پرونده مؤسسات غیرمجاز باید برای همیشه بسته شود

نائب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بانک مرکزی باید شاخص‌های دقیق و منصفانه‌ای را برای تبدیل‌شدن مؤسسات غیرمجاز به بانک در نظر بگیرد و تبعیضی بین مؤسسات قائل نشود که به یک موسسه اجازه تبدیل به بانک را بدهد و به موسسه دیگر، از ارائه این مجوز طفره برود.

عصر بانک؛محمدحسن نژاد، عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس، با ارزیابی خود از روند ساماندهی مؤسسات غیرمجاز به‌وسیله بانک مرکزی، اظهارکرد: بدون شک طبق قانون یکی از مهم‌ترین وظیفه بانک مرکزی، ساماندهی مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز در شبکه پولی و مالی کشور است که باید برای همیشه پرونده وجود این مؤسسات بسته شود.

 

وی ادامه داد: اما بانک مرکزی باید شاخص‌های دقیق و منصفانه‌ای را برای تبدیل‌شدن این مؤسسات به بانک در نظر بگیرد، برای مثال اگر اندوخته 300میلیارد تومانی جزو شروط و مجوز برای بانک شدن است، نباید بانک مرکزی تبعیضی بین مؤسسات قائل شود و به یک موسسه اجازه تبدیل به بانک را بدهد و به موسسه دیگر از ارائه این مجوز طفره برود.

 

نماینده مردم در خانه ملت درباره این که این اقدام بانک مرکزی بر اساس کیفیت مؤسسات نیست، تصریح کرد: طبیعتاً این‌گونه تبعیض‌ها، بر اساس کیفی بودن مؤسسات نیست بلکه تنها بانک مرکزی خواسته تا با نظر شخصی خود، ارزیابی نسبت به این موضوع داشته باشد.

 

نائب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس، تاکید کرد: از سوی دیگر درست است که بعضی از مؤسسات غیرمجاز، تخلفاتی را درگذشته داشته‌اند، اما انصاف نیست که پس از 10 الی 20سال فعالیت در نظام بانکی، جذب مشتری و ایجاد شعبات متعدد، این مؤسسات را به سمت تعطیلی هدایت کنیم یا اینکه افرادی دیگر کل ارزش این مؤسسات را صاحب شوند.

 

وی اضافه کرد: امروز تنها حدود 4 الی 5 موسسه غیرمجاز باقی‌مانده است و باید بانک مرکزی با فشار بر این مؤسسات مبنی بر ادغام یا قانونمند شدن آن‌ها، امکان بانک شدن یا تبدیل به موسسه مالی و اعتباری مجاز را برای آن‌ها فراهم کند.

 

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به این که مؤسسات مالی غیرمجاز برای بانک‌ها دردسر آفرینند نیز گفت: وجود برخی تفکرات دیگر در خصوص آنکه مؤسسات غیرمجاز، زیرشاخه‌ای از بانک‌های موجود شوند نیز دارای معایبی از قبیل مشکلات سپرده‌گذاران و تعهدات ناشی آن موسسه در قبال مشتریان، صدمه خوردن تفکر کارآفرینی در امور بانکی، ایجاد مشکل برای بنگاه‌های تولیدی که از این مؤسسات تسهیلات دریافت کرده‌اند خواهد شد، ضمن آن که واحدهای تولیدی که برای ادامه حیات خود به منابع این مؤسسات نیازمندند نیز ضربه می‌خورند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر نگاه منفی به مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز ادامه داشته باشد یا اینکه برای ادامه فعالیت آن‌ها سنگ‌اندازی شود، ابتدا سیستم بانکی متحمل ضرر می‌شود سپس مردم سپرده‌های خود را از این مؤسسات خارج می‌سازند.

گفتنی است؛ موسسات اعتباری آرمان ایرانیان، ثامن، افضل توس و بانک مهر اقتصاد متقاضی و در حال طی مراحل دریافت مجوز هستند.

 

 

/موج

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.