پورابراهیمی: اولویت بانک مرکزی در شرایط پساتحریم، تک‌نرخی کردن ارز است

عضو ناظر مجلس در شورای پول و اعتبار، اولویت بانک مرکزی را در شرایط پساتحریم تک‌نرخی کردن ارز دانست.

عصر بانک؛محمدرضا پورابراهیمی عضو ناظر مجلس در شورای پول و اعتبار با بیان اینکه بانک مرکزی باید مدافع افزایش ارزش پولی کشور در مقابل ارز‌های خارجی باشد، اظهار داشت: بانک مرکزی بدون دخالت در بازار و تنها براساس مکانیزم عرضه و تقاضای واقعی می‌تواند نرخ تک رقمی ارز را در کشور مشخص کند.

 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به رفع تحریم‌های بانک مرکزی افزود: در زمان تحریم، ما پیشنهاد راه اندازی بورس ارز را به دولت ارائه کردیم تا بتوان با کنترل و جایگزینی فیزیک ارز با قراردادهای عادی، نابسامانی حوزه ارز را سروسامان داد.
 
وی تأکید کرد: فساد ناشی از دو نرخی بودن ارز در کشور آثار مخربی را به جا گذاشته که قطعا امروز با وجود عملیاتی شدن برجام، فضا برای تک نرخی شدن ارز محیا شده است. 
 
نماینده کرمان وراور اولویت اول بانک مرکزی را در شرایط پساتحریم، تک نرخی کردن ارز دانست و گفت: نباید جایی در کشور نرخ متفاوتی از ارز وجود داشته باشد و این مهم تنها براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.
 
پور ابراهیمی با اشاره به اینکه در صورت برگشت شرایط به قبل از سال 90 می‌توان قیمت ارز را مدیریت و کاهش داد، تصریح کرد: یعنی بانک مرکزی تحریم‌ نباشد و روزانه تا سه میلیون بشکه فروش نفت خام داشته باشیم.
 
وی ادامه داد: اکنون بازار ارز واکنش چندانی به برجام نشان نداده اما ظاهرا زمینه کاهش نرخ ارز در کشور وجود دارد به ویژه آنکه تراز بازرگانی به سوی شرایط مثبت پیش می‌رود. 
 
عضو ناظر مجلس در شورای پول و اعتبار با تأکید بر اینکه دولت و مجلس باید هدفشان تک نرخی کردن ارز باشد، بیان داشت: بند اول وظایف بانک مرکزی افزایش قدرت پول ملی کشور است که متأسفانه بعضا شاهد سیاست‌های اشتباهی از سوی این بانک و دولت به دلیل حمایت از صادرات هستیم. 
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: اکنون در اتاق بازرگانی دو طیف از نظرات وجود دارد، یکی صادرکنندگان که موافق افزایش نرخ ارز هستند و دیگری تولیدکنندگان و واردکنندگانی که از کاهش نرخ ارز استقبال می‌کنند و این دوگانگی حتی در بخش خصوصی هم وجود دارد که بر روی تصمیمات رئیس بانک مرکزی تأثیرگذار بوده است.
 
پور ابراهیمی با اشاره به وجود این تناقض در لایه‌های دولت هم اعلام کرد هم زمان با مخالفت سیف با کاهش نرخ ارز در دوره توافق قبلی، وزیر صنعت و معدن و وزیر اقتصاد موافق کاهش نرخ ارز بودند لذا اکنون تنها براساس عرضه و تقاضای واقعی می‌توان نرخ ارز را در کشور تعیین کرد. 
 
 
/باشگاه خبرنگاران
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.