آیا به رئیسم بگویم که اشتباه بزرگی مرتکب شده‌ام؟

این را درک می‌کنم که صحبت کردن در این مورد کار خیلی سختی است، اما بدانید این تنها راه موجود است (و به محض انجام این کار احساس بهتری خواهید داشت) و هر چقدر سریع‌تر وصادقانه‌تر در مورد آن صحبت کنید، بیشتر می‌توانید به حل مشکل کمک کنید.

عصر بانک؛این ستون ارائه‌دهنده دیدگاهی نوین برای خدمات مشاوره مدیریتی به افراد و سازمان‌ها است که توسط متخصصان این حوزه پاسخ داده می‌شود.  شما می‌توانید پرسش‌های خود را به modiran@den.ir ارسال فرمایید و منتظر پاسخ ما باشید.

مشاور عزیز، 

اخیرا اشتباه خیلی بزرگی در محیط کارم مرتکب شدم. هنوز هیچ‌کس در مورد آن چیزی نمی‌داند، اما این اشتباه به قدری بزرگ است که ظرف چند هفته قطعا افشا می‌شود. من 9 ماه است که در این شرکت کار می‌کنم و قبلا هم دو بار اشتباهاتی از این دست مرتکب شده‌ام که دلیل آنها یک چیز است: عدم چک کردن دوباره کارهایم. 

رئیسم اخیرا گفت‌وگویی در این زمینه با من داشته است. از طریق منابعی که در اختیار دارم متوجه شدم این اشتباه من حدود 500 دلار به شرکت ضرر می‌زند که پرهزینه‌ترین اشتباهم از زمانی است که برای این شرکت کار می‌کنم. به هر حال، می‌دانم این بدترین اشتباهی نیست که تاکنون در این شرکت رخ داده است. 

به‌طور خلاصه، اشتباه من این بوده که قیمت یک محصول ارزان را به اشتباه برای محصولی گفتم که گران‌تر از آن بود. در این مدت به روش‌های مختلف حل این مشکل فکر کردم، اما این ممکن نیست، چون اشتباه از طرف شرکت بوده، نه مشتری. آیا باید با رئیسم در این مورد صحبت کنم، یا اجازه دهم بعد از مدتی خودش متوجه ماجرا شود؟

اولین جمله‌ای که باید بگویم این است که «باید موضوع را به رئیس‌تان بگویید». اگر این کار را نکنید، اشتباه خیلی خیلی بدتری مرتکب شده‌اید و همان‌طور که گفتید، این موضوع بالاخره فاش می‌شود. از نظر حرفه‌ای کسی که اشتباهی می‌کند و آن را متوجه نمی‌شود یا سعی می‌کند بر آن سرپوش بگذارد، خیلی بدتر از کسی است که اشتباهی مرتکب شده و به آن اعتراف می‌کند.

ممکن است پنهان‌کاری شما باعث بروز تهدیدی برای اعتبار یا وضعیت مالی شرکت شود. 

این را درک می‌کنم که صحبت کردن در این مورد کار خیلی سختی است، اما بدانید این تنها راه موجود است (و به محض انجام این کار احساس بهتری خواهید داشت) و هر چقدر سریع‌تر وصادقانه‌تر در مورد آن صحبت کنید، بیشتر می‌توانید به حل مشکل کمک کنید. برای انجام این کار راهکارهای زیر پیشنهاد می‌شود:

1- سریع اقدام کنید:

اگر هر چه زودتر رئیس‌تان را در جریان نگذارید، ممکن است شخص دیگری متوجه این اشتباه شود و مسیر آن را دنبال کند و به شما برسد. در این صورت، با توجه به اینکه قبلا هم مرتکب اشتباهاتی شده‌اید، علاوه‌بر آنکه نالایق تلقی می‌شوید، شما را به چشم شخصی مرموز و ترسو در نظر گرفته و احتمال اخراجتان زیادتر می‌شود.
 

2- اعتراف کنید:

به رئیس‌تان نزدیک شوید و به او بگویید نیاز دارید خیلی فوری و خصوصی با او صحبت کنید. شما به یک مخاطب برای سخنرانی نیاز ندارید. 

خیلی واضح مشکل را بگویید و اثرات آن را بر کارتان و شرکت بازگو کنید. بغض نکنید، عذرهای بی‌اهمیت نیاورید و تقصیر را به گردن دیگران نیندازید، چون اینها شرایط را بدتر می‌کنند. آمادگی داشته باشید که رئیس‌تان سرتان داد بکشد، چون می‌دانید سزاوار آن هستید.

3- از روش سرزنش و تحقیر خودتان استفاده نکنید:

اگر با حالت آشفته درحالی‌که گریه می‌کنید و سرتان را در دست گرفته‌اید وارد دفتر رئیس شوید، او را بیشتر نسبت به جرمی که صورت گرفته حساس می‌کنید. کاری که نباید، انجام شده و حال باید فکری به حال آن کرد. پس برای حل موضوع وارد عمل شوید. 

 

4- سعی کنید راه‌حل‌هایی ارائه دهید:

برنامه‌ای برای جبران خسارتی که وارد کرده‌اید آماده کنید. اشاره کردید که مدتی به راه‌حل‌های مختلف فکر کرده‌ و به نتیجه‌ای نرسیده‌اید. 
اما اگر چیزی برای ارائه دادن داشته باشید، نشان می‌دهید میزان خسارت را ارزیابی کرده‌اید و هر کاری بتوانید برای جبران آن انجام می‌دهید. حتی اگر می‌توانید چند راهکار ارائه دهید.

استراتژی را برای رئیس‌تان خلاصه‌سازی کنید و او را مطمئن کنید که در مسیر جبران نقشی کلیدی خواهید داشت. از جمله‌های شرطی و غیرقطعی مثل «اگر می‌توانستیم…» یا «ممکن است بتوان…» استفاده نکنید، چون الان وقت تردید داشتن نیست، بلکه باید قاطع باشید. در عوض از جملات قطعی و مثبت مثل «من این کار را خواهم کرد…» و «نتیجه این کار… خواهد بود» استفاده کنید و سناریوهای مفیدی ارائه دهید که اثر خطای شما را کم می‌کند. 

5- مسوولیت اجتناب از یک اتفاق بد را بپذیرید:

درست است که ممکن است وسوسه شوید به همه یادآوری کنید خودتان درصدد جبران برآمده‌اید و اولین نفری بوده‌اید که در این مرحله از بحران اقدام کرده‌اید، اما به عنوان فردی که از ابتدا مشکل را شروع کرده از یادها نخواهید رفت. حداقل کاری که می‌توانید انجام دهید این است که تلاش کنید بخشی از اعتبار خود را بازیابید. 

این نشان‌دهنده صداقت، سرعت عمل و تمایل به مسوولیت‌پذیری شما برای رفع مشکلات است. حتی آماده باشید که بیش از این مورد سرزنش قرار بگیرید. 

 

نویسنده: Alison Green

مترجم: مریم رضایی

/دنیای اقتصاد

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.