نرخ‌ سود بانک‌ها چگونه رصد می‌شود؟

معاون نظارتی بانک مرکزی از تمدید قراردادهای قبلی تسهیلات بانکی با نرخ‌های بالای قبل خبر داد و گفت: کارشناسان بانک مرکزی به‌ راحتی از طریق سامانه الکترونیکی عملکرد بانک‌ها در اعمال نرخ‌های سود را رصد می‌کنند.

عصر بانک؛ حمید تهر‌ان‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی در پاسخ به این سوال چرا همچنان برخی بانک‌های خصوصی و غیردولتی نرخ‌های سود تسهیلات را بالاتر از نرخ مصوب شورای پول و اعتبار دریافت می‌کنند، اظهارداشت: برخی تولیدکنندگان و استفاده کنندگان از تسهیلات به دلیل کمبود نقدینگی و نگرانی بابت امکان دریافت دوباره تسهیلات، حاضر به بازپرداخت اصل و سود تسهیلات نیستند، حتی بعضی فعالان اقتصادی حاضر به پرداخت 6 درصد جریمه تاخیر متعلقه هستند اما اصل و سود تسهیلات را به بانک برنمی‌گردانند و حاضربه تسویه تسهیلات نیستند.

 

وی افزود: درخواست تمدید تسهیلات دریافتی را می‌کنند و طبیعی است تمدید با همان نرخ‌های قبلی انجام می‌شود و شرایط قرارداد قبلی حاکم است.

 

معاون نظارتی بانک مرکزی تصریح کرد: از طرف دیگر بخشی از سپرده‌ بانک‌ها مربوط به سپرده‌هایی است که 4 یا 5 سال پیش افتتاح شده است که نرخ‌های سود بالاتری داشته‌اند و بانک با توجه به قرارداد باید همچنان سود به سپرده‌گذار پرداخت کند.

 

وی گفت: باید به این مساله توجه داشت که بخش عمده تسهیلات پرداختی بانک‌ها تمدید تسهیلات گذشته است و در واقع قراردادهای قبلی با همان نرخ‌های سود سال‌های گذشته تمدید می‌شود.

 

تهران‌فر تصریح کرد: چنین شرایطی موجب شده میانگین نرخ سود تسهیلات بانکی بالاتر از نرخ مصوب شورای پول و اعتبار باشد؛ اما با همه این شرایط، ثبات نسبی در بازار پول ایجاد و سطح رعایت نرخ‌های سود در شبکه بانکی بیشتر شده است.

 

معاون نظارتی بانک مرکزی در پاسخ به این که برخی بانک‌های خصوصی تا 30 درصد هم سود برای تسهیلات در نظر می‌گیرند، گفت:‌ اگر موارد مستندی در این رابط باشد حتما بانک مرکزی پیگیری می‌کند و تاکنون هم موارد متعددی را پیگیری و به نتیجه رسانده است.

 

*برکناری 16 مدیر متخلف بانکی

 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برکناری 16 مدیر بانکی هم به دلیل تخلف در رعایت نرخ‌های سود بوده است، گفت: یکی از موارد تخلف این 16 مدیر بانکی عدم رعایت نرخ های سود بوده است؛ این افراد از جایگاه خود برکنار و حوزه فعالیتشان محدود شده است.

 

تهران‌فر تاکید کرد: تغییرات در شبکه بانکی معمولا به صورت تدریجی اتفاق می‌افتد و هم‌اکنون در مسیری حرکت می‌کنیم که از نظر رعایت نرخ‌های سود در جایگاه بهتری نسبت به گذشته هستیم.

 

* بانک مرکزی اعمال نرخ‌های سود در بانک‌ها را به راحتی رصد می‌کند

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا بانک مرکزی به دنبال نظارت الکتروینکی و سیستمی نسبت به اعمال نرخ‌های سود نیست، گفت: کارشناسان بانک مرکزی در حوزه فناوری اطلاعات به‌راحتی از طریق سیستم‌‌های الکترونیکی عملکرد بانک‌ها در اعمال نرخ‌های سود را رصد می‌کنند و تاکنون موارد زیادی را با این روش پیگیری کرده‌ایم.

 

* کلیات برنامه 4 مرحله بانک مرکزی برای برخورد با غیرمجازها

 

معاون نظارتی بانک مرکزی در خصوص برنامه 4 مرحله‌ای بانک مرکزی برای برخورد با موسسات غیرمجاز، اظهارداشت: چهار گام برای ساماندهی موسسات غیرمجاز طراحی شده که براساس آن موسسات بدون مجوز یا پس از طی فرایندی مشخص مجوز فعالیت می‌گیرند و یا اینکه حذف و ادغام می‌شوند.

 

* موسسات بزرگ بدون مجوز حتما ساماندهی می‌شوند

 

وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود اقداماتی که توسط بانک مرکزی برای ساماندهی موسسات غیرمجاز گزارش می‌شود، این موسسات همچنان در کشور به وجود آمده و فعالیت می‌کنند، گفت: بانک مرکزی موسسات بزرگ بدون مجوز را ساماندهی کرده و ساماندهی خواهد کرد. تعدادی را به مرحله اخذ مجوز می رساند و تعداد اندکی که قادر یا مایل به پذیرش ضوابط حاکم بر بازار پول نیستند نیز مشمول اقدامات خاص و ویژه ای خواهند شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.