شگردهای فروشندگان برای فرار از برچسب قیمت!

نصب برچسب قیمت روی انواع کالا، قانونی است که چند سال از تصویب آن می‌گذرد اما مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که اجرای این قانون در جامعه به اندازه ابلاغش، سفت و سخت نیست و بسیاری از فروشندگان به بهانه‌های مختلف این قانون را دور می زنند.

عصر بانک؛حدود هفت سال قبل بود که مدیر نظارت و بازرسی شورای اصناف وقت اعلام کرد تمامی کالاها تا پایان سال 1387 برچسب‌گذاری خواهند شد تا جلوی هرگونه تخلفی گرفته شود. طبق تاکید این مقام مسئول تا پایان آن سال، نباید هیچ کالایی بدون داشتن اتیکت قیمت عرضه می‌شد.

 

با وجود اجبار واحدهای صنفی برای نصب برچسب قیمت روی کالاها توسط مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف ایران و تاکید وی بر اینکه عدم نصب برچسب قیمت از مهم‌ترین موارد تخلف واحدهای صنفی است، همچنان شاهد قانون‌گریزی در بسیاری از فروشگاه‌ها و واحدهای صنفی هستیم.

 

طبق مشاهدات میدانی هنوز فروشندگانی هستند که به دلایل مختلف از نصب برچسب قیمت روی کالاهایشان خودداری می‌کنند. این فروشندگان دلایلی همچون بی‌اطلاعی از این قانون، احتمال تغییر ناگهانی قیمت‌ها و عادت نداشتن به نصب برچسب قیمت را بهانه‌ای برای قانون‌گریزی خود بیان می‌کنند.

 

البته فروشندگان و اصناف بسیاری نیز هستند که خود را مکلف به انجام این قانون می‌دانند و رعایت حقوق مصرف کننده را بر هر بهانه و دلیل عمدی یا سهوی بر خود برتر می دانند.

 

در میان فروشندگان، تعداد قابل توجهی از فروشندگان لوازم و تجهیزات کامپیوتری قانون نصب برچسب قیمت را رعایت نمی کنند. با وجود تاکید فراوان مسئولان بر نصب برچسب قیمت و اینکهاین برچسب بستری مناسب برای کاهش تخلفات گران‌فروشی و تقلب است، به نظر می رسد برخی از فروشندگان تلفن همراه نیز کم و بیش این قانون را از یاد برده باشند.

 

برخی فروشندگان پوشاک نیز برچسب قیمت نمی زنند یا اینکه اقدام به نصب تابلوی قیمت کرده اند. البته بعضی از این فروشندگان پوشاک با تعیین کف یا سقف قیمت و نصب آن روی ویترین فروشگاه خود، به نظر سعی در دور زدن قانون دارند؛ البته نداشتن برچسب قیمت یکی از دلایلی بود که پوشاک را در صدر گران‌فروشی در بین دیگر واحدهای صنفی قرار داد.

 

نداشتن برچسب قیمت در بازار پارچه نیز یکی از دلایل اختلاف قیمت پارچه‌های مشابه در مغازه های مختلف است که رییس صنف پارچه فروشان بر لزوم نصب برچسب قیمت پارچه ها تاکید کرده و امتناع از این کار را تخلف می‌خواند اما با این حال با عبور از بازار پارچه‌فروشان، برچسب قیمت در هیچ یک از مغازه‌ها به چشم نمی‌خورد.

 

همچنین تعداد قابل توجهی از میوه فروشان محلی، چندان به رعایت برچسب قیمت و حتی تابلوی قیمت الزامی ندارند؛ البته میادین میوه و تره بار با نصب تابلوی قیمت، در رعایت حقوق مصرف کنندگان تاکید دارد.

 

خواربار فروشان محلی نیز با توجه به اینکه 80 درصد محصولات شان قیمت مصرف کننده دارد، نیازی به نصب برچسب قیمت روی محصولات ندارند. البته همچنان جای قیمت مصرف کننده روی پاکت‌های سیگار خالی است که به گفته مدیرعامل شرکت دخانیات ایرانقرار است از این پس قیمت روی پاکت‌های سیگار درج شود.

 

همچنین بر اساس مشاهدات برخی از رستوران ها و کافی شاپ ها به بهانه های غیرمنطقی مانند لوکس بودن یا اینکه درج قیمت، نوعی کسر شأن برای خود و مخاطب محسوب می شود از درج قیمت در منوهایشان خودداری می کنند.

 

داروخانه ها از جمله مهم ترین مراکزی هستد که تعداد زیادی از مردم روزانه با آن‌ها در ارتباط هستند. در حال حاضر برخی از داروها فاقد برچسب قیمت و قیمت مصرف کننده هستند ولی اکثر لوازم آرایشی و بهداشتی برچسب قیمت دارند. شاید نداشتن برچسب قیمت بعضی از داروها باعث افزایش قیمت و اختلاف قیمت دارو های یکسان در داروخانه های مختلف باشد.

 

عدم نصب برچسب قیمت روی کالا باعث گران‌فروشی و سودجویی برخی از فروشندگان می شود که سامانه 124 وظیفه رسیدگی به این تخلفات و گران‌فروشی ها را برعهده دارد. اگر مردم در صورت مشاهده هرگونه قانون گریزی، بی تفاوت نباشند و این تخلفات را به 124 اطلاع دهند، با متخلفان و نقض‌کنندگان حقوق مصرف کننده برخورد خواهد شد.

 

 

/ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.