چرا دولت یازدهم قصد جمع‌آوری مرکز مبادلات ارزی را دارد؟

حمید صافدل، رئیس سابق سازمان توسعه تجارت درباره دلایل جمع شدن مرکز مبادلات ارزی گفت: از ابتدا نیز قرار نبود این مرکز دائمی و برای تعیین نرخ ارز باشد، از آنجا که با توجه به شرایط تحریم امکان جابه جایی ارز سخت شده بود قرار براین بود که یک سری از منابع ارزی که در آن سوی مرزها در حساب های مصرفی قرار می گیرند شناسایی و در جهت تامین نیازمندی های کشور استفاده شوند.

عصر بانک؛مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: کارکرد اصلی این مرکز جابه جایی ارز بود. چون به طور طبیعی در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و حساب های دیگر، کل فروش حاصل از درآمد نفت به حساب های ارزی شناسایی شده خارج از کشور رفته و سپس به خزانه برمیگشت. با اعمال تحریم ها بر علیه ایران این چرخش از حالت طبیعی خارج شد و نیازبود تا مرکزی تشکیل شود که در آن مرکز بعضی از حساب هایی که در بیرون از کشور شناسایی شدند زیر نظر و تحت مدیریت بانک مرکزی و با همکاری سایر دستگاه ها ، برای تامین نیازمندی های کشور به کار گرفته شوند.

 

صافدل در رابطه با دلایل حذف این مرکز با وجود شفاف سازی در اقتصاد خاطرنشان کرد: ضرورت و ماهیت اصلی تشکیل این مرکز وجود محدودیت در مبادلات ارزی با محوریت مدیریت شبکه ارتباطی بانک مرکزی و بانک های عامل بود تا در این شرایط تعهدات خارج از توان ملی ایجاد نشود. وی افزود: اگر چه وجود این مرکز نوعی شفاف سازی محسوب می شد اما این شفاف سازی در جهت مدیریت هماهنگ مبادله ارز بود. گر بنا باشد از این به بعد با لغو تحریم ها سازمان های داخلی طبق روال گذشته فعالیت کرده وبانک مرکزی به طور عادی به حساب هایش دسترسی داشته باشد نیازی به وجود این مرکز نیست.

 

رئیس سابق سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: البته حذف این مرکز مشروط به لغو تحریم ها و بازگشت بانک مرکزی به عملکرد طبیعی خود است. وی افزود: دانشی که در این مرکز وجود دارد و ارتباط هماهنگی بین بانک های عامل وبانک مرکزی ایجاد می کرد باید حفظ و به کار گرفته شود.

 

وی در مورد ضرورت وجود چنین مرکزی در چند ساله گذشته گفت: برخی بانک ها فراتر ازمنابعی که نزد بانک مرکزی دارند ایجاد تعهد کرده بودند مثلا بعضی از این بانک ها در نوسانات نرخ ارز برخی از تعهداتشان را که با ارزهای ارزان تر یا ارز مرجع ایجاد کرده بودند هنگام نوسانات ارزی می خواستند این ارزها را به سمت بانک مرکزی هدایت کنند که در این صورت بین بانک مرکزی، بانک های کارگزار ومشتری وفروشنده ایجاد اختلاف می شد لذا در آن مقطع باید مرکزی تشکیل می شد که بین فروشندگان خارجی و خریداران و مشتریان ایرانی و بانک های کارگزاری مدیریتی ایجاد بکند که از شکل گیری تعهدات ناهماهنگ جلوگیری شود. صافدل افزود: اگر قرار باشد به شرایط عادی قبل از تحریم ها برگردیم دانش این مرکز قطعا مفید خواهد بود، اما می توانیم مکانیسم اجرایی آن را حذف و به مکانیسم های عادی بازگردیم.

 

 

/نسیم آنلاین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.