رویکردها در قبال بازگشایی “بانک‌های خارجی” در ایران چیست؟

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس رویکردهای مهم و ضروری بازگشایی بانکهای خارجی در ایران را تشریح کرد.

عصر بانک؛ایرج ندیمی نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل موضوع بازگشایی بانک‌های خارجی در ایران را متوجه سه رویکرد دانست.

 

وی در توضیح رویکرد اول گفت: رویکرد اول در موضوع مذکور معطوف به موانع قانونی می‌شود، چراکه موانع قانونی می‌تواند استقبال بانک‌های خارجی نسبت به حضور در ایران را به زیر 50 درصد برساند.

 

وی افزود: در راستای موانع قانونی قطعا بانک‌های خارجی مدعی خواهند بود که نمی‌توانند پول و شعبه خود را از جهت مالکیت در اختیار ایران قرار دهند، بنابراین با در نظر گرفتن این موضوع، نیاز به یک اصلاح قانونی در ساختار نظام بانکی احساس خواهد شد.

 

ندیمی با بیان اینکه موضوع سرمایه‌گذاری خارجی در ایران مشکلات عمده‌ای دارد، در ادامه متذکر شد: تا زمانی که موضوع بانک و بیمه در سرمایه‌گذاری خارجی از نظر مالکیت زیر بلیت ایرانیان قرار گیرد، کشوری قصد سرمایه‌گذاری در کشور ما را نمی‌کند، چرا که این موضوع صحیح بوده و دلیلی ندارد کشوری بخواهد پولش را به راحتی در اختیار ما بگذارد.

 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به رویکرد دوم در موضوع بازگشای بانک‌های خارجی در ایران، تاکید کرد: دومین مورد به اصلاح قانون سرمایه‌گذاری خارجی در کشور مرتبط می‌شود.

 

ندیمی با بیان اینکه ما باید رویکردهایمان را در بخش سرمایه‌گذاری خارجی تامین دهیم، نه اینکه مالکیت و مدیریت را از سرمایه‌گذاران خارجی بگیریم، بیان داشت: این بدین منظور است که ما باید  رویکردهای کلی خود را در موضوع  سرمایه گذاری خارجی تغییر دهیم.

 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه در توضیح رویکرد سوم بازگشایی بانک‌های خارجی در ایران، اظهار داشت: اگر ما می‌توانستیم پای کشورهای خارجی را متناسب با رویکردها و سیاست‌های  درونی خودمان به ایران باز کنیم قطعا خدمت بزرگی به کشور کرده‌ایم، چرا که اولا با این حرکت به موضوع رقابت‌های اقتصادی در داخل کشور توجه داشته‌ایم و تحت این شرایط ارتقای کیفیت اجناس داخلی را هدف گرفته‌ایم.

 

ندیمی در پایان با اشاره به سایر نکات ضروری در موضوع سرمایه‌گذاری خارجی در ایران تصریح کرد: نکته دوم به روزآمدی صنایع معطوف می‌شود، چرا که طرف‌های خارجی دسترسی‌هایی دارند که در حال حاضر در ایران موجود نیست و ما می‌توانیم با در نظر گرفتن دسترسی‌ها و امکانات آنها روزآمدی داشته باشیم  و همچنین ما می‌توانیم با این روابط منابع زیادی را در اختیار بگیریم، چرا که ما در حال حاضر با 94 هزار میلیارد معوقه بانکی روبرو ایم و با آمدن پول، تحت سرمایه‌گذاری خارجی می‌توانیم مواردی چون اشتغال، بیکاری و موضوعات مربوط به صادرات را ساماندهی کنیم.
 
 
/باشگاه خبرنگاران
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.