حس دولتی‌ها در برابر پرداخت یارانه چیست؟

به نظر می‌رسد که تنها وزیر اقتصاد از پرداخت ماهانه یارانه نقدی تصور مصیبت عظمای دولت را ندارد، بلکه سایر اعضای دولت نیز از آن به عنوان داستان پرغصه ایران یاد می‌کنند.

عصر بانک؛پنجاه‌ و چهارمین مرحله یارانه نقدی در حالی دوشنبه شب به حساب خانوارها واریز شد که مدتی از آن به گرفتاری دولت یاد می‌شود.

 

یک روز قبل از واریز یارانه‌ها، علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی در جمع خبرنگاران اشاره‌ای به این گرفتاری دولت کرد و پرداخت ماهانه یارانه‌ها را مصیبت عظمای دولت نام گذاشت. وی با اشاره به شرایط خطیر اقتصاد ایران، درباره این گرفتاری دولت توضیح داد: «هر ماه باید 3 هزار و 400 میلیارد تومان به عنوان یارانه پرداخت کنیم که چنین روزی برای ما مصیب عظما است، زیرا با این شرایط درآمدی باید پرداخت‌های نقدی یارانه‌ها را انجام دهیم و این از مشکلات جدی ما در این دولت بوده و هست.»

 

پس از این اظهارنظر، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در دفاع از وزیر اقتصاد تاکید کرد: «واقعا دولت برای پرداخت یارانه‌ها مشکل دارد. ما هر ماه 3500 میلیارد تومان باید برای یارانه نقدی پرداخت کنیم که بسیار بیش از حجم بودجه پرداختی ما برای پروژه‌های عمرانی است و ترجیح می‌دهیم پولی که به این ترتیب توزیع می‌شود، صرف پرداخت‌های عمرانی شود.»

 

این در شرایطی است که علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه بارها و بارها درباره نحوه پرداخت یارانه‌ها تاکید کرده بود: «هدف دولت ایجاد شوک در جامعه نیست، اما هدفمندی یارانه ها مطابق قانون آن اجرا نشده است و شیوه اجرا و نحوه پرداخت یارانه‌ها مشکل دارد.»

 

البته در رابطه با شب عزای دولت تاکنون به شکل‌های مختلف دولتمردان صحبت کرده‌اند. دو ماه قبل، معاون اول رییس‌جمهور در سخنانی در جمع فرمانداران سراسر کشور یادآور شده بود که «پرداخت یارانه نقدی داستان پرغصه ایران شده؛ چراکه بندهایی بسته شده است که ایران در این گرفتاری بماند.»

 

بیژن زنگنه، وزیر نفت نیز در فروردین‌ماه امسال از له شدن این وزارتخانه زیر بار پرداخت یارانه‌ها سخن گفت. زنگنه با گلایه صریح از پرداخت یارانه عنوان کرده بود: «شرکت نفت پول‌دار بوده، اما اکنون جزو فقرا است.»

 

وی با اشاره به این‌که داریم زیر فشار پرداخت یارانه‌ له می‌شویم، متذکر شده بود: «اداره‌کل وزارت نفت یک طرف و تامین یارانه‌ها نیز طرف دیگر است؛ اگرچه در سال 1393 نسبت به 1392 فشار کمتر شد، اما واقعا فشار له‌کننده است.

 

زنگنه در ادامه پرده از عدد عجیبی برداشت که حجم فشار بر این وزارتخانه را نشان می‌داد. او به صراحت اعلام کرد که «در سال گذشته روزانه 125 میلیارد تومان بابت یارانه پرداخت کردیم و این یارانه تمامی ندارد.»

 

در این میان، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت با همدردی با وزیر نفت درباره پرداخت یارانه‌ها عنوان کرد: «ضمن همدردی با وزیر نفت که البته احساس درد ما بیشتر از ایشان است؛ باید با همفکری و همکاری با یکدیگر راه‌حلی مناسب برای این حجم از یارانه پیدا کرد.»

 

به گفته وی، «در تبصره 20 بودجه سال 94 منابع و مصارف هدفمندی یارانه‌ها مشخص شده است که باید در همین بخش هزینه شود و نمی‌توان در جای دیگری از آن استفاده کرد.»

 

البته پیش از این‌ها، منصور معظمی، معاون زنگنه در امور برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری با گلایه از فشار بار یارانه بر دوش وزارت نفت به جای انجام امور توسعه‌ای، آمارهای جالبی اعلام کرده بود.

 

وی صراحتا گفته بود که «پرداخت این حجم از یارانه‌ها امان صنعت نفت را بریده است و باعث شده پروژه‌های این صنعت روی زمین بماند، بنابراین اگر کشور از صنعت نفت انتظاراتی دارد، باید مشکل پرداخت یارانه را حل کند.»

 

در این شرایط، دولت مکلف به حذف یارانه‌بگیران پردرآمد است، اما همچنان این موضوع برای دولت دردسرساز است. به عبارتی، مسیر اجرای اشتباه بر سر راه این قانون موجب شده تا این مشکلات هر روز بیشتر از دیروز شود.

 

طبق قانون و براساس تکلیف مصرح در بند «ح» تبصره 20 قانون بودجه سال 94 کل کشور، دولت موظف است یارانه خانوارهای پردرآمد را قطع کند تا کسری این بخش جبران شود.

 

نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه سال 94 کل کشور سقف پرداخت یارانه نقدی را با 3 هزار میلیارد تومان کاهش، 39 هزار میلیارد تومان تصویب کردند. بر همین اساس دولت به منظور اجرای دقیق قانون با فرض تحقق تمام منابع درآمدی قانون هدفمندی باید یارانه نقدی 5.5 میلیون نفر را قطع کند.

 

این در حالی است که بنا بر اعلام معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تا پایان تیرماه سال‌جاری یارانه نقدی یک میلیون نفر قطع شده و آنچنان که علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته است؛ «تا پایان مردادماه دو میلیون نفر ثروتمند دیگر از دریافت یارانه حذف شده‌اند.» 

 

به‌هرحال در این فضا هنوز معلوم نیست این مصیبت عظما تا چه زمانی ادامه پیدا می‌کند و در شرایطی که دولت هر ماهه در ایام نزدیک به پرداخت یارانه نقدی، از گرفتاری‌های خود در پرداخت یارانه‌ها سخن می‌گوید، مردم همچنان بلاتکلیف هستند که چه اتفاقی خواهد افتاد و دولت در نهایت چه تصمیمی خواهد گرفت.

 

 

/خبرآنلاین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.