وام 20 میلیونی ازدواج دریافت کنید

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی گفت: زوج‌های جوان تنها می‌توانند یا تسهیلات 3 میلیون تومانی نقدی را دریافت کنند یا تسهیلات 10 میلون تومان خرید کالا، زیرا هر دوی آنها به یک زوج پرداخت نخواهد شد.

عصر بانک؛ هرگاه بحث وام ازدواج به میان می‌آید، کمتر زوجی را می‌توان یافت که از روند دریافت این تسهیلات رضایت داشته باشد.

 

به طور مثال، طی چند روز گذشته بود که یکی از متقاضیان دریافت تسهیلات به باشگاه خبرنگاران جوان مراجعه کرد و از سنگ‌اندازی‌های بانکی خاص شکایت داشت، طبق اظهارات وی، این بانک سخت‌گیری‌هایی برای تائید ضامن این فرد داشت که در کمتر قوانین بانکی به چشم می‌خورد زیرا این زوج برای دریافت 6 میلیون تومان به حدی با مشکلات و درهای بسته رو به رو شده بودند که از دریافت آن پس دویدن‌های چند ماهه خود منصرف شدند.

 

درست است که تعداد اینگونه متقاضیان کم نیست اما اگر یک طرفه به قاضی نرویم، هستند معدود افرادی که حتی ظرف مدت یک هفته توانسته‌اند وام خود را بدون هیچ مشکلی دریافت کنند.

 

حال با تمام مشکلات خوب و بدی که برای دریافت این تسهیلات نقدی 6 میلیون تومانی وجود دارد و بارها و بارها از تریبون‌های مختلف خبری به گوش رسیده، و به نوعی هنوز اندر خم یک کوچه است، بانک مرکزی قصد پرداخت نوع جدیدی از این نوع تسهیلات با مبلغی بالاتر را دارد.

 

اواخر اردیبهشت 94 بود که علی اصغر میرمحمد صادقی مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران مبنی بر طرح پرداخت تسهیلات 10 میلیون تومانی وام ازدواج در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: این تسهیلات 10 میلیون تومانی فقط برای خرید کالا می‌باشد و به صورت نقدی در اختیار زوج‌های جوان قرار نخواهد گرفت و فقط برای خرید کالا تا سقف 10 میلیون تومان به هر یک از زوجین جمعا 20 میلیون تومان پرداخت خواهد شد.

 

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر به زوج‌های جوان وام سه میلیون تومانی ازدواج پرداخت می‌شود و ظرف چند ماه آینده با تصویب این طرح تسهیلات 10 میلون تومانی کالا پرداخت خواهد شد.

 

میرمحمد صادقی در ادامه گفت: البته از این نکته نباید غافل شویم که زوج‌های جوان تنها می‌توانند یا تسهیلات 3 میلیون تومانی نقدی را دریافت کنند یا تسهیلات 10 میلون تومان خرید کالا، زیرا هر دوی آنها به یک زوج پرداخت نخواهد شد.

 

حال پس از گذشت حدود 3 ماه از اعلام این خبر ابلاغیه‌ای سوی بانک مرکزی اعلام شد مبنی بر اینکه بانک مرکزی " آیین‌نامه اجرایی تبصره (26) قانون بودجه سال 1394 کل کشور را که به تصویب هیات وزیران رسیده است به شبکه بانکی کشور، مؤسسات اعتباری غیربانکی و شرکت ‌دولتی پست‌ بانک ابلاغ کرد.

 

آیین‌نامه یاد شده براساس تبصره (26) ماده واحده قانون بودجه سال 1394 کل کشور، به تصویب رسیده است که مطابق آن زوج‌های مشمول دریافت وام ازدواج می‌توانند به جای دریافت وام به صورت نقدی، از تسهیلات فروش اقساطی استفاده کنند. تسهیلات مزبور توسط تولیدکنندگان و فروشندگان متقاضی عرضه کالاهای بادوام داخلی، ارایه می‌شود و بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی صرفاً موظف به تضمین پرداخت اقساط به درخواست فروشنده و پس از اخذ تضامین لازم از زوجین می‌باشند.
 

در این بخشنامه تاکید شده است، بانک‌ها، موسسات اعتباری غیربانکی و شرکت دولتی پست بانک ضمن تمهید مقدمات لازم به منظور اجرای تکلیف قانونی یاد شده بر اساس مفاد آیین‌نامه اشاره شده، مراتب را به قید تسریع به تمام واحدهای ذی‌ربط ابلاغ و بر حسن اجرای آن نظارت کنند.

 

البته توجه به این نکته ضروری است که زوجین می‌توانند یا وام 3 میلیون تومانی نقدی را دریافت کنند یا 10 میلیونی خرید کالا که باید تحت شرایطی خاص تعیین شده صورت پذیرد.

 

حال با تمام تفاسیر و موانع موجود بر سر راه زوجین برای دریافت وام 6 میلیون تومانی نقدی، باید منتظر بود و دید این وام 20 میلیونی می‌تواند کارگشا باشد و در حالی که بانک‌ها منابع لازم جهت پرداخت تسهیلات را ندارند، می‌توانند از پس این اقدام برآیند یا اینکه ماجرایی جدید میان بانک، زوجین و فروشندگان صورت خواهد گرفت.

 

 

/باشگاه خبرنگاران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.