برنامه‌های پست بانک ایران در مناطق روستائی چیست؟

مهندس فرحی مدیرعامل پست بانک ایران در اولین همایش ملی خدمات عمومی الزامی ICT در مناطق روستائی و کمترتوسعه یافته طی سخنانی به تشریح تجارب و برنامه‌های این بانک در مناطق روستائی و همچنین اهداف و چشم اندازهای آن پرداخت.

عصر بانک؛به گزارش روابط عمومی پست بانک ایران: فرحی در ابتدا عنوان کرد: استفاده از ابزارهای مالی و انتقال منابع راکد بانک‌ها به بخش‌های سرمایه‌گذاری مولد و ایجاد فرصت شغلی برای روستائیان، یکی از راهکارهای مناسب و اصلی برای دستیابی به توسعه پایدار و پیشرفت مناطق روستائی و محروم است.

 

وی افزود: اطلاعات و تجارب موجود حاکی از آن است که بانک‌ها و مؤسسات مالی، عمدتاً توجه و فعالیت خود را در نقاط شهری معطوف داشته‌‌اند اما پست بانک ایران با ایجاد بستر مناسب و با بهره‌گیری از زیرساخت‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درحال خدمت‌رسانی و توسعه اقتصادی در مناطق روستائی و کمترتوسعه یافته است.

مدیرعامل پست بانک ایران عنوان کرد: این بانک بعنوان یک نهاد مالی با چشم‌انداز گسترش و توسعه خدمات مالی در شهرها و روستاهای کشور، توزیع کالا و واریز وجوه آن به حساب صاحب کالا، انجام خدمات واسطه ای از جمله نمایندگی در دریافت عوارض، مالیات‌ها، جرائم و سایر موارد و بهبود حمل‌و‌نقل شهری و انجام نمایندگی در پرداخت و دریافت از طرف مردم و در نتیجه کاهش مسافرت‌های شهری و روستائی و هزینه‌های مربوطه تأسیس و در همین راستا اقدام به مدیریت وجوه سرگردان در روستاها و بازگرداندن آن به چرخه اقتصادی نموده است.

وی اظهارداشت: افزایش رفاه اجتماعی و اقتصادی در مناطق روستائی و کمتربرخوردار، کاهش هزینه‏های مبادلاتی مردم، کاهش شکاف اقتصادی مناطق روستائی، تقویت مشاغل خانگی و پایدار، کاهش هزینه‏های مالی دولت، کاهش نرخ رشد مهاجرت از روستاها به شهرها و کاهش هزینه‏های سرمایه‏گذاری در روستاها و کاهش قیمت تمام شده کالاها را از جمله آثار حضور این بانک در روستاها برشمرد. 

فرحی؛ توسعه ابزارها و منابع مالی، توانمندی خانواده‌ها و کارآفرینان کوچک، افزایش سرمایه‌گذاری گروه‌های کمتر برخوردار، توسعه مهارت‌ها، آموزش‌های حرفه‌ای، بهداشت و معیشت، بهبود سطح زندگی و رفاه اجتماعی و همچنین ارتقاء سرمایه اجتماعی را به عنوان زنجیره بانکداری خرد و نقش آن در توسعه روستائی بیان کرد. 

مدیرعامل پست بانک ایران در ادامه به تشریح چرخه ارائه تسهیلات و خدمات مالی خرد روستائی توسط این بانک پرداخت و عنوان‌کرد: پایداری و ایجاد کسب و کار و فرصت‌های شغلی، افزایش تولید، افزایش عرضه و افزایش مصرف کالا و خدمات از مهمترین دستاوردهای چرخه مذکور در رونق اقتصادی مناطق روستائی و محروم می‌باشد.

وی با اشاره به فرآیند ایجاد دفاترخدمات بانکی درسطح کشور از سال 1383تاکنون و روند افزایش تعداد آن به 10 هزار دفترخدمات بانکی و تأکید بر نقش پست بانک ایران در توسعه پایدار روستائی اظهارداشت: بهره‌مندی از شبکه ارتباطی روزآمد، استفاده از بخش خصوصی و کارگزاران شامل؛ مجوز بکارگیری بخش خصوصی در فعالیت‌های بانکی، 14هزار دفترخدمات بانکی شهری و روستائی، حضور اثربخش در عرصه اقتصاد روستائی به دلیل عدم توجیه اقتصادی بانک‌ها و مؤسسات پولی و مالی و همچنین بهره‌مندی از زیرساخت‌های مبادله‌ای نظیر؛ خطوط مبادله‌ای پستی گسترده در 14هزار دفترخدمات بانکی شهری و روستائی و ارائه خدمات ترکیبی فیمابین و تجهیز دفاتر به درگاه‌های الکترونیکی خدمات پایه مالی و بانکی از جمله ظرفیت‌های موجود در این بانک می‌باشد.

فرحی درپایان توسعه خدمات خرده بانکداری در روستاها، عاملیت دولت در توسعه روستاها، افزایش نقاط تماس و افزایش درآمد و رفاه اجتماعی در روستاها را از مهمترین برنامه‌های پست بانک ایران در حوزه روستائی برشمرد و خواستار حمایت همه‌جانبه مسئولان از این بانک خدمتگذار برای موفقیت در حوزه مذکور شد. 

گفتنی است: فرحی به همراه دکتر واعظی، معاونان وی و فریبرز شعبانیان نایب رئیس هیأت مدیره از غرفه پست بانک ایران در نمایشگاه جانبی که درحاشیه این همایش برگزار شد بازدید کرد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.