لیست کشورهای بدهکار نفتی/ بدهکارانی که بازمی‌گردند؟

صحبت‌های اخیر وزیر نفت و برخی فعالان بخش خصوصی نشان از طلب‌های چند میلیارد دلاری ایران از کشورهای مختلف دارد.

عصر بانک؛درست یک روز بعد از انتشار صحبت‌های وزیر نفت که نشان از طلب‌های ایران از کشورهای مختلف داشت، یکی از فعالان بخش خصوصی نیز این مسئله را تایید و عنوان کرد که ایران از کشورهای چین،‌ کره جنوبی و هند طلب نفتی دارد.

 

بیژن زنگنه که اخیرا صحبت از طلب‌های 2.5 میلیارد دلاری ایران از ایتالیا، یونان و انگلستان کرده بود، باب طلب‌های نفتی ایران را دوباره باز کرد. درست یک روز بعد هم نائب رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی عنوان کرده است که بدهی‌های ایران به کشورهای مختلف قابل تایید است. وجه مشترک صحبت‌های هر دوی این مقامات، قابل بازگشت بودن این پول‌هاست.

 

حمیدرضا صالحی، این فعال بخش خصوصی در این رابطه عنوان کرده است که مسئله طلب‌های نفتی در سوابق فروش نفت ایران وجود دارد و موضوعی نیست که قابل پنهان کردن باشد. حتی ممکن است رقم بدهی این کشور‌ها به ایران بیشتر از 8.5 میلیارد دلار باشد، اما باید در چارچوب قراردادهای نفتی که با این کشور‌ها وجود داشته و همچنین طبق قوانین بین‌المللی، این رقم بازگردد.

 

وی پیشنهاد کرده است که طلب‌های ایران از راه بخش خصوصی تسویه شود و همزمان بخش‌های مختلف اقتصاد این کشورها برای بهره‌گیری از فناوری مورداستفاده قرار گیرد.

 

چکیده صحبت‌های زنگنه و صالحی نشان از طلب حدود 8.5 میلیارد دلاری ایران از کشورهایی مانند چین، کره‌جنوبی، هند، ایتالیا، یونان و انگلیس دارد. در این میان به نظر می‌رسد که ایران همزمان با ورود شرکای جدید، در تلاش برای دریافت طلب‌های پیشین خود است.

 

 

/اقتصادنیوز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.