کم‌رنگ شدن قرض‌الحسنه نشانه‌ چیست؟

یک کارشناس اقتصادی بین‌الملل گفت: کم‌رنگ‌تر شدن قرض‌الحسنه در بین مردم نوعی بی‌اعتمادی بانک‌ها است.

عصر بانک؛ دکتر غلامحسین طاهری کارشناس اقتصاد بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علت بالا رفتن سود بانکی را نبود مکانیزم جامع عنوان کرد و گفت: بانک‌های ایران به دلیل نبودن یک مکانیزم و نظارت جامع، هر یک ساز خود را کوک می‌کنند.

 

وی در ادامه عنوان داشت: علت دیگر بالا رفتن سود بانکی از نگاه بانکداران بدهی بانکی به بانک مرکزی و تأمین مالی عنوان می‌شود، این در حالی است که سیستم بانکی جهان از یک سیستم مکانیزم جامع برخوردار است.

 

این کارشناس اقتصاد بین‌الملل با بیان اینکه تحول اقتصادی تدوین شده است اما عملکرد بانک‌ها متفاوت است اظهار کرد: متأسفانه بانک‌ها در پرداخت تسهیلات و سود بانکی و دیگر خدمات سیاست‌های خود را اجرایی می‌کنند و شاهد نوسانات سود سپرده هستیم.

 

طاهری اصلاح نهادی را مهم‌ترین تحول در امور بانکی برشمرد و تأکید کرد: اولویت بانک‌ها باید اجرای سیاست‌های پولی و ارزی از سوی بانک مرکزی باشند، اگر این امر تحقق پیدا کند قطعا شاهد رشد اقتصادی کشور خواهیم بود.

 

وی در ادامه اقتصاد ایران را بانک‌محور دانست و گفت: برای برون رفت از اقتصاد بانک محور کاری دشوار پیش رو داریم و اولین گام باید تدوین و میزان اختیارات بانک‌ها در اقتصاد کشور مورد بررسی و نظارت قرار بگیرد.

 

کارشناس اقتصاد بین‌الملل بنگاه‌داری را یکی از علت‌های تورم و رکود در کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: آمارهایی که مرکز آمار از تورم و رکود کشور اعلام می‌کند و رقم‌هایی که در کف بازار است، شاهد اختلاف رقم هستیم که بانک‌ها نیز بی‌تأثیر نیستند.

 

طاهری افزود: با تدوین لایحه‌ای که از سوی دولت و مجلس در  حال شکل‌گیری هست امیدواریم شاهد افت رکود و تورم در کشور باشیم و زمانی این سیاست‌ها قابل اجرایی است که کار گروهی از سوی دولت و مجلس شکل بگیرد.

 

وی ریشه عدم نقدینگی اقتصاد کشور را دست روی دست گذاشتن بانک‌ها دانست و گفت: بانک‌ها منتظرفردایی هستند که در آن  مطالعه نمی‌کنند و ریشه این امر در منافع محور بودن بانک‌ها و کناره‌گیری از مشتری‌مداری از سوی بانک‌ها است. در واقع بانک‌ها باید یکی از زنجیره‌های اقتصادی کشور باشند.

 

کارشناس اقتصاد بین‌الملل برگزاری بیش از 27 همایش بانکی در سال‌جاری را بی‌بهره‌ عنوان کرد و گفت: اکثر این همایش‌ها با یک محور بانکی برگزار می‌شود، نمی‌دانم که با برگزاری این گونه همایش‌ها بانک‌ها به دنبال چه هدفی هستند و اغلب موضوع این همایش‌ها کپی‌محور است.

 

طاهری یکی دیگر از مشکلات اقتصاد کشور را سود با بازدهی کم عنوان کرد و اظهار داشت: سیاست بانک‌های ایران بر پایه ریسک کم است و به دنبال سرمایه‌گذاری هستند که قدرت ریسک‌پذیری کم‌تری داشته باشند، این در حالی است که بانک‌های جهان میزان ریسک‌پذیری آنها تدوین شده و بر آن نظارت مستمر صورت می‌گیرد.

 

وی تخصصی نبودن هیأت مدیره بانک‌ها را از دیگر مشکلات اقتصاد کشور دانست و تأکید کرد: اگر هیأت مدیره بانک‌های کشور در تخصص خود انجام وظیفه نمی‌کنند و نمی‌گذارند فرد دیگری وارد دایره مدیریتی آنها بشود که این امر باعث رکود و تورم می‌شود زیرا طرز تفکر مدیریت کنونی،‌ تفکری خنثی و انفعالی است.

 

کارشناس اقتصاد بین‌الملل در تفسیر کم‌رنگ‌تر شدن قرض‌الحسنه در بین مردم را بی‌‌اعتمادی به بانک‌ها عنوان کرد و تأکید داشت: مردم نسبت به بانک‌ها بی‌اعتماد شدند و چرایی این مسئله به عملکرد مدیران بانک برمی‌گردد. مدیران در توزیع منابع روشن‌سازی نمی‌کنند و سیاست منافع محور را در پیشی گرفته‌اند.

 

طاهری ادامه داد: مسئولان بانکی باید در خرج کردن منابع بانکی به مردم گزارش ارائه کنند و در قبال سیاست‌های نادرست خود که شاهد اختلاس‌های کلان هستیم باید عذرخواهی کرده تا اعتماد مرد به بانک‌ها بازگردد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.