تغییرات گسترده در قانون نظام بانکی و پولی

وزیر اقتصاد گفت: میزان مطالبات معوق بانکی به صورت محدود افزایش یافته که این مساله ناشی از شفاف سازی عملکرد و ثبت تمام مطالبات است.

عصر بانک؛علی طیب‌نیا امروز در نشست خبری شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت با اشاره به موضوع لایحه اصلاح قانون مالیات ارزش افزوده اظهار داشت: این لایحه در کمیسیون اقتصادی دولت و نیز کمیسیون اقتصادی مجلس در حال بررسی است و بخش خصوصی نظراتی در مورد نحوه برخورد با مؤدیان داشته که قرار شد، در کارگروه تخصصی جمع‌بندی و به دولت و مجلس ارائه شود.

 
طیب نیا اضافه کرد: برای تصحیح نحوه رفتار با مودیان مالیاتی قرار شد تا یک کارگروه تخصصی این موضوع را مورد بررسی قرار دهد. 
 
وی گفت: در پرتو اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده به دنبال این هستیم که با بررسی های لازم این قانون به شکل بهتری اجرا شود تا فشاری به تولید کننده وارد نشود. 

وی در مورد مدیریت کشور در پساتحریم گفت: بخش خصوصی در این راستا گزارشی ارائه کرده و در کارگروه با نمایندگان بخش خصوصی و دولت برنامه جامع تنظیم روابط اقتصادی در دوران پسا تحریم تهیه خواهد شد. 

وی در حاشیه جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در خصوص قانون سرمایه گذاری ایران اظهار داشت: قانون سرمایه گزاری خارجی ایران پیشرفته است و همه امکانات و پتانسیل های لازم را برای حمایت از جذب سرمایه گزاری خارجی دارد. 

طیب نیا در ادامه این نشست در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره قوانین مربوط به سرمایه گذاری گفت: قوانین سرمایه گذاری در ایران پیشرفته است و همه موارد لازم در آن دیده شده است و برنامه جامعی با توجه به این قوانین تهیه شده است. 
 
وی افزود: امیدواریم با برنامه متمرکزی از منابع خارجی به گونه ای استفاده شود تا این سرمایه گذاری ها به رشد پایدار در کشور منجر شود که در این صورت سرمایه گذاری های خارجی امتیازات فراوانی برای ما خواهند داشت و این هنر ماست که چگونه از آن ها استفاده کنیم. 

وی درباره تغییرات آیین نامه نظام پولی بانکی گفت: تغییرات گسترده ای در آن صورت خواهد گرفت و همه ابعاد قانون در آن اصلاح می شود. 
 
وزیر اقتصاد همچنین یادآور شد: قانون بانکداری بدون ربا نیز با لایحه ای جداگانه تقدیم مجلس خواهد شد. 
 
طیب نیا در خصوص فضای سرمایه گذاری در اقتصاد ایران در شرایط پسا تحریم گفت: در گذشته زمینه های لازم برای فعالیت سرمایه گذاران خارجی محدود بود ولی اکنون وارد فضای جدید می شویم که باید در شیوه های خود تجدید نظر کنیم. 
 
وی افزود: از مدتی قبل تیم های مشترکی تشکیل شد تا این شرایط را مورد بررسی قرار دهد و شرکت های سرمایه پذیری که آمادگی لازم را دارند در اختیار خارجی ها قرار گیرند. 
 
طیب نیا در ادامه درباره امکان تغییر در بودجه سال جاری گفت: بودجه سال 94 به گونه ای تنظیم شده که با شرایط مختلف خود را تطبیق دهد و دو سطحی است اما نیازی برای اصلاحیه آن به مجلس احساس نمی کنیم. 
  
طیب نیا درباره شرایط سرمایه گذاری شرکت های خارجی در کشور گفت: الزامی برای مشارکت سرمایه گذاران خارجی وجود ندارد و سرمایه گذاران خارجی می توانند 100 درصد سرمایه لازم را بر اساس قانون ایجاد کنند اما در بعضی بخش ها مقتضیاتی وجود دارد که شرایط حضور خارجی ها را محدود می کند. 

قانون مالیات بر ارزش افزوده تا یک ماه دیگر اصلاح می‌شود 

در ادامه این در نشست ارسلان فتحی‌پور به نتایج برگزاری جلسات مشترک دولت و بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده شروع شده و پیش‌نویس آن در دولت در حال بررسی است که در قالب طرح به مجلس ارائه خواهد شد و روز یکشنبه آینده نیز اصلاح قانون آزمایشی مالیات بر ارزش افزوده در دستورکار مجلس قرار دارد. 
 
رئیس کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه معضلات صنوف کشور و تولید ملی باید هر چه زودتر با اصلاح قوانین حل شود، افزود: ایجاد صندوق مکانیزه فروش، ضمانتی برای اجرای درست قانون مالیات بر ارزش افزوده است.

 

 

/باشگاه خبرنگاران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.