تکاپوی صرافان در راند آخر

با به پایان رسیدن مهلت صرافی‌ها برای انطباق با دستورالعمل نحوه جدید فعالیت در 28 مرداد‌ماه به نظر می‌رسد صرافان در روزهای آخر به‌طور گسترده‌تری برای افزایش سرمایه ورود کرده و حتی یک روز پس از مهلت تعیین شده نیز به بانک مرکزی مراجعه کردند.

عصر بانک؛در حالی مهلت صرافی‌ها برای انطباق فعالیت با دستورالعمل جدید بانک مرکزی مصوب 28 مرداد سال 1393 در چهارشنبه هفته گذشته همزمان با 28 مرداد سال 1394 به پایان ‌رسید که به گفته یکی از مقامات بانک مرکزی صرافی‌ها در یکی دو روز آخر استقبال بیشتری برای افزایش سرمایه داشته و حتی تا روز پنج‌شنبه یعنی یک روز پس از پایان مهلت نیز مدارک خود را برای انطباق به بانک مرکزی ارسال کردند.

 

اما در شرایطی که صرافان به میزان چهار میلیارد تعیین شده برای افزایش سرمایه انتقاد داشته و از آن گله‌مندند این مقام مسوول عنوان کرد که چهار میلیارد تنها سرمایه نقدی نیست و می‌تواند به صورت منقول و غیرمنقول باشد. در عین حال که به اذعان برخی از صرافان چهار میلیارد تومان برای ایجاد صرافی در تهران رقم قابل ملاحظه‌ای نیست و باید توجه داشت که حتی برخی از مغازه‌های صرافان بیش از 10 میلیارد تومان ارزش دارد.

 

به گفته وی تاکنون بیش از 400 صرافی برای دریافت مجوز اقدام کرده‌اند این در حالی است که درجلسه مجمع کانون صرافان که پیش تر به دلیل حضور 170 نفر به حدنصاب نرسیده بود روز گذشته-جمعه- با استقبال خوبی همراه شده و حدود 220 نفر در آن شرکت کرده‌اند.

 

 مهلت صرافی‌ها برای انطباق با دستورالعمل نحوه تاسیس و فعالیت در حالی چهارشنبه هفته گذشته به اتمام رسید که این مصوبه در مرداد ماه سال گذشته و به دنبال اعتراض و انتقاد صرافان و حتی کارشناسان به آنچه در مرداد ماه1392 به تصویب رسیده بود مورد بازنگری قرار گرفته است. این در حالی است که در مصوبه اول تعیین شد که صرافان نوع یک باید سرمایه خود را از حدود 100 تا 200 میلیون به حدود چهار میلیارد تومان و صرافان نوع دو از یک تا دو میلیارد تومان به 20 میلیارد تومان افزایش دهند. اما در مصوبه سال گذشته نوع یک و دو حذف شد و برای کلان شهرها به چهار میلیارد و سایر شهرها به دو میلیارد تومان کاهش یافت.

 

 

/ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.