نوسان تکنیکالی بازار روی مدار مثبت/ اقبال خریداران سهام در بازار دوم بورس

بازار سهام در آخرین روز معاملاتی خود در هفته پایانی مرداد ماه امسال شاهد تکاپوی اغلب معامله‌گران حرفه‌ای برای کسب بازدهی از سهام شرکت‌هایی بود که براساس نمودارهای تکنیکال به پایان اصلاح قیمتی خود دست یافته بودند. با این همه هنوز بازار سهام در محدود نوسانی اندکی شاهد بالا و پایین شدن نماگرهای خود است.

عصر بانک؛شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز چهارشنبه 28 مرداد ماه 94، با 28 واحد افزایش به رقم 65 هزار و 218 واحد دست یافت.

 

شاخص قیمت وزنی نیز در این بازار با رشد 11 واحدی به عدد 25 هزار و 847 واحد رسید.

 

شاخص سهام آزاد شناور اما با 45 واحد رشد عدد 73 هزار و 588 واحد را تجربه کرد.

 

همچنین شاخص بازار اول با افت 51 واحدی در حالی به عدد 46 هزار و 217 واحد رسید که شاخص بازار دوم با 456 واحد افزایش رقم 139 هزار و 487 واحد را تجربه کرد.

 

شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز در پایان معاملات امروز با افت 5 واحدی به رقم 749 واحد دست یافت. ارزش کل معاملات امروز بازار سهام به بیش از 118 میلیارد و 774 میلیون تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 449 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 26 هزار و 435 نوبت داد و ستد بود.

 

در معاملات امروز نماد معاملاتی سه شرکت همراه اول با 66 واحد، بانک انصار با 16 واحد و گسترش نفت و گاز پارسیان با 11 واحد رشد بالاترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس به جای گذاشتند.

 

درعین حال نماد معاملاتی سه شرکت پالایش نفت اصفهان با 28 واحد و بانک ملت و شرکت ملی صنایع مس ایران به طور مشترک با 18 واحد کاهش بالاترین تاثیر منفی را در برآورد نماگر بورس تهران به دوش کشیدند.

 

طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های پالایش نفت تبریز از سوی ناظر بازار بازگشایی و در عین حال نماد معاملاتی شرکت‌های بیمه پاسارگاد، سرمایه‌گذاری مسکن شمال غرب، حق تقدم سهام معادن منگنز ایران، ایران یاسا تایر و رابر متوقف شدند.

 

امروز همچنین معاملات کد به کد در آخرین روز معاملاتی هفته جاری از سوی برخی‌ حقوقی‌ها همچنان دنبال شد از جمله این معاملات می‌توان به معاملات کد به کد در نماد معاملات شرکت‌های پتروشیمی مبین با بیش از 55 میلیون سهم،‌ صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 8 میلیون سهم،‌ پتروشیمی فارابی با 7 میلیون سهم، سرمایه‌گذاری چشم‌انداز توسعه شمال با 5 میلیون سهم، پتروشیمی خارک با 4 میلیون سهم اشاره کرد.

 

معاملات امروز بازار سهام امروز بیشتر روی پاشنه چارتیست‌های بازار چرخید. پایان اصلاح قیمتی سهام در برخی نمادهای معاملاتی فرصت خرید و در عین حال افزایش قیمت سهام در دامنه نوسان مثبت قیمتی را ایجاد کرد.

 

این در حالی است که حجم معاملات سهام در بازار همچنان اندک بوده و چندان دلچسب نیست با این همه فرصت کسب سود برای معامله‌گران حرفه‌ای بازار به ویژه در بازار دوم بورس که مجموعه‌ای از سهام شرکت‌های کوچک و با سهام شناوری پایین را به خود اختصاص داده، فراهم کرده است.

 

بازار سهام امروز شاهد نوسان قیمت سهام در گروه ساختمانی‌ها و حتی شکل‌گیری صف خرید سهام در برخی نمادهای پیشرو این گروه بود.

 

امروز در نماد معاملاتی شرکت نوسازی و ساختمان تهران 3.5 میلیون سهم و بیش از 11.5 برابر حجم مبنا در دامنه نوسان مثبت قیمتی معامله شد که بیش از 90 درصد این معاملات میان معامله‌گران حقیقی دست به دست شد در این نماد حقوقی عرضه‌کننده سهام بود.

 

در این گروه انتشار برخی خبرها مبنی بر تکاپو افتادن شرکت‌های بزرگ نفتی دنیا برای خرید املاک و مستغلات در ایران باعث برخی انگیزه‌های سفته‌بازی برای سهام شرکت‌های ساختمانی در بورس شده است.

 

در گروه قند و شکر اما موضوع تخصیص سهمیه واردات شکر از سوی شرکت بازرگانی دولتی به کارخانجات تولیدی در کنار آغاز رایزنی فعالان این صنعت برای گرفتن مجوز افزایش 2 هزار و 700 تومانی هر کیلو شکر سفید باعث شده تا امروز این گروه با اقبال خریداران سهام مواجه شود.

 

در این گروه روز گذشته نماد معاملاتی قند نیشابور برای اعلام تعدیل مثبت سود متوقف شده است.

 

اعلام آمادگی مخابرات برای بازگرداندن نظام تعرفه ها از دقیقه ای به پالسی و انتظار برای افزایش سودآوری در مخابرات و شرکت های تابعه آن باعث اقبال خریداران در این سهم شده است.

 

در گروه پالایشی ها نیز عرضه سهام از سوی معامله‌گران اغلب حقیقی ادامه دارد باقی ماندن ابهام‌ها در این گروه و نیز عدم تحقق انتظارات در مجامع سالیانه اخیر باعث شده تا فروشندگان سهام در گروه پالایشی‌ها افزایش یابد.

 

در این گروه نماد معاملاتی پالایش نفت بندرعباس در حالی همچنان متوقف مانده خبرها حاکی از تقسیم سود 50 تومانی به ازای هر سهم در مجمع سهامداران این شرکت حکایت دارند.

 

در معاملات بازار سهام اتفاق عجیب در حال رخ دادن است و آن سفته‌بازی عده‌ای از معامله‌گران اندک بازار در نمادهای معاملاتی اخراجی بازار از جمله آزمایش و پیام است.

 

نماد معاملاتی شرکت آزمایش که با توقف تولید و تعطیلی کارخانه خود در تهران مواجه شده این روزها روی دامنه نوسانی قیمت‌ها قرار گرفته و با انجام معاملات دوطرفه از سوی برخی سهامداران حقیقی خود طی 7 روز معاملاتی 49 درصد بازدهی مثبت را رقم زده است.

 

سفته بازی بی سر و صدا در این شرکت در حالی است که آخرین گزارش مالی این شرکت حاکی از زیان انباشته 96 میلیارد و 325 میلیون تومانی آزمایش در پایان عملکرد منتهی به شهریور ماه سال 91 حکایت دارد که نسبت به سرمایه 21 میلیارد تومانی آن با افزایش 4.5 برابر مواجه است.

 

شایعه‌ فروش زمین و املاک در گروه آزمایش و پیام همواره موضوعی بوده که به بهانه سفته بازی برای سهام این شرکت ورشکسته تبدیل شده است. عمده املاک و دارایی‌های این شرکت در وثیقه بانک‌ها قرار گرفته است.

 

انتظار می‌رود طی هفته آینده بازار سهام در محدوده نوسانی فعلی خود در حالی نوسان کند که با پایان عرضه برخی حقوقی‌ها از روز یکشنبه هفته آینده روندی مثبت را برای نماگرهای بورس رقم زند.

 

 

/فارس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.