کدام بانک های ایرانی به‌زودی در انگلیس فعال می‌شوند؟

رئیس کل بانک مرکزی با تشریح مذاکرات بانکی ایران و انگلیس گفت: به‌زودی دو بانک ایرانی در لندن فعالیت خود را از سر می‌گیرند.

عصر بانک؛ بعد از آنکه وزیر خارجه انگلیس و تیم همراه صبح امروز برای بازگشایی سفارت انگلیس وارد تهران شدند، دیداری با رئیس کل بانک مرکزی و مسئولان این بانک در ساختمان میرداماد داشتند.

 

در این دیدار وزیر خارجه انگلیس و تیم همراه به ضرورت افزایش همکاری‌های دو کشور تأکید کردند و از آمادگی انگلیس برای همکاری‌های بانکی بعد از اجرایی شدن لغو تحریم‌ها سخن گفتند. البته در این دیدار اعضای انجمن بانک‌های انگلستان نیز حضور داشته و به بیان سخنانی درباره آینده روابط بانکی دو کشور بعد از تحریم‌ها پرداختند.

 

ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در این دیدار ضمن تشریح وضعیت اقتصاد کلان ایران توضیحاتی را درباره شرایط بانک‌های ایرانی و همچنین فضای موجود برای سرمایه‌گذاری خارجی داد و افزود: بانک مرکزی ایران آماده همکاری با بانک مرکزی انگلستان است.

 

سیف ضمن ابراز امیدواری از اینکه بعد از بازگشایی سفارت انگلیس در ایران باب جدیدی در روابط دو کشور به وجود بیاید، خوشبختانه تجربیات مثبتی وجود دارد که می‌تواند افزایش حجم مبادلات را به‌همراه داشته باشد.

 

وی به فعالیت 4 بانک ایرانی در لندن در زمان قبل از تحریم اشاره کرد و افزود: اما هم‌اکنون با تفاهم صورت گرفته 2 بانک  ملی ایران و PIV می‌توانند فعالیت خود را در لندن از سر گیرند.

 

رئیس کل بانک مرکزی شروع فعالیت دو بانک ایرانی در لندن را مقدمه‌ای برای شروع فعالیت دو کشور دانست و گفت: شهر لندن مرکزیت مالی دارد و می‌تواند تجربیات خوبی برای بانک‌های ایرانی داشته باشد.

 

سیف البته این را هم گفت که برقراری روابط بین ایران و انگلستان نیازمند ایجاد تسهیلات دوطرفه دردو کشور می‌باشد و افزود: به‌نظر بنده عمدتاً تسهیل روابط بانکی، بیمه‌ای و حمل‌ و نقل می‌تواند در بهبود روابط دو کشور تأثیر فراوانی داشته باشد.

 

وی به اتاق بازرگانی مشترک ایران و انگلستان اشاره کرد و گفت: تجربیات این نهاد می‌تواند در تسهیل روابط دو کشور مؤثر باشد.

 

رئیس کل بانک مرکزی همچنین در دیدار با وزیر خارجه انگلستان و تیم همراه خواستار تسریع فرایند از سرگیری دو بانک ایرانی در لندن شد و گفت: امید می‌رود بوروکراسی کاهش یابد و با سرعت بیشتری این دو بانک کار خود را آغاز کنند.

 

سیف با بیان اینکه انتظار می‌رود که با دو بانک ایرانی مانند بانک‌هایی که به‌تازگی درخواست فعالیت داده‌اند برخورد نشود، گفت: ظرفیت‌های اقتصاد ایران در بخش انرژی، تجارت، سرمایه‌گذاری و صادرات کالاهای غیرنفتی می‌تواند رشد بالایی داشته باشد ضمن آنکه کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در ایران نیز می‌تواند در جذب سرمایه‌گذار خارجی مؤثر باشد.

 

وی با تأکید بر اینکه منابع انسانی متخصص و ظرفیت‌های منطقی ایران وضعیت مثبتی را برای روابط دو کشور ایجاد کرده است، گفت: به نظر می‌آید اگر هیئت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری بین دو کشور مبادله شود می‌تواند نتایج مثبتی را به‌همراه داشته باشد.

 

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه ساختار بانک‌های ایرانی در لندن به‌تدریج ارتقا یافته است، گفت: بعد از 2 سال فعالیت دولت آقای روحانی اقتصاد ایران به وضعیت باثبات رسید و با وجود شرایط تحریم‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی دستورالعمل‌های اقتصادی بسیار ارزشمند برای مدیریت کشور به کار گرفته شد.

 

سیف به کاهش نرخ تورم از 40 به 15 درصد در 2 سال گذشته اشاره کرد و گفت: دامنه نوسانات قیمت ارز در این مدت به‌شدت کاهش یافته است که همین مهم زمینه پیش‌بینی آینده اقتصاد را برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده است.

 

وی تأثیر تفاهم ایران با 1+5 بر اقتصاد داخلی را افزایش سرعت دستاوردها و تحقق اهداف اقتصادی دانست و افزود: تورم تک‌رقمی مهم‌ترین هدف ایران طی 2 سال آینده است، ضمن آنکه به‌سرعت در حال برنامه‌ریزی برای یکسان‌سازی نرخ ارز هستیم.

 

رئیس کل بانک مرکزی یکی از پیش‌شرط‌های اجرای یکسان‌سازی نرخ ارز را فراهم بودن روابط بین‌المللی بانکی اعلام کرد و گفت: بعد از عملی شدن توافق و برداشتن تحریم‌ها می‌توانیم این مهم را عملیاتی کرد.

 

سیف همچنین به بیان شرایط حضور سرمایه‌گذاران خارجی در نظام بانکی ایران پرداخت و گفت: در مناطق آزاد محدودیتی برای صلاحیت بانک‌های خارجی وجود ندارد ضمن آنکه در سرزمین اصلی و در سطوح مختلف بانک‌ها می‌توانند فعالیت داشته باشند.

 

وی با بیان اینکه بانک‌های خارجی می‌توانند در حد دفتر نمایندگی و شعبه در سرزمین اصلی فعالیت کنند، گفت: در صورت فعال شدن هیئت‌های بانکی بین ایران و انگلستان بانک‌های دو کشور از شرایط یکدیگر آگاه می‌شوند و این مهم نقش مؤثری در بهبود روابط ایران و انگلستان خواهد داشت. البته وزیر خارجه انگلیس خواستار همکاری بورس لندن با بورس تهران شد و بنده این درخواست را به آقای فطانت رئیس سازمان بورس منتقل خواهم کرد تا همکاری‌های دو کشور در این زمینه برقرار شود.

 

 

/تسنیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.