای احکام و قوانین بودجه عمومی، سرمایه این بانک از محل فروش اموال مازاد و تجدید ارزیابی و داراییها در سال گذشته نسبت به مرداد ماه سال 92 حدود 9 برابر افزایش یافت.

 

وی با بیان اینکه سرمایه بانک مردادماه سال گذشته 8 هزار و 559 میلیارد ریال بود که به رقم 75 هزار و 532 میلیارد ریال در سال 93 رسید، افزود: سرمایه پایه بانک از 10 هزار و 700میلیارد ریال در سال 92 با 118 درصد رشد به 23 هزار و 400 میلیارد ریال در سال گذشته رسید.

 

تقوی نژاد ضمن اشاره به اینکه کفایت سرمایه بانک سپه در مردادماه سال 92 منفی 19صدم درصد بود که در سال گذشته به 21/5 درصد افزایش یافت، گفت: مانده کل سپرده بانک سپه از رقم 320 هزار میلیارد ریال در مرداد 92 به 423 هزار میلیارد ریال در مرداد ماه سالجاری رسید که رشد 32 درصدی را نشان می دهد.

 

*رشد 21 درصدی تسهیلات اعطایی به بخش های اقتصادی

 

مدیرعامل بانک سپه ضمن تاکید بر مشارکت نظام بانکی در توسعه کشور، اظهار داشت: مانده کل تسهیلات بانک سپه در اسفندماه سال 92 مبلغ 238 هزار میلیارد ریال بود که به 287 هزار و 979 میلیارد ریال در مرداد ماه سالجاری رسید. این آمار رشد 21 درصدی تسهیلات اعطایی بانک سپه به بخشهای مختلف اقتصادی را نشان می دهد.

 

وی با بیان اینکه حجم قابل توجهی از تسهیلات پرداختی بانک سپه در این مدت به بخشهای مولد اقتصادی اختصاص یافته است، گفت: تسهیلات پرداختی این بانک از محل صندوق توسعه ملی به بخش کشاورزی و صنعت در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن به ترتیب 66 و 36 درصد رشد داشته است.

 

رئیس هیات مدیره بانک از افزایش 6/6 برابری میزان تسهیلات قرض الحسنه اعطایی این بانک خبر داد و گفت: در سال 92 بالغ بر4 هزار و 400 نفر از تسهیلات قرض الحسنه بانک سپه استفاده کرد. برای کمک به رفع نیاز هموطنان توسط بانک سپه پرداخت شد. این میزان در پایان سال 93 با 558 درصد رشد به 29 هزار نفر رسیده است.

 

* رشد دو برابری فعالیت بانک برای تامین مالی واحدهای تولیدی در دولت تدبیر و امید

 

رییس هیات مدیره بانک سپه با اشاره به حمایت این بانک از طرحهای تولیدی گفت: حجم فعالیت بانک برای تامین مالی واحدهای تولیدی در قالب تخصیص و اعطای تسهیلات از سال 1392 تا پایان مرداد ماه 94 نزدیک به دو برابر شده است.

 

وی با بیان اینکه مجموعه تسهیلات پرداختی از مردادماه 92 تا مردادماه 94 به بخشهای مولد اقتصادی رقمی معادل 155 هزار میلیارد و 658 میلیون ریال بوده است افزود: در سالجاری بیش از 5 میلیارد و 400 میلیون دلار تسهیلات برای تامین مالی طرحهای بزرگ کشور تخصیص داده شده است.

 

تقوی نژاد اظهار داشت: بانک سپه از مرداد ماه 92 تا پایان مردادماه 94 (دولت تدبیر و امید) بالغ بر 120 هزار میلیارد ریال تسهیلات بابت تامین سرمایه در گردش و بیش از 20 هزار میلیارد ریال تسهیلات سرمایه ثابت به واحدهای تولیدی و مولد پرداخت کرده است.

 

مدیرعامل بانک سپه با اشاره به تسهیلات تکلیفی پرداختی توسط بانک سپه گفت: به منظور حمایت از اقشار آسیب پذیر رشد تسهیلات تکلیفی پرداخت شده در طی دوره منتهی به مرداد 94 نسبت به دوره منتهی به مرداد 93 بیش از دو برابر شده است.

 

*مشارکت بانک در اجرای پروژه های کلان کشور

 

وی با بیان اینکه در کنار دولت برای تحقق اهداف کلان اقتصادی هستیم اظهار داشت: در این راستا بانک سپه پرداخت تسهیلات ریالی برای ایجاد واحدهای مولد را در دستور کار قرار داده به همین منظور در مقطع فعلی 110 طرح مهم به مبلغ 12 هزار و 570 میلیارد ریال در در حال اجرا می باشد.

 

رئیس هیات مدیره بانک سپه با بیان اینکه رویکرد این بانک عمدتاً حضور در پروژه های بزرگ است، گفت: با توجه به مزیت و ظرفیتهای موجود در بخش نفت و گاز به ویژه میادین مشترک به سبب اهمیت غیر قابل انکار آن در توسعه اقتصادی و ارزش آفرینی و کسب درآمد ارزی، بانک سپه در این بخشها حضور جدی تری داشته است.

 

وی با بیان اینکه تا کنون بالغ بر 5 میلیارد و 412 میلیون دلار به طرحها و متقاضیان واجد شرایط از محل صندوق توسعه ملی تسهیلات پرداخت شده است، افزود: غالب این طرحها در مناطق محروم واقع شده و در تحقق سیاست های کلان نظام مقدس جمهوری اسلامی بمنظور محرومیت زدایی نقش موثری داشته است.

تقوی نژاد در ادامه با اشاره به طرح عظیم پتروشیمی لردگان گفت: بانک سپه بمنظور فعالان اقتصاد برای بهره مندی از منابع مالی خارجی در فاینانس چین مشارکت داشته و عاملیت طرح پتروشیمی لردگان را برای استفاده از منابع مذکور به مبلغ 3569 میلیارد یوآن معادل 500 میلیون دلار برای اجرا و تولید کود شیمیایی در این منطقه محروم از توابع استان چهارمحال و بختیاری پذیرفته است.

 

* استفاده از تمام ظرفیت ها؛ برای وصول مطالبات غیرجاری

 

تقوی نژاد ضمن اشاره به اقدامات صورت گرفته برای تسریع و تسهیل وصول مطالبات غیرجاری در بانک سپه، اظهار داشت: مجموعه بانک سپه در کنار اقدامات داخلی نظیر طراحی سامانه وصول مطالبات، تشکیل شورای عالی سیاستگذاری وصول مطالبات و ایجاد واحد تخصصی به همین نام در مدیریت های مناطق و شعب ممتاز، از کلیه ظرفیت های موجود برای وصول مطالبات معوق استفاده می کند.

 

مدیرعامل بانک سپه از کاهش نسبت مطالبات غیرجاری بانک به کل تسهیلات خبر داد و گفت: این نسبت در مرداد سال 92 معادل 16 درصد بود که با 5/3 واحد درصد کاهش به 5/12 درصد در پایان سال 93 رسید.

 

وی ضمن تاکید بر برخورد تخصصی با بدهکاران بانکی، یادآور شد: بانک سپه برای تسریع و تسهیل در وصول مطالبات از توانمندی و تخصص شرکتهای بخش خصوصی فعال در این زمینه هم بهره می گیرد.

 

تقوی نژاد گفت: بانک سپه با مشارکت برخی بانکهای دیگر طرح ملی خرید تضمینی گندم را سال گذشته با موفقیت اجرا کرد و به خاطر پرداخت به موقع مطالبات گندمکاران از سوی بانک سپه، این بانک مورد قدردانی معاون اول رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور قرار گرفت.

 

*  اجرای طرح ملی تنظیم آبهای مرزی با مشارکت بانک سپه در 12 استان

 

تقوی نژاد اظهار داشت: براساس تفاهم نامه امضاء شده بین بانک سپه و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، این بانک تا کنون 35 هزار و 851 میلیارد ریال از منابع طرح ملی مهار و تنظیم آبهای مرزی را پرداخت کرده است.

 

رئیس هیات مدیره بانک سپه افزود: این میزان منابع بابت 95 طرح برای وزارتخانه های نیرو و جهاد کشاورزی پرداخت شده که در دوازده استان در حال اجرا است.

 

وی اضافه کرد: برای ثبت اطلاعات و نظارت بر عملکرد دستگاههای ذی ربط اجرا کننده این طرحها، سامانه الکترونیکی متمرکزی در بانک سپه استقرار یافته است.

مدیرعامل بانک سپه ضمن اشاره به تعامل گسترده این بانک با صندوق توسعه ملی، تصریح کرد: بانک سپه از محل منابع صندوق توسعه ملی 5 میلیارد و 475 میلیون دلار برای اجرای طرحهای بالادستی نفت و پتروشیمی تامین منابع کرده و از این حیث بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.

 

*بانک سپه آماده استفاده از شرایط اقتصادی بعد از تحریم

 

تقوی نژاد درخصوص اثر رفع تحریمها بر اقتصاد گفت: قطعاً رفع محدودیت های شبکه بانکی و کاهش هزینه بنگاههای تجاری در تامین مواد اولیه و مدیریت صحیح رفع تحریم می تواند اثرات مثبتی در اقتصاد کشور داشته باشد . البته این موضوع با در نظر گرفتن اصول اقتصاد مقاومتی و مدیریت وجوه آزاد شده و سرمایه گذاری در زیر ساخت های کشور با اتکاء به ظرفیت های داخلی، امری قطعی خواهد بود.

 

وی افزود: امکان گسترش روابط بین بانکی و دسترسی کم هزینه به منابع ارزی و تسهیل جریان ورود و خروج ارز از مزایای رفع تحریم ها در شبکه بانکی خواهد بود. این امر می تواند موجب ایجاد رقابت بیشتر فضای کار و افزایش کیفیت خدمات بانک ها شود.

 

رییس هیات مدیره بانک سپه افزود: قطعاً با توجه به لغو تحریم ها در روز اجرای توافقنامه " برجام"، بانک ها می توانند به عنوان نهادهای امن نقش واسطه بین وارد کنندگان و صادر کنندگان ایفاد کرده و این امر موجب کاهش هزینه های بنگاه های تولیدی و امنیت بیشتر در نقل و انتقال وجوه آنان در واردات و صادرات کالا شود.

 

تقوی نژاد در خصوص نحوه ارتباط و سیاستگذاری بانکها برای رفع نیازهای بخش مولد پس از رفع تحریم‌ها گفت: با توجه به سیاست دولت تدبیر و امید مبنی بر کنترل تورم و اعطای تسهیلات هدفمند به بخش های مختلف و به ویژه بخش تولید، از آنجائیکه پس از دوران تحریم قدرت وام دهی بانک ها افزایش می یابد می بایست با اتخاذ سیاست های دقیق این تسهیلات به سمت رفع موانع تولید و توسعه زیر ساخت های کشور با مدیریت و کنترل دقیق انجام و از افزایش نقدینگی جلوگیری شود.

 

رئیس هیات مدیره بانک سپه با اشاره به شرایط پیش روی اقتصاد کشور بعد از رفع تحریم‌ها اظهار داشت: رفع تحریم ها نباید موجب ورود سیل کالاهای خارجی به کشور شود. لذا بانک ها می بایست با اعطای تسهیلات ارزی و ریالی به شرکت های تولیدی و تسهیل در تامین مواد اولیه بنگاه های تولیدی موجب رونق تولید و خروج کامل از رکورد در کشور شوند. از سوی دیگر با انعقاد قراردادهای بلند مدت فاینانس و یا قراردادهای کوتاه مدت با بانک های بین المللی موجب تامین مالی پروژ ه های زیر ساختی کشور شوند.

 

وی اظهار داشت: نظام بانکی کشور از مدت ها پیش با رصد دقیق تحولات صورت پذیرفته در حوزه بین المللی، آماده استفاده از فرصت های احتمالی ناشی از ایجاد گشایش در فضای حاکم بر روابط سیاسی بوده است. با حصول این مهم و لغو قریب الوقوع تحریم های مالی، هریک از بانکها برای فعال سازی و گسترش شبکه برون مرزی خود در کنار ایجاد و برقراری روابط قرارداد همکاری با بانک های کارگزار خارجی و متنوع ساختن سبد خدمات بین المللی قابل ارائه به فعالان اقتصادی، برنامه های جامع و مدونی را تنظیم نموده اند.

 

تقوی نژاد اظهار داشت: بانک سپه با درک عمیق از وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور به منظور بهره برداری حداکثر از ظرفیت شرایط اقتصادی بعد از تحریم، «برنامه محوری» را به عنوان اصلی ترین رویکرد مدیریتی مورد توجه قرار داده است.

 

رئیس هیات مدیره بانک سپه ضمن تاکید بر ضرورت خروج بانکها و موسسات مالی از بخش های غیرمولد، تصریح کرد: بانک سپه در راستای همگامی با رهنمودهای مقام معظم رهبری و سیاست های دولت تدبیر و امید مبنی بر خروج بانکها از بنگاهداری، نسبت سرمایه گذاری ها در سهام شرکت ها و سایر اوراق بهادار را از 64/92 درصد در سال 92 به 56/72 درصد در سال گذشته کاهش داد.

 

وی افزود: این بانک همچنین برای اجرای تکالیف ابلاغی از سوی نهادهای ناظر و بانک مرکزی مبنی بر آزاد سازی منابع بلوکه شده در بخش املاک و اموال مازاد سال گذشته 4 هزار و 500 میلیارد ریال اموال مازاد خود را به فروش رساند که در مقایسه با سال قبل از آن 70 درصد رشد نشان می دهد.

 

* حضور شرکت امید در بخش های زیربنایی و سرمایه بر

 

مدیر عامل بانک سپه درخصوص مشارکت این بانک در گسترش صنایع تاثیرگذار در توسعه اقتصادی، تصریح کرد: در حال حاضر 79 درصد سنگ آهن، 22 درصد لاستیک و 30 درصد مخازن گازی (CNG)، 10 درصد سیمان و یک درصد نیروگاه برق کشور با مشارکت بانک سپه تولید می شود.

 

تقوی نژاد ضمن اشاره به پشتیبانی و حضور قابل اتکا بانک سپه در بازار فولاد کشور، یادآور شد: این بانک به واسطه در اختیار داشتن حدود 40 درصد از سهام دو شرکت بزرگ گل گهر و چادرملو حضور موثری در بازار فولاد کشور دارد.

 

وی با بیان اینکه بانک سپه با شرکت سرمایه گذاری امید در صنایع سرمایه‌بری که بخش خصوصی توان حضور در آنها را ندارد سرمایه گذاری کرده، افزود: این بانک در طرحهای بزرگ و ملی که در آنها خلاء سرمایه گذاری مشاهد کند وارد می شود تا به رونق و رشد اقتصادی کشور کمک کند.

 

رئیس هیات مدیره بانک سپه اظهار داشت: شش خط تولید جدید کنسانتره به ظرفیت 12 میلیون تن، دو خط تولید جدید گندله به ظرفیت 10 میلیون و 600 هزار تن و پنج خط تولید جدید احیا مستقیم فولاد به ظرفیت 7 میلیون تن از جمله طرحهای جدید مورد حمایت بانک سپه در حوزه آهن و فولاد است که با راه اندازی آنها شاهد توسعه صنعت فولاد کشور خواهیم بود.

 

تقوی نژاد از راه اندازی سه نیروگاه جدید 500 مگاواتی خبر داد و گفت: این نیروگاه‌ها در سیرجان، هریس و چادرملو احداث خواهد شد.این بانک در راه اندازی مخازن نفتی استراتژیک گناوه به ظرفیت تولید 10 میلیون بشکه مشارکت دارد.

 

* آغاز اجرای طرح شیرین سازی آب خلیج فارس

 

وی همچنین از احداث خط لوله انتقال آب خلیج فارس به سایت های گل گهر و گهرزمین خبر داد و گفت: طرح شیرین‌سازی آب خلیج‌فارس با سرمایه‌گذاری 2 هزار و 400 میلیارد تومانی آغاز شده که براساس این طرح، 430 میلیون مترمکعب آب شیرین‌سازی خواهد شد و خط انتقال آن از خلیج‌فارس به سیرجان خواهد بود.

 

مدیرعامل بانک سپه از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با وزیر نیرو با حضور معاون اول رئیس جمهور برای تامین آب شرب 50 شهر و 200 روستا با تامین اعتبار 650 میلیارد تومانی لوله‌های فولادی برای جمعیت 8 میلیون نفری خبر داد و افزود: همچنین طرح ذخیره‌سازی نفت در مبادی خروجی برای حل مشکل ذخیره‌سازی نفت تا پایان سال 94 با تامین اعتبار 6 هزار و 200 میلیاردتومانی بانک سپه با ظرفیت 10 میلیون بشکه اجرایی خواهد شد.

 

 

/تسنیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.