طراحی بیمه نامه ویژه برای معامله گران کارگزاری‌ها

به منظور حذف یا کنترل اشتباهات انسانی در حین انجام معاملات، معامله گران شرکت های کارگزاری بیمه می‌شوند.

عصر بانک؛مدیر عامل شرکت کارگزاری پارس گستر خبره (کارگزاری بانک انصار)، با اشاره به اهمیت فعالیت معامله‌گران در شرکت های کارگزاری، از معامله گران به عنوان سربازان خط مقدم در ارتباط با مشترى و نماد کارگزارى یاد کرد که نقطه قوت و ضعف معامله گر تاثیر مستقیمی بر برداشت مشتریان از فعالیت‌های یک شرکت کارگزارى دارد.

 

به گفته عبدالله رحیم لوی بنیس؛ همان‌طور که با توجه به اهمیت فعالیت معامله گران در شرکت های کارگزاری به همان نسبت نیز این فعالیت با ریسک هایی نیز مواجه است که عمدتا از وجود قوانین مبهم، نبود وسایل براى اثبات مشکلات سیستمى مانند قطعى اینترنت و هنگ شدن سیستم معاملات در حین بازار ناشی می شود.

 

وی در بیان توضیح بیشتر، از انجام معاملات به صورت تلفنی به عنوان بزرگترین ریسک معامله گران شرکت های کارگزاری یاد کرد که در هنگام بروز اشتباه مشتری در هنگام سفارش خرید و یا فروش، امکان انکار اظهارات از سوی خریدار یا فروشنده سهم وجود دارد؛ به گونه ای که در هنگام بروز خسارت، مشتری حاضر به پذیرش خطا و اشتباه خود نیست و با اعتراض خواهان جبران زیان وارده است.

 

به گفته مدیرعامل شرکت کارگزاری پارس گستر خبره؛ عمدتا این مشکلات از تفاوت موجود در برداشت مکالمات از سوی مشتری و معامله گر یک کارگزاری و نا آشنایى مشتریان با فرآیند برخی از بازارها مانند بازار پایه به عنوان مصادیق اشتباهات مشتریان در مکالمات و ارتباط خود با معامله گران حاصل می شود.

 

وی ادامه داد: اگرچه تلاش شده است تا به واسطه سیستم ضبط صدا یا کال سنتر تا حدودى این مشکل مرتفع شود، اما با این حال این مساله به عنوان یکی از ریسک های معاملاتی پیش روی معامله گران همچنان قرار دارد.

 

رحیم لوی بنیس با بیان این که عدم تقارن اطلاعاتى در هنگام بروز مشکل بین معامله گر و مشترى باعث بروز اختلاف مى شود، اضافه کرد: در واقع از یک سو معامله گر سعى در مبرا کردن خود دارد و از سوى دیگر کارگزارى به مدارک کافى دسترسى ندارد؛ بنابراین در این گونه موارد اغلب خسارت از سوى معامله گر پرداخت مى شود، تا مشکل رخ داده منجر به توبیخ و سوءظن مدیران نشود.

 

وی با بیان این که با این حال نمی توان تمام اشتباهات و خطاها در هنگام معاملات سهام را به مشتری نسبت داد، اشتباهات سهوی معامله گران در زمان محدود معاملات را نیز مورد اشاره قرار داد.

 

به گفته رحیم لوی بنیس؛ مواجه معامله گران با مشکلات شخصی، اشتباهات آنها را افزایش می دهد و سبب عدم تمرکز معامله گر در حین ساعات معاملات می شود که یکی از نتایج آن را می توان به عدم توجه معامله گر از واریز یا عدم واریز وجه مشترى نسبت داد.

 

وی با بیان این که "هزینه های اشتباهات معامله گران بر شرکت های کارگزاری همواره بر دوش خود معامله گران است"، ادامه داد: در این راستا شرکت کارگزاری پارس گستر خبره به منظور رفع نگرانی های سال های اخیر صنعت کارگزاری مبنی بر حذف یا کنترل اشتباهات انسانی در معاملات، اقدام به معرفی "بیمه مسئولیت حرفه ای معامله گران شرکت های کارگزاری" در این صنعت کرده است.

 

رحیم لوی بنیس از ثبت و صدور بیمه مذکور برای اولین بار در کشور از سوی این شرکت کارگزاری در بازار سرمایه خبر داد و گفت: این نوع از بیمه نامه هم اکنون با همکاری بیمه میهن اجرایی و تمامی موارد کارشناسی، توجیهی و مشکلات آن توسط پیگیری های تیم این کارگزاری بر طرف و قابلیت صدور و استفاده آن برای تمامی همکاران در این صنعت فراهم شده است.

 

 

/فارس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.