صعود لحظه‌ای دلار به قله 94

روز سه‌شنبه، نوسانات شاخص بازار ارز بیش از 3 روز ابتدایی هفته بود تا دلار در چهارمین روز هفته دو نیمه متفاوت افزایشی و کاهشی را تجربه کند.

عصر بانک؛در ابتدای ساعات کاری روز گذشته، دلار در مسیر افزایشی قرار گرفت و تا ساعت 12 ظهر به قیمت 3373 تومان رسید. 

این رقم بالاترین نرخ فروش این ارز در سال 94 بود. با این حال، صعود دلار به قله قیمتی 94 لحظه‌ای بود و در نیمه دوم روز این ارز در مسیر کاهشی قرار گرفت. دلار که با فشار 3 عامل درونی و 3 عامل دیگر بیرونی در مسیر افزایشی قرار گرفته بود، از اواسط روز تحت‌تاثیر عرضه بازارساز مسیر قیمتی خود را تغییر داد و نهایتا با15 تومان رشد به قیمت 3360 تومان رسید. عوامل درونی رشد دلار شامل «نزدیک شدن آغاز اعزام حجاج به مکه»، «افزایش سفرهای مسافرتی در پایان تابستان» و «تحرکات معامله‌گران آتی» بودند. 

«انتشار برخی اخبار سیاسی»، «بالا رفتن قیمت درهم در بازار دبی» و «بالا رفتن تقاضای آربیتراژی از منطقه سلیمانیه کردستان عراق»، عوامل بیرونی رشد دلار بودند. روز سه‌شنبه نرخ رسمی دلار هم با 33 ریال افزایش به قیمت 2983 تومان رسید تا شکاف نرخ رسمی و نرخ بازار به 6/ 11 درصد برسد. با رشد دلار و افزایش جزئی اونس در ابتدای روز، قیمت سکه هم در مسیر افزایشی قرار گرفت و نهایتا با 4 هزار تومان رشد به قیمت 896 هزار تومان رسید.  از اواخر روز دوشنبه، تقاضا در بازار ارز افزایش یافت و قیمت در مسیر رشد قرار گرفت. تقاضای آخر وقت دوشنبه به ابتدای روز سه‌شنبه سرایت کرد تا دلار که تا آخر وقت دوشنبه به قیمت 3364 تومان رسیده بود، در ابتدای روز سه‌شنبه از قیمت 3370 تومان عبور کند. 

ثبت این رقم‌ها به معنای ثبت جدیدترین رکورد افزایشی برای شاخص بازار ارز بود. پیش از این بالاترین قیمت دلار در سال 94 مربوط به 26 فروردین بود که این ارز به قیمت 3370 تومان رسیده بود. با وجود ثبت این قیمت، شاخص بازار ارز از اواسط روز تا حدی مسیر قیمتی خود را تغییر داد و نهایتا چنان که اشاره شد با 15تومان افزایش به قیمت 3360 تومان رسید.

6 ضلعی افزایشی 

همان‌طور که اشاره شد در بازار سه‌شنبه 6 عامل افزایشی وجود داشت، اما در برابر این نیروهای افزایشی، بازیگران بازارساز رسمی قرار داشتند که با عرضه خود سعی کردند به مدیریت نوسانات دلار بپردازند. به گفته فعالان، نزدیک شدن به آغاز اعزام زائران حج تمتع یکی از عواملی است که به رشد دلار کمک کرده است. نخستین پرواز زائران قرار است اول شهریور انجام ‌شود. در کنار این بخش از تقاضا، برخی فعالان اعتقاد دارند که با نزدیک شدن به پایان تابستان، سفرهای مسافرتی به‌طور سنتی افزایش خواهد یافت. 

افزایش سفرهای تابستانی نیز منجر به رشد تقاضا در بازار خواهد شد. با وجود این برخی از فعالان اعتقاد دارند تقاضای این دو بخش در حال حاضر وارد بازار نشده است و افزایش دلار بیشتر به تحرکات معامله‌گران غیررسمی مربوط بوده است که با توجه به انتظار افزایشی خود، خریدهای ارزی خود را بالا برده‌اند. به گفته برخی فعالان، خریدار نقدی ارز در بازار این روزها بالا رفته است. نکته مهم‌تر این است که آنها از عرضه ارز خریداری شده خود به بازار خودداری می‌کنند. به‌عبارت دیگر، عرضه و تقاضا در بازار کنونی حالت دورانی ندارد و ارز خریداری شده توسط معامله‌گران نگهداری می‌شود تا در قیمت‌های بالاتر عرضه شود. معامله‌گران آتی دیگر اهرمی هستند که به افزایش قیمت دلار کمک کرده‌اند. 

با وجود این سه عامل درونی، گروه دیگری از فعالان، افزایش دلار را به عوامل بیرونی مربوط دانسته‌اند. دو عامل از این نیروهای بیرونی، به بازار کشورهای همسایه مربوط بود. به گفته فعالان، روز سه‌شنبه ارزش دلار در بازار سلیمانیه عراق تا حدی بالاتر از بازار داخلی بود. این عامل موجب می‌شد که تقاضا برای ارز ارزان تر بازار داخلی رشد پیدا کند. 

با این حال، به گفته فعالان تقاضای این دسته به اندازه گذشته بالا نبود. دیگر عامل افزایشی به رشد قیمت درهم مربوط بود. در مقاطعی از روز سه‌شنبه، قیمت درهم تا 920 تومان هم بالا رفته بود. به گفته یکی از فعالان با تجربه بازار، روز گذشته حجم ارز نقدی درهم در بازار کشور همسایه کم بود. افزایش قیمتی درهم علامتی به معامله‌گران داخلی برای امکان افزایش بیشتر دلار بود، اما آخرین عامل افزایشی، انتشار برخی اخبار بیرونی بود که ذهنیت معامله‌گران را تا حدی تغییر داد. 

در برابر این 6 نیرو، دو نیروی کاهشی قرار داشتند: 1- بازیگران بازارساز رسمی.2- رفتار برخی معامله‌گران فروشنده. روز سه‌شنبه برای مقابله با افزایش دامنه نوسان، بازیگران بازارساز رسمی فروش‌های ارزی خود را بالا بردند. نیروی کاهشی دیگر معامله‌گرانی بودند که خرید و فروش‌های ارزی خود را بیشتر به صورت روزانه انجام می‌دهند. آنها که در ابتدای روز به خرید دلار پرداخته بودند، با فروش بازارساز و قرار گرفتن قیمت در مسیر کاهشی، سعی کردند ارز خود را به فروش برساند، البته جدا از بازارساز، برخی دیگر عنوان کردند که قیمت دلار بازار تهران از شهرستان اطراف و منطقه هرات افغانستان فاصله دارد، عاملی که موجب می‌شود، روز چهارشنبه ارز این مناطق به بازار تهران سرازیر شود. 

پایان مهلت صرافان

امروز 28 مرداد، مهلت یک ساله صرافان برای انطباق با دستورالعمل بانک مرکزی به پایان می‌رسد. این در حالی است که هم چنان برخی از صرافی‌ها اقدامی برای تطبیق خود انجام نداده‌اند.عمده اعتراض‌های مراکز رسمی فروش ارز در 3 دسته جای می‌گیرد: 1- حداقل سرمایه.2- میزان ضمانت‌نامه بانکی.3- تعمیم دادن قانون جدید به صرافان قدیمی. 

در حال حاضر حداقل سرمایه اولیه تاسیس صرافی‌های متعلق به موسسات اعتباری (بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر‌بانکی) و نیز صرافی‌های هفت شهر تهران، کرج،‌ اصفهان، شیراز، مشهد، اهواز و تبریز مبلغ چهار میلیارد تومان و در سایر شهرها مبلغ دو میلیارد تومان تعیین شده است. همچنین صرافی‌ها موظف به ارائه ضمانت‌نامه بانکی بدون قید و شرط حسن انجام تعهد به نفع بانک مرکزی به میزان 50 درصد آخرین سرمایه ثبتی شده‌اند. در حالی مهلت انطباق صرافی‌ها در روز جاری به پایان می‌رسد که انتخابات این صنف قرار است روز جمعه برگزار شود، انتخاباتی که دو هفته پیش به دلیل به حد نصاب نرسیدن اعضا برگزار نشد. 

 

 

 

 

/دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.