تمایل بانک‌های انگلیس برای همکاری با ایران

فیلیپ هاموند: تجارت وقتی گسترش پیدا می‌کند که بانک‌ها پشتیبان آن باشند.

عصر بانک؛وزیر امور خارجه انگلیس در سفر دو روزه به ایران، دیدار با رئیس کل بانک مرکزی را در راس برنامه‌های کاری خود قرار داد. اهمیت چنین ملاقاتی در سخنان شخص وزیر امور خارجه انگلیس منعکس شد. هاموند خطاب به رئیس کل بانک مرکزی ایران فلسفه این دیدار را چنین بیان کرد: «واقعیت قرن بیست و یکم این است، تجارت وقتی گسترش پیدا می‌کند که بانک‌ها پشتیبان آن باشند.»

 

او در این دیدار با بیان اینکه کشور ایران در دو سال اخیر موفقیت‌هایی در اقتصاد کلان به‌دست آورده است، یک پرسش کلیدی را مطرح کرد که «آیا آزاد شدن منابع بلوکه شده، می‌تواند تعادل موجود در اقتصاد ایران را برهم زند و در این صورت واکنش ایران چه خواهد بود؟» او از ابراز تمایل همکاری بانک‌ها و موسسات مالی انگلیسی با ایران در پساتحریم سخن گفت و دو گام «رفع موانع بوروکراتیک بین دولت‌ها» و « تسهیل روابط تجاری بین دو کشور» را پیش نیاز این همکاری دانست. وزیر امور خارجه انگلیس با اشاره به برخی چالش‌ها در مسیر همکاری بانکی، از طرف ایرانی خواست در این زمینه با بانک‌های انگلیسی تبادل اطلاعات داشته باشد. همچنین هاموند در این دیدار از علاقه‌مندی بورس لندن به همکاری با بورس تهران خبر داد. نکته‌ای که سیف در جمع خبرنگاران به عنوان دغدغه‌های طرف مقابل در کنار اشتیاق بالا برای همکاری بیان کرد و گفت: خوشبختانه با تصویب قانون تامین مبارزه با تامین مالی تروریسم تا حد زیادی از این دغدغه کاسته شده است. او با بیان اینکه اگر تسهیلات لازم در سه حوزه بانکی، بیمه‌ای و حمل‌ونقل مهیا شود، رکوردهای تجاری گذشته شکسته خواهد شد. رئیس کل بانک مرکزی ایران، با تاکید بر اینکه در گذشته و زمانی که روابط دو کشور عادی بود مبادلات تجاری، در سطح ظرفیت‌های حداقلی دو‌طرف نبود گفت: چالش‌های این سه بخش مانع جدی درافزایش مبادلات و همکاری اقتصادی دو طرف بود. رئیس کل بانک مرکزی در این دیدار ضمن تشریح وضعیت اقتصاد کلان ایران توضیحاتی را درباره شرایط بانک‌های ایرانی و همچنین فضای موجود برای سرمایه‌گذاری خارجی داد. به گفته سیف بانک مرکزی ایران آماده همکاری با بانک مرکزی انگلیس است.

 

فعالیت دو بانک ایرانی در انگلیس

 

وی گفت: ایران 4 بانک در کشور انگلستان دارد که دو بانک به زودی می‌توانند در این کشور فعال شوند. یکی از این بانک‌ها، بانک ملی لندن و دیگری بانک پرشین اینترنشنال بانک است که این بانک، بانک بین‌المللی ایران در انگلیس است.

 

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه دو بانک ایرانی به زودی در انگلستان فعال می‌شوند، افزود: در این ملاقات که با حضور وزیر خارجه، معاون خزانه‌داری و همچنین مدیرعامل موسسه بانکی انگلستان برگزار شد، درخصوص روابط فی‌مابین، سوابق گذشته همکاری‌های بانکی و همچنین ظرفیت‌های موجود مذاکراتی صورت گرفت. وی از تمایل طرف انگلیسی برای حضور مجدد بانک‌های این کشور در ایران خبر داد و گفت: در همین راستا قوانین و مقررات موجود برای طرف انگلیسی تشریح شد ضمن آنکه در گذشته بانک‌هایی از ایران در این کشور فعال بودند اما فعالیتشان کاهش یافته و محدودیت‌های زیادی داشتند که با توجه به برنامه برجام دوباره امکان فعالیت خواهند داشت. سیف تصریح کرد: تسهیل و افزایش سرعت و همچنین هرچه فعال‌تر شدن بانک‌ها از دیگر مسائل مورد بحث در این مذاکره بود. در این مذاکره ظرفیت‌ها و زمینه‌های بالای مبادلات تجاری دو کشور، جهت‌گیری اقتصاد ایران در مقایسه با گذشته و تفاوت‌های آن و زمینه‌های جلب سرمایه‌گذاری خارجی برای طرف انگلیسی تشریح شد. رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: در این مذاکره رفع موانعی که در انگلیس برای بالا رفتن این حجم وجود دارد و عمدتا مربوط به محدودیت‌های بانکی، بیمه‌ای و حمل و نقل است، مورد تاکید قرار گرفت و تاکید شد که عزم جدی برای رفع این موانع وجود دارد. وی اظهار امیدواری کرد با توجه به استقبال مناسبی که در سرمایه‌گذاران خارجی وجود دارد، این امر در سرمایه‌گذاران انگلیسی نیز ایجاد شود و با توجه به جهت‌گیری‌هایی که در مذاکرات وجود داشته، قرار شد هیات بانکی بین دو کشور مبادله تا زمینه همکاری‌های بانکی فراهم شود زیرا پیش‌نیاز حجم افزایش مبادلات بانکی است.

 

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بانک‌های انگلیسی به میزان کافی تمایل برای فعالیت و حضور در ایران دارند تصریح کرد: در کنار این مطلب واقعیت این است که بانک‌های ایرانی باید مجهز به استانداردهای روز شوند و این اقدام از ماه‌های گذشته آغاز شده و با جهت‌گیری‌هایی که بانک مرکزی انجام داده و با ارائه توصیه و دستورالعمل‌های ارائه شده بانک‌ها اقدامات لازم را آغاز کرده‌اند و آمادگی لازم را به تدریج به دست خواهند آورد. وی ادامه داد: بانک‌های ایرانی در حال دستیابی به استانداردهای مورد نیاز هستند تا مانعی برای ارتباطات جدید وجود نداشته باشد. مسلم است تطبیق با استانداردهای روز نیاز به زمان بیشتری دارد و این اقدامات اولویت اول برای رفع موانع است. به‌عنوان مثال موانعی درخصوص اجرای قوانین ضدپولشویی وجود دارد که خوشبختانه قوانینی برای رفع این موانع در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده که با ابلاغ آن و عملیاتی شدن موانع از بین خواهد رفت. سیف همچنین به بیان شرایط حضور سرمایه‌گذاران خارجی در نظام بانکی ایران پرداخت و گفت: در مناطق آزاد محدودیتی برای صلاحیت بانک‌های خارجی وجود ندارد؛ ضمن آنکه در سرزمین اصلی و در سطوح مختلف بانک‌ها می‌توانند فعالیت داشته باشند.وی با بیان اینکه بانک‌های خارجی می‌توانند در حد دفتر نمایندگی و شعبه در سرزمین اصلی فعالیت کنند، گفت: در صورت فعال شدن هیات‌‌های بانکی بین ایران و انگلستان بانک‌های دو کشور از شرایط یکدیگر آگاه می‌شوند و این مهم نقش موثری در بهبود روابط ایران و انگلستان خواهد داشت.رئیس کل بانک مرکزی همچنین از اظهار علاقه‌مندی طرف انگلیسی برای حضور در بورس تهران خبر داد و گفت: طرف انگلیسی نسبت به همکاری بورس لندن و بورس تهران اظهار علاقه کرده است.

 

تمایل بانک‌های انگلیس برای همکاری با ایران

 

همچنین فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس در این دیدارگفت: به دلایل مختلف مایلیم بدانیم چالش‌های ایران بعد از رفع تحریم‌ها و آزادسازی دارایی‌ها چه خواهد بود و ایران چه اقداماتی در سطح اقتصاد کلان انجام خواهد داد. هاموند خطاب به رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: واقعیت قرن 21 این است که تجارت وقتی گسترش پیدا می‌کند که حمایت بانک‌ها پشت سر آن باشند. وی با طرح این پرسش که بانک مرکزی بعد از رفع تحریم‌ها با چه چالش‌هایی روبه‌رو است، گفت: چالش‌ها و دشواری‌های روبه‌روی بانک‌ها در حوزه فاینانس و سرمایه‌گذاری وجود دارد که باید به آن توجه کرد. وزیر خارجه انگلیس افزود: در گذشته بانک‌های اروپایی و انگلیسی با جریمه‌های بالایی از آمریکا روبه‌رو شدند و به همین خاطر احتیاط زیادی برای قراردادهای بانکی به کار می‌گیرند.هاموند با اشاره به موفقیت‌های ایران در زمینه مدیریت اقتصاد کلان، تصریح کرد: با توجه به اینکه از دارایی‌های ایران رفع مسدودیت و فضای اقتصادی کشور نیز باز خواهد شد، موسسات اقتصادی انگلیسی علاقه‌مند هستند درخصوص وضعیت اقتصادی ایران اطلاعات بیشتری داشته باشند.وزیر خارجه انگلستان گفت: البته مدیریت اقتصاد کلان بدون داشتن اطلاعات بودجه و مسائل مالی امکان‌پذیر نیست و این در حالی است که اقدامات زیادی در این زمینه انجام شده است.

 

وزیر امور خارجه انگلیس دو گام مهم را لازمه اصلی ایجاد رابطه اقتصادی میان ایران و انگلیس عنوان کرد. هاموند با بیان اینکه بانک‌ها و موسسات مالی انگلیس تمایل زیادی برای همکاری با ایران بعد از رفع تحریم‌ها دارند، گفت: من با شما درخصوص ضرورت همکاری دو کشور موافقم ولی در گام اول باید صحبت‌ بین دولت‌ها برای رفع موانع بوروکراتیک صورت گیرد.وی افزود: در گام دوم نیز دولت انگلیس قصد دارد سرمایه‌گذاری‌های لازم را در سفارت خود در تهران برای تسهیل امور تجارت و روابط اقتصادی دو کشور انجام دهد.وزیر خارجه انگلیس با تاکید بر اینکه دولت انگلستان کاملا متعهد است که رفع تحریم‌ها انجام شود، افزود: با رفع تحریم‌ها و آزادسازی که بخشی از آن به موانع بانکی و مالی مربوط می‌شود، اثراتی را شاهد خواهیم بود.هاموند افزود: با همتایان‌مان در اتحادیه اروپا و آمریکا و همچنین اوپک در حال مذاکره هستیم تا با رفع تحریم‌ها بانک‌ها کار خود را شروع کنند.

 
 

 

/دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.