سیستم بانکی کشور در حوزه تدوین مقررات کامل است، نظارت بر اجرای صحیح آن مهم است

بی اعتمادی عمومی مردم و ناپایدار شدن معاملات مدت دار و همچنین عدم گرایش به بانکداری خرد مانند اعطای تسهیلات قرض الحسنه در کشور از بارزترین و مهمترین نتایج این معضل بزرگ است که امیدواریم مسوولان امر به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند.

عصر بانک؛روابط عمومی بانک حکمت ایرانیان – مدیر عامل بانک حکمت ایرانیان در چهارمین همایش نقد و بررسی قوانین و مقررات بانکداری با رویکرد اسلامی ، اهمیت بحث مطالبات غیر جاری و میزان تاثیر گذاری مطالبات معوق در نظام بانکی کشور را تشریح کرد.

 

دکتر عباس عسکر زاده مدیرعامل بانک حکمت ایرانیان به عنوان یکی از سخنرانان این همایش با اشاره به آمار و ارقام مربوط به معوقات بانکی کشورخاطرنشان ساخت: اگرچه عوامل خارجی و تحریم های اقتصادی نقش بسزایی را در افزایش معوقات بانکی کشور داشته است ، از سوی دیگر زیاده خواهی برخی  در جامعه از جمله مهمترین عوامل داخلی  است که به عنوان یک فرهنگ غلط رواج پیدا کرده است . در چنین شرایطی بدهکاران ، بهترین  و ساده ترین راه  ثروتمند شدن را بدهکار ماندن می پندارند .

وی با برشمردن آثار مخرب افزایش مطالبات معوق در نظام بانکی کشور افزود: بی اعتمادی  عمومی مردم و ناپایدار شدن معاملات مدت دار  و همچنین عدم گرایش به بانکداری خرد مانند اعطای تسهیلات  قرض الحسنه در کشور از بارزترین و مهمترین نتایج این معضل بزرگ است که امیدواریم مسوولان امر به این موضوع توجه ویژه ای  داشته باشند.

دکتر عسکر زاده در ادامه به  تقسیم بندی بدهکاران از نظر آیات و روایات دین مبین اسلام پرداخت و اظهار داشت: دربعضی از روایات عنوان شده است که اگر کسی توانایی پرداخت بدهی را داشته باشد و پرداخت آن را به تعویق بیاندازد ظلم کرده است.

وی افزود :  از طرف دیگر در بخش دیگری از همین آیات قرآنی ، به طلبکاران نیز سفارش شده اگر کسی بدهکار بود برای او فرجه و فرصت فراهم کنید و یا حتی در روایتی از نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) عنوان شده است که می توانید از مبلغ بدهی او کم کنید و تسویه زود هنگام انجام دهید.البته ناگفته نماند این آیات و روایات اشاره به کسانی دارد که توان پرداخت خود را از دست داده اند و معسر شده اند و در واقع به نوعی به ورشکستگی رسیده اند زیرا بعضی افراد از این آیات به نفع خود سوء استفاده می کنند.

مدیرعامل بانک حکمت ایرانیان تصریح کرد: ما در بانک حکمت ایرانیان سعی کرده ایم ، از همان ابتدا ابزارهای پیشگیری را اعمال  کنیم و با اعتبار سنجی و ممیزی صحیح از مشتریان این موضوع را تحت کنترل خود درآوردیم تا مطالبات معوق بانکی را به حداقل برسانیم . بنابراین باید گفت  ، در کاهش مطالبات بانکی مقررات اصولی تدوین شده است ، اما  باید در حوزه اجرا بیشتر دقت داشته باشیم و با انرژی مضاعف تری در این خصوص عمل کنیم.

مدیر عامل بانک حکمت ایرانیان در ادامه سخنرانی خود  از دیگر متغیر های موثر در ایجاد مطالبات معوق در بانک ها نام برد و عنوان کرد: ضعف در فرآیند های کارشناسی اعطای وام،  مداخلات سلیقه ای در اعطای تسهیلات ، تاثیر پذیری نظام بانکی از تحولات سیاسی و اقتصادی کشور، تفاوت در میزان نرخ تسهیلات اعطایی به مشتریان ، ضعف در فرایند مکانیزه اعطای تسهیلات به مشتریان و … از جمله مهمترین عوامل موثر در ایجاد و افزایش مطالبات معوق است.

دکتر عسکرزاده در پایان نیز با تشریح فرآیند اعتبار سنجی مشتریان در بانک حکمت ایرانیان  اظهار داشت: تقویت کادر کارشناسی بانک ها جهت شناسایی و اعتبار سنجی مشتریان قبل از گشایش اعتبار ،اجرای دقیق آخرین بخشنامه ها و دستور العمل های صادره از سوی بانک مرکزی و نظارت بر حسن اجرای آن همچنین  اخذ وثایق و تضمین های لازم و کافی ، محدودیت گشایش اعتبارات اسنادی در بخش بازرگانی و تشکیل دادگاه خاص جهت رسیدگی به پرونده های مطالبات معوق از یک رقم معین به بالا در وصول مطالبات می تواند بسیار مثمر ثمر باشد .

بر اساس این گزارش ، در این همایش که باحضور مدیران ارشد بانک ها ، خبرگان و پزوهشگران علوم بانکی برگزار شد ، دکتر پیمان قربانی عقیل آبادی معاون اقتصادی بانک مرکزی ، با موضوع نگاهی بر تحولات پولی و بانکی اخیر ، دکتر اسماعیل لله گانی مدیرعامل بانک صادرات با موضوع تعیین نرخ سود بانکی ،  حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد تقی نظر پور عضو شورای فقهی بانک مرکزی با موضوع سیاست های پولی با رویکرد اسلامی و حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد حسین حسین زاده بحرینی نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو شورای فقهی بانک مرکزی  با موضوع ساختار عملیاتی بانکداری اسلامی نیز  سخنرانانی داشتند .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.