ایران و آذربایجان بانک مشترک تاسیس می‌کنند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در باکو از مذاکرات ایران و آذربایجان برای تاسیس بانک مشترک خبر داد و گفت: 200 میلیون دلار از پول ایران در بانک‌های آذربایجان بلوکه شده است.

عصر بانک؛محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران گفت: ایران و آذربایجان در مورد ایجاد یک بانک مشترک و گشایش شعبه‌های بانک‌های دو کشور در باکو و تهران درحال مذاکره هستند.

 

واعظی که ریاست کمیسیون بین دولتی دو کشور را برعهده دارد در مصاحبه با خبرگزاری ترند افزود: این بانک جدید اقدام به تاسیس شعب در دو کشور خواهد کرد.

 

وی تصریح کرد: چندین بانک خصوصی ایران تمایل دارند تا به بازار بانکداری آذربایجان وارد شوند،اما بخش بانکداری دو کشور اکنون دارای محدودیت‌هایی است. از این رو همکاری میان بانک‌ها در سطح قابل مناسبی قرار ندارد.

 

این مقام ایرانی با اشاره به اینکه شعبه‌ای از بانک ملی ایران در آذربایجان وجود دارد اما فعال نیست، توضیح داد: مذاکرات اولیه در این موارد قبلا انجام شده است و انتظار می‌رود موانع در سفر الهام روستاموف رئیس بانک مرکزی آذربایجان به ایران برطرف شود.

 

واعظی رقم پول ایران که در حساب‌های بانک‌های آذربایجان مسدود شده است را حدود 200 میلیون دلار برآورد کرد و گفت: «نمایندگان بخش بانکداری ایران و آذربایجان در حال بررسی نحوه استفاده از این پول هستند… بخشی از این پول قرار است که به بخش نفت هدایت شود و این موضوع در سفر اخیر من به باکو مورد بحث قرار گرفت. بخش دیگر پول ایران برای افزایش سرمایه بانک ملی اختصاص یافت.»

 

این مقام ایرانی خاطرنشان کرد: توسعه همکاری در بخش بانکداری برای توسعه بیشتر مبادلات تجاری میان ایران و آذربایجان ضروری است.

 

واعظی افزود: در حال حاضر ارزش مبادلات تجاری دو کشور حدود 500 میلیون دلار است و من فکر می‌کنم که این رقم برای دو کشور همسایه رقم مناسبی نیست. ایران و آذربایجان در نظر دارند تا این رقم را به 2 میلیارد دلار برسانند.

 

بانک ملی مستقر در باکو در سال 1993 فعالیت خود را در این کشور آغاز کرده است.

 

 

/فارس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.