بازدهی سهامداران آب رفت

بورس اوراق بهادار تهران در دومین ماه تابستان روزهای سردی را تجربه کرد و با پیش روی در مدار نزولی، افت تمامی متغیرهای خود را رقم زد و موجب آب رفتن بازدهی سهامداران خود شد.

عصر بانک؛ بورس اوراق بهادار تهران بعد از آغاز روند نزولی خود در تیر ماه، به مسیر محتاطانه و مبهم خود در مرداد ماه نیز ادامه داد و موجب افت تمامی متغیرهای خود در پنجمین ماه سال شد.

 

به این ترتیب عواملی همچون گزارش عملکرد ضعیف شرکت‌ها در 3 ماهه اول سال، کاهش قیمت جهانی نفت و فلزات اساسی، ابهامات صنایعی همچون پتروشیمی، پالایشگاهی و معدنی، کمبود شدید نقدینگی در بورس و رکود حاکم بر اقتصاد در کنار انتظار سهامداران برای مشاهده آثار لغو تحریم‌ها موجب افت تقاضا و افزایش بی‌انگیزگی در تالار شیشه‌ای شد.

 

این عوامل باعث شد تا بورس تهران پنجمین ماه سال را نیز در رکود و نزول سپری کند و با افت تمامی متغیرهای خود مواجه شود به طوری که در این ماه به دلیل افت دامنه‌دار قیمت‌ها، سهامداران از تالار شیشه ای قهر کردند و دست به فروش سهام خود زدند.

 

همچنین حاکم شدن فضای بی‌اعتمادی و بی‌انگیزگی در تالار بورس، ارزش و حجم معاملات این بازار را نیز تحت تاثیر قرار داد تا جایی که در 20 روز معاملاتی مرداد ماه از ارزش معاملات 39 درصد و از حجم سهام معامله شده 50 درصد کاسته شد و تنها 9 هزار و 744 میلیون سهم به ارزش 23 هزار و 134 میلیارد تومان داد و ستد شد.

 

در این ماه دفعات معاملات هم روند کاهشی را تجربه کرد و با افت 47 درصدی مواجه شد همچنین به دلیل تمایل سهامداران به فروش سهم، تعداد خریداران با افت قابل توجه 37 درصدی مواجه شد و تا سطح 199 هزار نفر افت کرد.

 

و اما شاخص‌های بورس در این ماه نیز وضعیت چندان مطلوبی نداشته و تحت تاثیر روند نزولی بورس، افت خود را به نمایش گذاشتند تا جایی که در 20 روز معاملاتی مرداد ماه شاخص کل بورس افت 3.5 درصدی را تجربه کرد و با 2 هزار و 419 واحد افت از دو کانال 66 و 67 هزار واحدی فاصله گرفت و در عدد 65 هزار واحدی متوقف شد.با این اتفاق میزان بازدهی سهامداران نیز آب رفت و به عدد 4.3 درصد از ابتدای سال تاکنون رسید.

 

این در حالی است که در این میان بازار اوراق مشارکت در مرداد ماه روند رو به رشدی داشت و بر خلاف روند نزولی بورس، معاملات این اوراق رونق گرفت و ارزش و حجم آن با رشد 26 درصدی مواجه شد.

 

 

/ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.