سوالاتی متفاوت که باید هنگام مصاحبه از کارفرما بپرسید

معمولا افراد آنقدر درگیر پیدا کردن جواب برای سوال‌هایی که در طول مصاحبه ممکن است از آنان پرسیده شود می‌شوند که یادشان می‌رود سوالاتی پیدا کنند و در مورد شرکت یا کارفرما بپرسند.

عصر بانک؛سوالاتی اجتناب‌ناپذیر بعد از هر مصاحبه برای مصاحبه شوندگان پیش می‌آید و هنوز هم آنها به راحتی جوابی برای آنها نیافته‌اند. هرگاه که این افراد راجع به چنین موضوعی فکر می‌کنند معمولا سوالاتی کم اهمیت را می‌پرسند که چندان در انتخاب شغلشان تاثیری ندارد. معمولا افراد آنقدر درگیر پیدا کردن جواب برای سوال‌هایی که در طول مصاحبه ممکن است از آنان پرسیده شود می‌شوند که یادشان می‌رود سوالاتی پیدا کنند و در مورد شرکت یا کارفرما بپرسند.

متاسفانه در وضع رکودی بازار و اقتصاد جویندگان یا شکارکنندگان کار به تطابق شرایط خود با نیاز‌ها و شرایط کارفرما بیشتر فکر می‌کنند. اگر پیدا کردن کار برای شما حیاتی باشد شاید نتوانید درباره اینکه کدام پیشنهاد کاری را قبول کنید خیلی وسواس به خرج دهید، اما این به آن معنی نیست که شما از آن زاویه به مصاحبه بپردازید.

البته اگر شما در طول مصاحبه سوالاتی را بپرسید این طور به نظر می‌رسد که در حال سبک و سنگین کردن پیشنهاد و مقایسه با پیشنهاد‌های دیگر هستید (حال چه پیشنهاد دیگری داشته باشید و چه نداشته باشید) با این رویکرد در موقعیت بهتری خواهید بود که بفهمید آیا این کار مناسب شما هست و اینکه چگونه می‌توانید در آن شرکت موفق‌تر شوید.

به یاد داشته باشید که در چنین موقعیت‌هایی قدرت با شنونده است بنابراین شما می‌توانید اظهارات خود را با پرسیدن سوالات عمیق و خردمندانه به پایان ببرید که نه تنها مصاحبه گر را به فکر وا می‌دارد، بلکه به جواب‌هایی که در انتخاب خود به آن نیاز دارید می‌رسید که آیا این کار را قبول کنید یا نه.
اینجا ما پنج سوالی که بهتر است پرسیده شود را ذکر می‌کنیم: 

1- به نظر شما کدامیک از مهارت‌های من در جایگاهی که می‌خواهم مشغول شوم چالشی‌تر است؟

شغلی را می‌خواهید که قابلیت‌های کلیدی شما را تقویت کند. پاسخ به این سوال به شما کمک می‌کند بفهمید که آیا شرکت می‌خواهد شما را به خاطر ویژگی‌های کلیدی که دارای آن هستید و می‌خواهید تقویت کنید به‌کار بگیرد یا مهارت‌هایی که شما آن را کم‌اهمیت‌تر می‌دانید. همچنین شما متوجه می‌شوید چقدر چالش‌هایی که آنها برای این موقعیت شغلی در نظر گرفته‌اند با آنچه شما انتظار داشتید منطبق است.

2- چگونه شرکت به پیشرفت من کمک می‌کند؟

مسلما شما فقط به دنبال این نیستید که از قابلیت هایتان استفاده کنید؛ شما می‌خواهید آنها را تقویت کنید و چیز‌های جدید بیاموزید مطمئن شوید قبل از آنکه کار را قبول کنید یک مسیر و سیستم پشتیبانی برای تحقق این مساله در شرکت وجود دارد. این مساله می‌تواند از یک نظام پشتیبانی افزایش قابلیت‌های کارکنان نشأت بگیرد یا اینکه با شکل‌های دیگری از پشتیبانی دیگر مانند طرح‌های مشاوره حرفه‌ای و شغلی. پرسیدن این سوال به مصاحبه‌کننده نشان می‌دهد که شما علاقه‌مند به پیشرفت فردی و رشد، پا به پای شرکت هستید.

3- آیا ممکن است کمی در رابطه با گروهی که من با آنها کار خواهم کرد بگویید؟

این یک سوال عالی برای خطاب قرار دادن شرکت است بدون اینکه صریح در رابطه با «فرهنگ» آن شرکت بپرسید. ممکن است شما با این سوال به جواب متفاوتی از آنچه در بیانیه ماموریت شرکت یا سایت نوشته شده است برسید. این سوال کمک می‌کند بدانید چقدر احساس نزدیکی با شرکت می‌کنید و از نظر روانی یک سوال فوق‌العاده است، چراکه فرض این سوال بر آن است که شما این کار را به‌دست خواهید آورد.

4- معیار و تعریف شما از موفقیت شغلی در این شرکت چیست؟

این سوال یک راه خوب برای نشان دادن آن است که شما به دنبال موفقیت هستید (نه فقط کارمندی که سر ساعت بیاید و برود) همچنین این سوال به شما اطلاعات ارزشمندی در مورد انتظارات از موفقیت شغلی شما و فرهنگ شرکت می‌دهد.

5- آیا شما در توانایی‌های من نکته‌ای می‌بینید که نیاز به تقویت داشته باشد؟

این یک سوال شجاعانه و توفانی است. هرکسی آنقدر با اعتماد به نفس نیست که چنین سوالی را بپرسد. این سوال شما را در جایگاهی متفاوت در رقابت با سایرین قرار می‌دهد. برای مصاحبه‌گر شما یک فرد روشن فکر تلقی می‌شوید و نشان می‌دهد شما مقید به پرکردن خلأ‌ها و کاستی‌های خود هستید. برای شما بدترین اتفاق ممکن آن است که خلأهایی در توانایی‌های شما وجود دارد و شما را از رسیدن و گرفتن کار باز می‌دارد. اما این سوالی بسیار با ارزش است که برای مصاحبه بعدی شما بسیار مفید خواهد بود. در بهترین حالت هم مصاحبه‌گر جوابی ندارد و با کمال شادمانی برای تصدی آن شغل انتخاب می‌شوید.

برخی از مصاحبه شوندگان از این بخش از مصاحبه با طرح سوالاتی در مورد دستمزد، کارانه، ساعت تعطیلی و ساعت کاری و… سرسری رد می‌شوند، اما این فرصتی استثنایی برای مصاحبه شونده است برای گرفتن اطلاعاتی که نیاز دارید بدانید که برای آن کار مناسب هستید یا نه و همچنین نشان می‌دهد که شما تافته‌ای جدا بافته‌اید و نه فقط یک رزومه در خروارها رزومه دیگر.

البته مجبور نیستید که تا پایان مصاحبه منتظر بمانید تا این سوالات را بپرسید. در حقیقت خیلی بهتر (و البته طبیعی تر) است اگر شما این سوالات را در طول مصاحبه بپرسید.

 

نویسنده: Bernard Marr

مترجم:محمد علی محمدی

/دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.