جدول/ دو پالس از رفتار حقوقی‌ها در بورس

نماگر شاخص که روز دوشنبه با رشدی ناچیز همراه بود، روز گذشته نتوانست مسیر صعودی را ادامه دهد و بار دیگر با نزول به کار خود پایان داد. شاخص کل بورس تهران روز‌ سه‌شنبه تحت تاثیر بدبینی‌ها به روند اقتصاد جهانی و شرایط رکود اقتصادی در کشور، با افت 17/ 0 درصدی به رقم 65هزار و 189 واحد رسید.

عصر بانک؛بررسی‌هااز روندبورس تهران در روزهای گذشته نشان می‌دهد که بازیگران حقوقی با عملکرد مثبت خود در بازار (56درصد مشارکت در خرید)، حمایت قابل توجهی از سهم‌ها داشته‌اند. در این بین؛ به‌زعم بسیاری از کارشناسان حمایت حقوقی‌ها در شرایط فعلی می‌تواند سیگنال‌های مثبتی را در بازار به وجود آورد که از یکسو می‌تواند از ریزش بیشتر ارزش سهم‌ها در بازار جلوگیری و به تعدیل قیمت آنها کمک کند و از سوی دیگر حجم خرید قابل توجه این گروه چشم‌انداز مثبتی برای بسیاری از صنایع نشان می‌دهد و مسبب اعتماد قابل توجهی برای سرمایه‌گذاری در روز‌های آتی بازار سرمایه می‌شود.

شرایط کلی بازار در چندماه اخیر نشان می‌دهد، ریزش قیمت بسیاری از کالاها، همچنین شرایط حاکم بر اقتصاد چین توانسته تاثیرات مستقیم و غیر‌مستقیمی بر بازار‌ها و بسیاری از صنایع در داخل کشور داشته باشد. در روز‌های گذشته کاهش ناگهانی ارزش یوآن چین، شکنندگی شرایط اقتصادی این کشور را که دومین اقتصاد بزرگ جهان قلمداد می‌شود، ترسیم کرد؛ همچنین افت کم‌سابقه قیمت جهانی نفت به کمتر از 50 دلار و روند کاهشی قیمت جهانی کالا‌ها که از ابتدای تیرماه شدت بیشتری گرفته، بر بسیاری از صنایع تاثیر گذاشته و عملکرد آنها را با مشکل مواجه کرده است. 

از سوی دیگر رکود اقتصادی حاکم بر کشور که از سال گذشته تا‌کنون تاثیر بسیاری بر سهم تولیدات داخلی و شرکت‌های وابسته داشته، در حال حاضر شرایط را به گونه‌ای رقم زده که بسیاری از بازار‌ها (ارز، سکه، مسکن و سهام) در شرایط رخوت و کم‌جانی به سر می‌برند. در این میان بازار سهام که عملکرد صنایع مختلف تاثیر مستقیمی بر روند آن دارد، در ماه‌های گذشته با افت شدید حجم و ارزش معاملات همراه بوده و نتوانسته رغبت چندانی را برای سرمایه‌گذاری به‌وجود آورد؛ همچنین افت قیمت کالاها این پیش‌بینی را قوت بخشیده که بسیاری از شرکت‌ها نتوانند در ماه‌های آینده به پیش‌بینی سود خود برسند اما بررسی‌ها نشان می‌دهد باوجود مولفه‌های منفی، نشانه‌های خوش‌بینی درخصوص روند بازار سهام همچنان وجود دارد. از یکسو لغو تحریم‌های هسته‌ای و اثر آن بر شرایط اقتصادی کشور که می‌تواند در بلند‌مدت به‌عنوان اهرمی درخصوص تغییر مسیر رکودی بازار موثر باشد و ازطرف دیگر قیمت‌های مناسب و جذابیت خرید سهم‌ها در بازار را می‌توان به‌عنوان دومین عامل خوش‌بینی بازار سهام معرفی کرد. 

خرید‌های خوب به پشتوانه حقوقی‌ها 

بررسی‌ها حاکی از آن است که حمایت خوب بازیگران حقوقی در بازار و خرید قابل توجه سهم‌ها از سوی آنان در روز‌های گذشته می‌تواند به‌عنوان سیگنال مثبتی بر روند بازار سرمایه در روز‌های آتی تاثیر‌گذار باشد. این بررسی‌ها همچنین نشان می‌دهد که از ابتدای هفته تا‌کنون به‌طور متوسط 56 درصد از سهم خرید و فقط 27 درصد از سهم فروش توسط گروه‌های حقوقی در 20 نماد اثرگذار برشاخص کل صورت گرفته و این نشان از حمایت قابل توجه این گروه از بازار سرمایه دارد. همچنین مشاهده مشارکت سهامداران در 20 نماد اثرگذار بر شاخص طی چهار روز کاری اخیر نیز نشان می‌دهد که تنها در چهار نماد (وپست، شپنا، همراه و رانفور) تغییر مالکیت‌ها از سوی سهامداران حقوقی به حقیقی بوده است. در این بین بیشترین حجم تغییر مالکیت (حقیقی به حقوقی) در چهار روز کاری اخیر در نماد‌های «وبصادر»، «وتجارت»، «وبملت» و به ترتیب 7/ 63، 45/ 42 و 47/ 24 میلیون سهم بوده است. با این حال به نظر می‌رسد که حمایت حقوقی‌ها از دوجهت می‌تواند سیگنال مثبتی بر روند بازار سهام به شمار رود. از یک طرف خرید سهم با حجم بالا می‌تواند از ریزش بیشتر قیمت‌ها در بازار جلوگیری کند. 

از طرف دیگر اثر حمایت حقوقی‌ها در بازار و حمایت آنها از صنایع مختلف بار دیگر می‌تواند موج اعتمادی در بازار به وجود آورد تا دیگر سهامداران با رغبت بیشتری به سرمایه‌گذاری در این بازار بپردازند. با این حال به نظر می‌رسد بازار سرمایه در شرایط فعلی تقابل خوش‌بینی‌ها و بد‌بینی‌ها‌یی است که هر کدام می‌تواند تاثیر بسزایی بر روند شاخص کل داشته و تغییر رقم شاخص را در روز‌های آینده رقم بزند. شاخص کل بورس تهران که روز‌های زیادی است در مسیر نزول حرکت می‌کند، روز گذشته نیز با افت 113واحدی همراه بود. همچنین شاخص کل (هم وزن) 49/ 0 درصد افت را به همراه داشت. حجم معاملات که در روز گذشته به 372میلیون و 395 هزار سهم رسیده بود نسبت به روز قبل با افت 75/ 1 درصدی همراه شد و ارزش معاملات به مقدار 1026میلیارد ریال رشد حدود 19 درصدی را نسبت به روز قبل در کارنامه خود ثبت کرد. 

 

 
 
/دنیای اقتصاد
 
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.