بازگشت بورس به مدار سکون

بورس تهران بعد از هفت روز افت پی در پی در تیر ماه، از ابتدای مرداد ماه روند دیگری به خود گرفت و به مدار سکون بازگشت.

عصر بانک؛ بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته را در بی انگیزگی و نوسان قیمت ها سپری کرد و با پدیده ی" سکون" مواجه شد به طوری که در این هفته قیمت شاخص بورس در محدوده ی کمی نوسان کرد و حجم و ارزش معاملات نیز با کاهش مواجه شد.

 

همچنین فعالیت نوسان گیران در بورس شدت گرفت و سهامداران با بی انگیزگی و احتیاط نسبت به خرید و فروش در این بازار اقدام کردند به طوری که در هفته گذشته تعداد خریداران تنها با رشد 2 درصدی مواجه شد.به این ترتیب عارضه "کم واکنشی" بورس و در پیش گرفتن روند افتان و خیزان و فعالیت گسترده نوسان گیران موجب ماندگاری شاخص در کانال 66 هزار واحدی و درجا زدن آن شد.

 

انتظار سهامداران برای مشاهده آثار لغو تحریم ها و اجرایی شدن توافق هسته ای مهم ترین دلیل رفتار این روزهای بورس عنوان می شود. علاوه بر اینکه رکود حاکم بر اقتصاد و ادامه ابهامات اقتصادی بر بی واکنشی سهامداران افزوده و موجب در پیش گرفتن رفتار منفعالانه از سوی برخی از آنها در این شرایط شده است.

 

این شرایط موجب شده است که در کنار فعالیت برخی نوسان‌گیران، سهامداران بلندمدت تر بازار از خرید و فروش سهم دست کشیدند و منتظر آثار توافق هسته ای و لغو تحریم ها در بورس طی ماه های آینده بمانند.با این حال فعالیت نوسان گیران در بورس و حرکت خلاف جهت حقوقی‌ها با روند بازار و تمایل آنها به خرید در مقابل میل حقیقی ها به فروش موجب شد تا شاخص بورس در هفته مورد گزارش به افت 330 واحدی بسنده کند.

 

افت نیم درصدی شاخص بورس در هفته گذشته و رسیدن به کانال 66 هزار و 451 واحدی موجب شد تا بازدهی بازار سرمایه از ابتدای سال تاکنون در سطح 6.3 درصدی متوقف شود.

 

در این هفته بی‌رمقی و بی‌انگیزگی بورس در ارزش و حجم معاملات نیز تاثیر گذاشت به طوری که حجم معاملات تنها 8 درصد رشد کرد و ارزش معاملات نیز به رشد 68 درصدی بسنده کرد یعنی در مجموع 2 هزار و 729 میلیون سهم به ارزش 8 هزار و 315 میلیارد تومان در تالار شیشه‌ای داد و ستد شد.در این میان دفعات معاملات با کاهش مواجه شد و تعداد سهامداران نیز به رشد 2.4 درصدی بسنده کرد.

 

 

/ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.