چک‌های جعلی باز هم قربانی گرفت/این بار، کارمند بانک

جعل چک و صدور آن داستان تازه‌ای در حوزه بانکی کشور نیست و مالباختگان از این معضل هم کم نیستند؛ مساله‌ای که امنیت پایین چک‌های موجود از عوامل اصلی آن عنوان می‌شود.

عصر بانک؛سوء استفاده از چک اغلب به سرقت آن، جعل امضا، تغییر در مبلغ یا تاریخ و همچنین متن آن بر می‌گردد، اما در این بین گاهی شنیده می‌شود که چک‌های تقلبی یعنی چک‌هایی که در ظاهر مشکلی ندارند ولی در اصل تقلبی هستند موجب کلاهبرداری از افراد شده است.

 

این در حالی است که در یکی از کلاهبرداری‌های انجام شده به وسیله چک تقلبی، فرد دریافت کننده چک که البته خود از کارمندان یکی از بانکهاست در ازای فروش خودروی خود چک بانکی دریافت می‌کند که بعد متوجه تقلبی بودن آن می‌شود. جالب آنکه چک دریافتی، چک مربوط به بانکی است که خود فرد از کارمندان آن بود و با وجود آشنایی به گزینه‌های امنیتی چک نتوانسته آن را تشخیص دهد.

 

بررسی موضوع و گفت‌وگو با برخی مدیران بانکی بیانگر آن است که جعل چک امری غیرعادی نیست، اما وقتی که موضوع به چک‌های بانکی می‌رسد جای تامل دارد.

 

بنا بر آنچه که مدیران بانکی عنوان می‌کنند چک‌های موجود از تمامی گزینه‌های امنیتی برخوردار نبوده و دست جاعلان برای سوء استفاده از آن باز است. این در حالی است که طرح اصلی، چاپ، کاغذ، و مرکب امنیتی از آیتم‌های اصلی امنیت چک محسوب می‌شوند ولی در دسته چک‌های موجود تنها گزینه امنیتی لحاظ شده کاغذ آن است و سه مورد دیگر در حد قابل قبولی نیستند.بنابر این احتمال جعل دسته چک بسیار بالاتر از سایر چک‌هاست.

 

تقلب و جعل در چک‌های موجود در حالی قربانی می‌گیرد و مالباختگان میلیونی و حتی میلیاردی آن راه به جایی ندارند که بعد از راه‌اندازی سامانه چکاوک(سامانه مبادلات الکترونیک چک) یکی از برنامه‌های بانک مرکزی در راستای ساماندهی وضعیت چک‌ها، متحدالشکل شدن تمامی آنهاست. بر این اساس چک‌هایی که تاکنون توسط بانکها و در اشکال متفاوت صادر می‌شد در آینده‌ای نزدیک توسط بانک مرکزی و به یک شکل واحد منتشر خواهد شد که می‌تواند از امنیت بیشتری در مقایسه با چک‌های موجود برخوردار باشد.

 

با این وجود بانکی‌ها به مردم توصیه می‌کنند که حتما قبل از دریافت چک بانکی و یا سایر چک‌ها از افراد ناشناس با مراجعه به شعب بانکها از اصل بودن آن مطمئن شوند، در عین حال که برای چک‌های جاری نیز امضاهای ساده و حتی پیچیده انتخاب نکرده، دسته چک را در دسترس قرار ندهند و ترجیحا روی رقم و حروف مبلغ چک چسب شیشه ای بچسبانند.

 

 

/ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.