روایتی عینی از روزهای خاص بازار ارز

تنها یک روز تا مهلت یک‌ساله صرافی‌ها برای انطباق با قوانین بانک مرکزی مهلت باقی است و تنها 50 صرافی برای دریافت مجوز‌های لازم و انطباق با قوانین اقدام کرده‌اند، این مهلت یک روزه تا حدودی توانسته بر بازار ارز در خیابان منوچهری تاثیرگذار باشد.

عصر بانک؛امروز(سه‌شنبه)، بازار ارز خیابان منوچهری حال و هوای دیگری را دارد، از خیابان جمهوری که وارد خیابان فردوسی شوید فروشندگان اسکناس‌های نو و قدیمی روز آرامی را پشت سر می‌گذارند و هر از چندگاهی اسکناسی از دهه 50 و 60 به فروش می‌رسانند و می‌توان گفت که امروز روز بازار اسکناس‌های نو و تا نخورده سال جاری نیست. از نگاه برخی فعالان بازار، استقبال نکردن از خرید اسکناس نو در شرایط فعلی منطقی به نظر می‌رسد، زیرا مناسبت و جشنی تا روز عید غدیر خم در پیش نیست.

 

اما کمی بالاتر در نزدیکی میدان سکه خیابان منوچهری دلالان همیشگی این بازار علاقه بسیاری به عرضه دلار با نرخ 3360 تا 3370 تومان دارند و این در حالی است که حجم اعظم دلالان این بازار در اطراف میدان سکه جمع‌ شده‌اند و علاقه‌ای برای حضور در پاساژ افشار ندارند.

دلالانی که دقیقا در میدان سکه جمع شده‌اند به شدت درگیر خرید و فروش صوری ارز به ویژه دلار هستند و هیچ توجهی به اطراف خود ندارند و این توجه نکردن باعث شده تا متقاضیان عادی بازار ارز آنچنان رغبتی برای معامله با دلالان نداشته باشند. همچنین در آخرین قیمت معامله شده معاملات صوری نرخ 3358 تومان مبنا قرار گرفت.

رفته رفته با گذر از میدان سکه و حرکت به سمت میدان فردوسی، تابلوهای خاموش و بدون نرخ ارز بسیار خودنمایی می‌کند، اما خاموشی تابلوهای این صرافی‌ها نشان از فعالیت نکردن آنها ندارد و به نظر می‌رسد بیشتر به دنبال مشتریان دست به نقد هستند تا افرادی که برای پرس‌و‌جو به بازار آمده‌اند.

در کنار تابلو خاموش صرافی‌های ارز تابلوهای نرخ سکه کامل روشن و به لحظه نرخ آنها به روزرسانی می‌شود، نرخی که به گفته کارشناسان بازار طلا و سکه نرخ واقعی ارزش طلای مصرفی در سکه تمام بهار آزادی است.

با وجود آن که تابلوهای اعلام نرخ سکه بسیار به روز بوده و تمام واحدهای صرافی(سکه و ارز) علاقه بسیاری برای خرید و فروش سکه دارند اما آنچنان متقاضی برای این بازار به نظر می‌رسد وجود ندارد.

در نزدیکی میدان فردوسی پاساژی تازه نفس قد کشیده که تمام واحدهای بیرونی آن در اختیار صرافی‌ها قرارگرفته و تعداد قابل توجهی از آنها بر تابلوهای خود مجوز بانک مرکزی را الصاق کرده‌اند، حجم داد و ستد این واحدها به مراتب بیشتر از واحدهای دیگر است و مشتریان بسیاری را از آن خود کرده‌اند.

حجم اعظم فعالیت صرافی‌های خیابان فردوسی درگیر عرضه ارز به ویژه دلار، یورو و لیرترکیه است که یک صراف خیابان فردوسی گفت: متقاضیان ارز در بازار در چند روز گذشته بیشتر مسافرانی هستند که مقصد آنها اروپا و کشور ترکیه است.

وی در رابطه با خاموشی تابلو اعلام نرخ ارز برخی از صرافی‌ها و فعالیت نکردن آنها بیان کرد: روز آینده مهلت یک‌ساله صرافی‌ها برای انطباق خود با قوانین اعلام شده بانک مرکزی پایان خواهد گرفت و برخی از صرافی‌ها در پی ترس از پلمپ واحد صنفی خود در ظاهر فعالیت ارزی را تعطیل کرده‌اند.

اما در حالی صرافی‌ها بیشتر مشتری‌ برای تهیه ارز برای سفر خود دارند که خبری از حوالجات ارزی در صرافی‌های خیابان منوچهری نیست.

همچنین یک دلال بازار ارز خیابان منوچهری با بیان این که تصمیمات بهمنی به بازار ارز آمده است گفت: حدود دو هفته بعد از زمان ریاست محمود بهمنی در بانک مرکزی صرافی‌ها حق اعلام نرخ از سوی خود را نداشتند و همگان به اجبار باید دلار را 2800 تومان عرضه می‌کردند.

وی تصریح کرد: چند روزی است که نه به شدت گذشته اما مانند آن روزها صرافی‌ها نمی‌توانند نرخ کف بازار را اعلام کنند و نرخ‌های نزدیک به نرخ‌های اتحادیه طلا را اعلام می‌کنند و این موضوع تنها مربوط به نرخ دلار است.

او در پاسخ به این سوال که چرا دلالان بیشتر در میدان سکه تجمع کرده‌اند و همچون گذشته در پاساژ افشار حضور ندارند؟ گفت: در پاساژ افشار رفتارهای قهری رخ داده و با دلالان رفتارهای غیرمتعارف بازار دلالان رخ داده است، از این رو دلالان سعی می‌کنند بیشتر در میدان سکه مشغول به فعالیت باشند. 

 

 

/اقتصادنیوز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.