افزایش نقدینگی بازار سرمایه با باز پرداخت بدهی‌ها

دبیرکل کانون کارگزاران گفت: در صورتی که بدهی دولتی‌ها به سیستم بانکی پرداخت و اجازه افزایش سرمایه به بانک‌ها داده شود عرضه پول در بازار سرمایه افزایش می‌یابد.

عصر بانک؛روح الله میر صانعی دبیرکل کانون کارگزاران در خصوص مفاد نامه ریاست جمهوری برای حمایت از بازار سرمایه گفت: بررسی مفاد این نامه و تاکید بر بهبود بازارهای پولی و سرمایه از سوی رییس جمهور به معاونین خود نشان می دهد که تا چه میزان، اقتصاد کشور به این دو بازار برای پویایی و تحرک نیاز دارد. 

 
وی با اشاره به فعالیت های بازار های مالی گفت: فعالیت بهتر و بیشتر بازارهای مالی، بیانگر اهمیت این بازارهاست اما بررسی مفاد دستورات رییس جمهور در مورد بورس بیشتر به ارتقا تامین مالی از طریق بازار سرمایه و همچنین بهبود جایگاه نقش بازار سرمایه دراقتصاد ملی تاکید دارد.
 
میر صانعی در این باره افزود: برای اجرایی شدن این مساله لازم است تا همراه با ارتقا بازار سرمایه مشکلات و معضلات پیش روی این بازار رفع تا زمینه رشد این بازار مهیا شود.
 
دبیرکل کانون کارگزاران با بیان اینکه به منظور ارتقا جایگاه بازار سرمایه باید نگاه ویژه ای به بازار سرمایه وجود داشته باشد، گفت: پیرو این اقدام باید تمام اقداماتی که اقتصاد را مخدوش کرده یا آنکه به بازارسرمایه آسیب رسانده و آثار سو برای آن دارد را حذف کنیم و به سمتی حرکت کنیم که بورس تقویت شود.
 
وی در ادامه افزود: اگر بنا داشته باشیم بورس تقویت شود باید نسبت به اجرای وظایف خود در اقتصاد ملی اقدام کنیم و در پی آن موانع کسب و کار را برطرف و فضای مناسبی را برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی را فراهم کنیم.
میر صانعی ورود سرمایه گذاران جدید را نیازمند فراهم شدن بستر قوانین و مقررات دانست و تصریح کرد: در این زمینه باید اصلاحاتی صورت گیرد و این مهم هم نیاز به تصمیمات مناسب از سوی دولت و مجلس دارد، لازم است تا در کنار این اقدامات؛ باید تصمیماتی که فضای سرمایه گذاری و کسب وکار را منفی می کند، اخذ نشود. 
 
دبیرکل کانون کارگزاران با توجه به تاثیرات ناشی از رفع تحریم ها و انجام توافقات هسته ای، خاطرنشان کرد: با انجام توافق راه باز شده و با ورود پول های بلوکه و دسترسی دولت به منابع مالی مسدود شده فرصتی به منظور ارتقا منابع در بازارهای مالی گرفته می شود، البته تمام این موارد باید با نگاه اصلاح وضعیت کسب و کار و قوانین سرمایه گذاری عملیاتی شود، در صورتی که بدهی دولتی ها به سیستم بانکی پرداخت و اجازه افزایش سرمایه به بانک ها داده شود؛ عرضه پول در بازار سرمایه افزایش خواهد یافت، در همین راستا اگر نرخ بهره تسهیلات اعطایی به تولیدکنندگان کاهش یابد این مساله می تواند به خروج از رکود بنگاه ها کمک کند. 
 
وی در پایان تاکید کرد: اگر دولت با ورود منابع بلوکه شده نسبت به پرداخت طلب پیمانکاران اقدام کند و فضای کسب و کار توسعه یابد می توان آثار مثبتی را در این بازار شاهد بود.
 
 
/باشگاه خبرنگاران
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.