سپرده‌گذاری در صندوق پس‌انداز یکم برگرفته از تجارب کدام کشور است؟

در حالی اوایل افتتاح صندوق پس‌انداز یکم مسکن میزان سپرده‌گذاری روزانه حدود 250 فقره اعلام شد که در ادامه این روند با کاهش حدود 11 درصدی مواجه شده، به نظر می‌رسد رکود بازار دامنگیر این صندوق شده است.

عصر بانک؛ 19 خردادماه امسال صندوق پس‌انداز یکم مسکن بانک مسکن با حضور وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل بانک مسکن و رئیس کل بانک مرکزی طی مراسمی در یکی از شعبه‌های بانک مسکن به‌طور رسمی افتتاح شد.

 

آخوندی وزیر راه در این مراسم ایجاد حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم را زمینه‌ساز اتفاقات بسیار بزرگ دانسته و گفته بود: «چنانچه از یک مسئولی پرسیده شود با یک درآمد مشخص برای خانه‌دار شدن چه‌کاری باید انجام داد، اگر مسئول بدون لکنت پاسخ دهد مجموعه سیاستگذاری‌های دولت در امر مسکن یعنی تلفیق اقتصاد خُرد و اقتصاد کلان منجر به خانه‌دار شدن مردم و توسعه بخش مسکن خواهد شد».

وی با بیان "می‌خواهیم امروز یک پاسخ ساده نه برای همه اقشار بلکه برای قشر متوسط جامعه ایران و به‌منظور افزایش قدرت خرید واحد مسکونی توسط آنها را توضیح دهیم" گفت: ما باید خیلی ساده پاسخگو باشیم که اگر شما یک مبلغی را در بانک مسکن پس‌انداز کنید هر 6 ماه یک‌برابر آن مبلغ دریافت می‌کنید، این بانک تا سقف 6برابر به شما تسهیلات می‌دهد. این مدل ساده می‌تواند در ذهن هر ایرانی بماند و هم در اقتصاد خانوار که بتواند در قالب یک مدل پس‌انداز کند و هم به اقتصاد کلان که بتواند در قالب یک رژیم چه به‌صورت مستقیم یا از طریق تغییر بازار پس‌اندازها یا از طریق تغییر پولی و مالی کشور تجهیز منابع مالی انجام دهد.

بت‌شکن مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به اینکه ایجاد حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم برگرفته از تجربه آلمانی‌هاست، گفته بود: امروز هم بانک مسکن می‌تواند به‌شرط تجدید ساختار مالی و در راستای تقویت ظرفیت تسهیلات‌دهی از طریق وصول مطالبات از دولت و افزایش سرمایه چون گذشته وظیفه پشتیبانی و اجرای سیاست‌های دولت را در این بخش اجرا کند.

سیف رئیس کل بانک مرکزی نیز گفته بود:‌ «فکر می‌کنم با مدلی که طراحی شده به‌صورت خودکفا حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم بتواند استمرار پیدا کند، متناسب با شرایطی که در هر دوره پیش می‌آید تجربیات 5ساله را بازنگری می‌کنیم و با تعامل بانک مرکزی، وزارت راه و شهرسازی و بانک مسکن مجدداً تصمیم‌های جدید و به‌روزی را اتخاذ می‌کنیم تا بیشتر با شرایط روز منطبق شویم.»

وزیر راه و شهرسازی 9 تیرماه امسال یعنی 18 روز کاری پس از افتتاح نخستین حساب صندوق پس‌انداز یکم در همایش نقشه راه تامین مالی مسکن با اشاره به استقبال بسیار خوب مردم از صندوق پس انداز مسکن یکم گفته بود: «در 18 روز کاری که این طرح آغاز شد متقاضیان 78 میلیارد تومان در این صندوق سپرده گذاری کرده اند که این بسیار عالی است.»

روز بعد آخوندی پیش‌بینی کرد با روند فعلی تا یک سال آینده یکصدهزار نفر برای استفاده از تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم سپرده‌گذاری کنند.
وی با بیان این‌که از روز افتتاح حساب تاکنون یعنی در 18 روز کاری چهارهزار و 388 نفر در صندوق پس‌انداز مسکن یکم سپرده‌گذاری کرده‌اند، گفته بود: تاکنون بیش از 78 میلیارد تومان در صندوق پس‌انداز مسکن یکم سپرده‌گذاری شده است.

وی با بیان اینکه ظرف 18 روز کاری روزانه حدود 250 نفر برای دریافت وام در صندوق مذکور سپرده‌گذاری کرده‌اند، بیان کرد: این یک رشد فزآینده است و با همین روند تعداد سپرده‌گذاران در صندوق پس‌انداز مسکن یکم تا یک سال آینده به حدود 100هزار نفر افزایش خواهد یافت.

این در حالی است که روابط عمومی بانک مسکن هفته گذشته و در آستانه چهل و هفتمین روز کاری صندوق پس‌انداز یکم گزارشی را منتشر کرد. در این گزارش گرچه  بر شکستن رکود 10 هزار فقره سپرده‌گذاری در این صندوق تاکید شده بود، اما در واقع این آمار نشاندهنده کاهش فزآینده سپرده‌گذاری بود نه از رشد فزآینده مد نظر وزیر راه.

حسابی سرانگشتی حکایت از آن دارد که میزان سپرده‌گذاری در صندوق پس‌انداز یکم با روندی کاهش مواجه بوده، به‌طوریکه در روز کاری چهل و هفتم سپرده‌گذاری‌ها 11 درصد نسبت به روزهایی ابتدایی کاهش یافته است.

به عبارت دیگر میزان سپرده‌گذاری در صندوق مذکور از 250 فقره در روز به حدود 217 فقره کاهش یافته که این مسئله نشان از کاهش حدود 11 درصدی سپرده‌گذاری در صندوق پس‌انداز یکم مسکن بانک مسکن دارد.

به گزارش تسنیم، به نظر می‌رسد رکود بازار مسکن دامن صندوق پس‌انداز یکم مسکن بانک مسکن را گرفته است و نمی‌توان خیلی امیدوار بود تا اطلاع ثانوی مسئولی بتواند "بدون لکنت" پاسخ پرسش چگونگی خانه‌دار شدن مردم با یک درآمد مشخص را بدهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.