کمبود نقدینگی مهم‌ترین عامل سیر نزولی بازار سرمایه

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران گفت: مهم‌ترین موضوع در شرایط فعلی بازار کمبود نقدینگی و کاهش حجم معاملات بوده که باعث تشدید روند منفی بورس شده است.

عصر بانک؛حسن قالیباف اصل مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران در خصوص علت افت بازار سرمایه با وجود توافقات گفت: با این وجود که از ابتدای سال شاهد رشد 3.5 درصدی شاخص بوده‌ایم باید نوسان را ذات بازار سرمایه دانست و غافل از تأثیر آن را بر روند بورس نشد. 

 
وی در ادامه تصریح کرد: قبل از اعلام خبر توافقات بازار سرمایه عکس‌العمل‌های مثبت خود را نسبت به این اخبار نشان داده و در حال حاضر بورس در انتظار فاز اجرایی توافقات برای بازگشت به روند رشد است.
 
قالیباف در بیان سایر عوامل تأثیرگذار بر رشد بازار اظهار داشت: علاوه بر اخبار توافقات عوامل دیگری چون کاهش قیمت نفت، عملکرد شش ماهه شرکت، پیش رو بودن فصل مجامع، سود نقدی شرکت‌ها و سایر اخبار مختلف بر روند بازار موثر هستند.
 
مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران با اشاره به کمبود نقدینگی در بازار سرمایه افزود: مهم‌ترین موضوع در شرایط فعلی بازار کمبود نقدینگی و کاهش حجم معاملات بوده که باعث تشدید روند منفی بورس شده است.
 
وی در ادامه اظهار داشت: شرایط بازار سرمایه متأثر از شرایط اقتصادی کشور است و در صورت رفع ابهاماتی چون بحث خوراک پتروشیمی‌ها و صنایع انتظار شفافیت و ایجاد فضایی مناسب برای رشد بورس وجود دارد.
 
قالیباف در توضیح اقدامات بورس در سال‌جاری گفت: در سال‌جاری ابزارهای جدیدی برای رشد بازار ایجاد شده و به علاوه در پنج ماه گذشته از سال چهار عرضه اولیه داشته‌ایم.
 
مدیرعامل بورس اوراق بهادار با اشاره به تأثیر شاخص از عرضه و تقاضا در بازار بیان کرد: عرضه و تقاضای سهامداران سیر صعودی و نزولی شاخص را در بازار تعیین می‌کند.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: در حوزه پذیرش و شفافیت در بازار سرمایه اقداماتی انجام شده تا بتوان قوانین مربوطه را اصلاح و نظارت کافی را بر شاخص بورس داشت.
 
 
/باشگاه خبرنگاران
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.