چگونه بیمه بیکاری می‌توان گرفت؟

چه کسانی می‌توانند از بیمه بیکاری استفاده کنند و چقدر طول می‌کشد تا هر فرد بیکار شده بتواند مقرری بیمه‌بیکاری دریافت کند؟

عصر بانک؛بسیاری از افرادی که از کار اخراج می‌شوند و شغل مناسبی برای فعالیت نمی‌یابند، ترجیح می‌دهند از بیمه بیکاری استفاده کرده و امرار معاش کنند. اما بیمه بیکاری به چه افرادی تعلق می‌گیرد؟

 

طبق قانونی بیمه بیکاری به افرادی که از کار بیکار شده و از طرف کارفرما تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته بودند تعلق می‌گیرد. این در حالی است که مقرری بیمه بیکاری به کسانی به صورت خویش فرما تحت پوشش بیمه باشند تعلق نمی‌گیرد. همچنین اتباع خارجی و کسانی که بازنشسته و به طور کلی از کارافتاده باشند تعلق نمی‌گیرد.
 
 
برای گرفتن بیمه بیکاری چگونه اقدام کنیم؟
 
 
 متقاضیان برای گرفتن بیمه بیکاری باید به اداره‌ کار مربوط به شعبه دارنده بیمه مراجعه کرده و پس از شکایت طبق دستور شورای اداره‌ کار عمل کنند.
 
میزان مقرری روزانه بیمه شده بیکار معادل 55 درصد متوسط مزد یا حقوق  یا کارمزد روزانه بیمه شده است. مجموع دریافتی‌مقرری ‌بگیر نباید از حداقل دستمزد کمتر و از 80 درصد متوسط مزد یا حقوق وی بیشتر باشد.
 

مدت سابقه پرداخت بیمه

مدت زمان دریافتی مقرری برای مجردین

مدت زمان دریافتی مقرری برای متاهلین یا متکفلین

از شش ماه لغایت 24 ماه

شش ماه

12 ماه

از 25 ماه لغایت 120 ماه

12 ماه

18 ماه

از 121 ماه لغایت 180 ماه

18 ماه

26 ماه

از 181 ماه لغایت 240 ماه

26 ماه

36 ماه

از 141 ماه به بالا

36 ماه

50 ماه

 
پرداخت بیمه بیکاری به افراد مسن چه تفاوتی با سایر افراد دارد؟
 
افراد مسن مشمول این قانون که بیشتر از 55 سال سن داشته تا زمانی که مشغول به کار نشوند، می‌توانند تا رسیدن به سن‌بازنشستگی تحت پوشش بیمه بیکاری باقی بمانند.
 
مسول یکی از شعب بیمه تامین اجتماعی در پاسخ به اقتصادنیوز مبنی بر اینکه از زمانی که فرد بیکار شده تا دریافت مقرری چقدر زمان می‌برد؟ گفت: این موضوع بستگی به اداره کار دارد و زمان دقیقی مشخص نیست.  
 
در همین حال یکی از افرادی که از این بیمه استفاده می‌کند، می‌گوید: اطلاع رسانی شرکت بیمه تامین اجتماعی ضعیف است و در مراجعه به این سازمان روند اداری طولانی دارد و گاه به‌دلیل یک امضا باید در طبقات مختلف مدام در حال رفت و آمد بود و برخورد کارمندان این اداره با ارباب‌رجوع به صورت پاسکاری بین یکدیگر است، این در حالی است که با راهنمایی درست کارمندان می‌توانند روند اداری را کمتر کرده و از ازدحام جمعیت در اداره جلوگیری کرد. همچنین با توجه به نیاز مالی فرد بیکار و اینکه نباید فرد در محل دیگری مشغول به کار باشد مقرری در نظر گرفته بسیار کم بوه و این روند خیلی طولانی است.
 
وی در پاسخ به اقتصادنیوز می‌گوید: در برخی از شعب محل مناسبی برای استراحت و نشستن مراجعان وجود ندارد و رفتار کارمندان با افراد کم‌سواد و بی‌سواد مناسب نیست.
 
وی ادامه می‌دهد: پس از تکمیل شکایت و پرونده به من گفتند منتظر تماس ما باشید ولی پس از 10 روز مراجعه و پیگیری پرونده، هنوز به جریان نیافتاده و در بایگانی بود.
 
وی اضافه می‌کند: در صورتی که بیمه بیکاری حق فرد بیمه شده است رفتار کارمندان نامناسب بوده و حدوده سه ماه طول می‌کشد تا اولین حقوق را به کسانی که متقاضی بیمه بیکاری هستند، پرداخت کنند.
 
به گفته یکی دیگر از متقاضیان بیمه بیکاری، مقرری پرداختی به افراد کم‌سواد و تحصیل‌کرده در یک سطح است و در صورتی که فرد در شعب مختلف بیمه شده باشد باید سوابق بیمه خود را جمع آوری کند و این مساله روند گرفتن بیمه تامی اجتماعی را حد‌اقل یک ماه به تاخیر می‌اندازد.
 
بر این اساس آن طور که در قانون مربوطه آمده است، هر فرد از زمان بیکار شدن تنها یک ماه فرصت دارد تا به اداره کار مراجعه کند و در صورتی که عذر موجه داشته باشد تا سه ماه می‌تواند به بیمه مراجعه کند.
 
در همین حال مراجعه به آمار تعداد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری نشان می‌دهد که بهره‌مندی از شرایط دریافت بیمه بیکاری چندان آسان و فراگیر نیست. در حالی که طبق آخرین آمار مرکز آمار ایران تعداد کل بیکاران کشور بیش از دو میلیون و 500 هزار نفر است اما به گفته مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی تعداد مقرری‌بگیران کشور به 180 هزار نفر می‌رسد. 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.