پیگیری دولت برای سرمایه‌گذاری بانک‌های خارجی در دوران پسا‌تحریم

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: به دنبال آن هستیم تا در دوران پسا تحریم امکان حضور سرمایه‌گذاری بانک‌های خارجی را در کشور ایجاد کنیم.

عصر بانک؛اسحاق جهانگیری در آیین افتتاح متمرکز 12 واحد صنعتی استان گلستان با اشاره به دستور رئیس‌جمهور به وی و بخشی از وزرای کابینه درباره تدوین طرح تحول نظام بانکی کشور، اظهار داشت: منابع نظام بانکی در سال‌های گذشته به هدر رفته و ما هم‌اکنون بیش از 90 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی داریم.

 

وی عنوان کرد: این منابع که بخشی از آن در دولت‌های گذشته و فعلی مصرف شده و به علت محدودیت منابع دولتی بانکها پرداخت نشده است سبب شده که طرح‌های اشتغال و سرمایه‌گذاری در کشور دچار چالش شوند.

معاون اول رئیس‌جمهور دغدغه دولت را ایجاد اشتغال و افزایش سرمایه‌گذاری در کشور دانست و افزود: به دنبال آن هستیم تا در دوران پسا تحریم امکان حضور سرمایه‌گذاری بانک‌های خارجی را در کشور ایجاد کنیم.

جهانگیری در تبیین این مسئله افزود: این بانک‌ها در مناطق آزاد کشور با صددرصد سهام متعلق خودشان و در سایر مناطق کشور به صورت مشارکتی می‌توانند فعالیت کنند.

وی ادامه داد: هیچ کشوری نمی‌تواند توسعه یابد مگر اینکه بتواند زمینه بهره‌گیری از منابع خارجی را ایجاد کند.

معاون اول رئیس‌جمهور یکی از مشکلات پیش روی استفاده از منابع خارجی را ذهنیت اشتباه دانست و افزود: همگان گمان می‌کنند سرمایه‌گذاری خارجی تنها باید در طرح‌های بزرگ مانند پتروشیمی صورت گیرد اما واقعیت ماجرا این است که این سرمایه‌گذاری‌ها باید به سمت طرح‌های کوچک انتقال یابد.

جهانگیری یکی از راه‌های توسعه سرمایه‌گذاری در کشور را ایجاد طرح‌های کوچک دانست و افزود: طرح‌های بزرگ با سرمایه بزرگی مانند یک میلیارد دلار نهایت برای هزار نفر اشتغال ایجاد می‌کند اما طرح‌های کوچک با سرمایه‌ای در حدود 3 میلیون دلار برای 100 نفر اشتغال ایجاد می‌کند؛ از همین رو ضروری است که برای توسعه کشور به سمت ایجاد طرح‌های کوچک حرکت کنیم.

وی استان گلستان را دارای ظرفیت‌های خوبی دانست و در تبیین ویژگی ممتاز این استان، اظهار داشت: این استان با کشورهای در حال توسعه‌ای همچون ترکمنستان و قزاقستان هم مرز است که می‌توانند با توسعه روابط به رشد اقتصاد استان و حتی کشور کمک شایانی کنند.

معاون اول رئیس‌جمهور احداث خط راه‌آهن ایران و قزاقستان را در همین راستا دانست و افزود: بنا به دستور رئیس‌جمهور باید در این استان تولیدات به سمتی برود که به این کشورها صادرات انجام شود و محور این تولیدات نیز صادرات غیرنفتی است.

جهانگیری ادامه داد: مسئولان استانی موظفند تلاش کنند تا این ظرفیت ایجاد شده و از همه منابع استانی بهره‌گیری شود.

وی در پایان افزود: ما در پساتحریم به طور جد به دنبال آن هستیم که اشتغال و سرمایه‌گذاری در کشور رشد یابد و این امکان ندارد مگر با توسعه روستاهای کشور.

 

 

/تسنیم
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.