تردید در تحقق اهداف یک “صندوق”

درحالی وزیر راه پیش‌بینی کرد طی یکسال 100 هزار نفر در صندوق پس‌انداز یکم ثبت‌نام کنند که آمار افتتاح حساب در این حساب در 2 ماه اخیر حکایت از آن دارد که با روند فعلی نمی‌توان به هدف افتتاح حساب 100 هزاری تا خرداد آینده امیدوار بود.

عصر بانک؛روابط عمومی بانک مسکن 13 مردادماه امسال (47 روز کاری پس از افتتاح رسمی حساب صندوق پس انداز یکم) گزارشی را در خصوص آخرین آمار سپرده‌گذاری در صندوق پس‌انداز یکم منتشر کرد. در این گزارش بر شکستن رکود 10 هزار فقره سپرده‌گذاری در این صندوق تاکید و آماری ارائه شده بود.

 

این در حالی بود که مقایسه این آمار با اظهارات وزیر راه و شهرسازی -که در ادامه می‌آید- نشاندهنده کاهش سپرده‌گذاری در صندوق پس‌انداز یکم بود، آن هم یککاهش حدود 11 درصدی.

 

به فاصله هشت روز پس از گزارش اول، روابط عمومی بانک مسکن دیروز گزارش دیگری را روی سایت این بانک بارگذاری کرد. در این گزارش میزان افتتاح حساب در صندوق پس‌انداز یکم تا پایان روز 19 مرداد ماه 11 هزار و 334 فقره اعلام شد.

 

بر اساس این گزارش میزان سپرده‌گذاری تا پایان روز 19 مردادماه (دوشنبه گذشته) در مقایسه با پایان تیرماه امسال 39.8 درصد رشد داشته است.

 

در این گزارش آمده است؛ «با گذشت نزدیک به دوماه از آغاز افتتاح حساب صندوق پس انداز مسکن یکم بانک مسکن در شعب این بانک، تعداد این حساب در پایان روز 19مرداد ماه به 11334 فقره و مبلغ 2058/3 میلیاردریال رسید که نسبت به پایان تیرماه سال جاری 39/8 درصد رشد داشته است. بر اساس این گزارش سهم شهرهای زیر 200 هزار نفر جمعیت 2757فقره به مبلغ 341/7 میلیارد ریال و سهم شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت تعداد 5880 فقره به مبلغ 1051/5 میلیاردر ریال بوده است. متقاضیان تهرانی نیز تعداد 2697فقره حساب صندوق پس انداز مسکن یکم به مبلغ 665/1 میلیارد ریال را در شعب بانک مسکن در تهران افتتاح کردند.»

 

این در حالی است که آخوندی 9 مرداد امسال پیش‌بینی کرد با روند فعلی تا یک سال آینده یکصدهزار نفر برای استفاده از تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم سپرده‌گذاری کنند.

 

وی با بیان این‌که از روز افتتاح حساب تاکنون یعنی در 18 روز کاری چهار هزار و 388 نفر در صندوق پس‌انداز مسکن یکم سپرده‌گذاری کرده‌اند، گفته بود: تاکنون بیش از 78 میلیارد تومان در صندوق پس‌انداز مسکن یکم سپرده‌گذاری شده است.

 

وی با بیان این‌که ظرف 18 روز کاری روزانه حدود 250 نفر برای دریافت وام در صندوق مذکور سپرده‌گذاری کرده‌اند، بیان کرد: این یک رشد فزآینده است و با همین روند تعداد سپرده‌گذاران در صندوق پس‌انداز مسکن یکم تا یک سال آینده به حدود 100هزار نفر افزایش خواهد یافت.

 

با حسابی سرانگشتی متوجه خواهیم شد که در زمان اعلام شده از سوی وزیر راه و شهرسازی، 100 هزار نفر در صندوق پس‌انداز یکم بانک مسکن افتتاح حساب نخواهند کرد و در خوشبیانه‌ترین حالت ممکن یکسال و نیم طول خواهد کشید تا این میزان سپرده‌گذاری در صندوق مذکور انجام شود.

 

البته چنانچه رکود دامنه‌دار بازار مسکن در سال آینده نیز تداوم داشته باشد خیلی نمی‌توان به استقبال مردم از صندوق پس‌انداز یکم امیدوار بود، صندوقی که انبوه‌سازان مسکن انتقادات فراوانی نسبت به آن داشته و آنرا در راستای افزایش ساخت‌وساز مسکن در کشور ارزیابی نمی‌کنند.

 

 

/تسنیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.