حذف یارانه‌ 2 میلیون‌ نفر تا پایان مرداد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه حدود 2 میلیون نفر بدون تنش و آرام از دریافت یارانه‌ها حذف شده‌اند، گفت: اینکه برخی‌ می‌گفتند یارانه، پول امام زمان است، فرهنگ غلطی است.

عصر بانک؛علی ربیعی در مراسم تودیع و معارفه معاون امور فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که پیش از ظهر امروز با حضور محمدرضا موالی‌زاده معاون سابق امور فرهنگی و محمد مهدی حیدریان معاون جدید امور فرهنگی و اجتماعی برگزار شد، اظهارداشت: بنده فکر می‌کنم که اگر جامعه‌ای می‌خواهد موفق شود نیاز است که کارهای فرهنگی در آن جامعه صورت گیرد و فرهنگ نقش بی‌بدیلی را در توسعه و رشد جامعه دارد.

 

وی تصریح کرد: مطالعات جهانی نشان می‌دهد که نقش فرهنگ در تحقق و توسعه اجتماعی نقش بی‌بدیلی است.

 

ربیعی با اشاره به اینکه ما نیاز داریم به چند حوزه توجه ویژه‌ای شود و برنامه‌ریزی‌های دقیقی با همکاری دستگاه‌های فرهنگی انجام شود، گفت: اخیراً تفاهم‌نامه‌ای با صدا و سیما به امضاء رسیده است که در آینده نیز بنا داریم از ظرفیت مطبوعات و رسانه‌ها و آموزش و پرورش و همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با امضا تفاهم‌نامه‌هایی از ظرفیت ایجاد شده استفاده کنیم.

 

وی گفت: حوزه آسیب‌های اجتماعی و خیر جمعی، حوزه تعاون، حوزه رفاهی و مسائل ذیل آن، نشاط اجتماعی و نهایتاً حوزه عمومی فرهنگ مبارزه با مفاسد و نگاه به حق‌الناس از جمله بخش‌هایی است که بایستی مورد توجه و برنامه‌ریزی قرار گیرد.

 

ربیعی با اشاره به حوزه آسیب‌های اجتماعی و خیر جمعی خاطرنشان کرد: بایستی به خیر جمعی برگردیم به طوریکه این موضوع در حوزه بهزیستی مملوس‌تر است.

 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه به بحث تعاون در کشور اشاره کرد و گفت: بایستی به ارزش‌های تعاون برگردیم و می‌توانیم از ظرفیت این بخش برای پیشبرد جامعه به نحو احسن و مطلوب استفاده کنیم.

 

وی به حوزه رفاهی و مسائل ذیل آن از جمله هدفمندی اشاره کرد و افزود: یکی دیگر از بخش‌هایی که باید مورد توجه قرار گیرد نشاط اجتماعی و نشاط گروه‌های هدف است.

 

ربیعی همچنین به برخی از ارزش‌هایی که در سالهای اخیر در حوزه های اشاره شده فراهم شده است اشاره کرد و افزود: برخی از ناهنجاری‌هایی که در جامعه بروز می‌کند می‌توان با برگشت به ارزش‌ها و احیای آن، آنها را برطرف کرد.

 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: برای پیشبرد هر برنامه بایستی فرهنگ آن در جامعه نهادینه شود و چنانچه این امر محقق نشود در مقابل آن ایستادگی می‌شود.

 

وی با اشاره به وضعیت کار گفت: متاسفانه وضعیت کار مناسب نیست و بهره‌وری از نیروهای کار نیاز به تحولات شرکا دارد و با این وضعیت نمی‌توانیم با دنیا رقابت کنیم و بهره‌وری در ذات خودش بخشی فرهنگی است.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه ما با مشکلات اساسی در حوزه صادرات روبرو هستیم، گفت: صادرات ما یکبار مصرف شده است و اینها نشان دهنده این است که ما باید در فرهنگ کار تغییراتی را ایجاد کنیم.

 

ربیعی بیان داشت: ثروت اندوزی از راه آسان باعث فساد می‌شود و رانت‌خواری و بانک‌خواری رشد پیدا می‌کند و اینها از جمله مشکلاتی است که باید به آنها رسیدگی شود.

 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: قطعاً اگر بخواهیم جامعه محرک و در مسیر رشد داشته باشیم بدون تغییرات فرهنگی امکان‌پذیر نیست و تا فرهنگ کار درست نشود نمی‌توان امکانات و تسهیلات لازم را فراهم کرد و برای تغییر این رویه بایستی ساختارها اصلاح شود.

 

ربیعی در ادامه با اشاره به اینکه متاسفانه در طرح‌های توسعه‌ای پیوست‌های فرهنگی وجود ندارد، گفت: از جمله این طرح‌ها می‌توان به طرح مسکن مهر اشاره کرد که فاقد پیوست فرهنگی بوده است.

 

وی گفت: با توجه به نداشتن پیوست فرهنگی مسکن مهر، تردید ندارم روزی مسکن مهر تبدیل به مخروبه می‌شود زیرا در این پروژه پیوست‌های فرهنگی لحاظ نشده و حتی معماری ایرانی اسلامی در آن وجود ندارد و اینگونه اقدامات هدر دادن پول است.

 

ربیعی افزود: متأسفانه احترام به عقاید دیگران کمتر شده است و شاهد هستیم که انسانها کمتر گفت‌وگو و گفت‌و شنود می‌کنند حتی گفت و شنود در بعد خانواده نیز کم شده است.

 

ربیعی اضافه کرد: در حال حاضر ما 2 میلیون زن سرپرست خانوار داریم و تعداد قابل توجهی از آنها نیاز به حمایت مستقیم دارند ولی ما قادر نیستیم همه آنها را تحت حمایت خود قرار دهیم.

 

وی در ادامه با اشاره به تغییر سبک زندگی و همسرگزینی گفت: ما در این عرصه دچار مشکل شده‌ایم به طوری که سازمان بهزیستی کشور در این بخش ورود جدی را داشته است و با راه‌اندازی مرکز مشاوره تلفنی خدمات ویژه‌ای را ارائه می‌کنند.

 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه خیر جمعی و مسئولیت اجتماعی بایستی در تمامی محیط‌های کار و کارگری، صنعتی و نفتی و … مورد توجه قرار گیرد، گفت: ما در آینده با پدیده‌ای تحت عنوان سالخوردگی روبرو خواهیم بود و باید جامعه را برای این موضوع آماده کنیم.

 

وی در ادامه این مراسم با اشاره به مکلف شدن سازمان بازنشستگی جهت فراهم کردن شرایط برای بازنشستگان گفت: بنده سازمان بازنشستگی را مکلف کردم که قبل از ورود سن بازنشستگی افراد تسهیلات و تمهیداتی برای آنها فراهم شود.

 

وی اضافه کرد: جامعه هدف سازمان بهزیستی روز به روز در حال گستردگی است و ما بایستی توجه جدی را به مسئولیت اجتماعی و تعهد اجتماعی داشته باشیم.

 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: تعاونی‌ها پدیده‌ اسلامی است و حتی در کشورهای سرمایه‌ای بحث برگشت به تعاونی‌ها جدیست و ما نیز باید از ظرفیت تعاونی‌ها برای توسعه استفاده کنیم.

 

وی در ادامه این مراسم به بحث تامین اجتماعی و بیمه‌ها اشاره کرد و گفت: سبک مطرح و فرهنگ مصرف دارو سبک نادرستی است و ما مشکل داریم و بایستی سبک مصرف در این زمینه تغییر یابد.

 

وی گفت: بیمه‌ها روز به روز به رسالت اجتماعی خود عمل می‌کنند اما منابع آنها محدود است و در این زمینه باید فرهنگ‌سازی لازم در بخش دارو و درمان صورت گیرد.

 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین به ورود بیمه‌ها به بحث پیشگیری و خدمات در این بخش اشاره کرد و گفت: در ابتدا خدمات دندانپزشکی تحت پوشش بیمه‌ها قرار گرفت و در ادامه خدمات غربالگری تحت حمایت بیمه‌ها قرار می‌گیرد.

 

وی گفت: بیمه‌ها با تمام وجود در اختیار سلامت جامعه هستند اما بایستی فرهنگ مصرف را تغییر بدهیم.

 

ربیعی به ارائه خدمات به بازنشستگان اشاره کرد و گفت: سال گذشته 200 هزار نفر از بازنشستگان طبق برنامه‌ریزی برای سفر زیارتی ساماندهی شدند.

 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: با اشاره به ظرفیت و پتانسیل موجود در حوزه بازنشستگان باید از این پتانسیل به نحو مطلوب و در جهت توسعه کشور استفاده کرد.

 

وی در ادامه به پرداخت یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: این فرهنگ غلطی است که برخی‌ها یارانه‌ را پول امام زمان فرض کرده‌اند چرا که یارانه برای افراد نیازمند است.

 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: در فرایند پرداخت یارانه‌ها اشتباهاتی بود که خوشبختانه این اشتباهات در حال اصلاح قرار دارد و ما بدون تنش و با آرامش تا پایان این ماه 2 میلیون نفر را از پرداخت یارانه حذف خواهیم کرد.

 

وی گفت: البته اعتراضاتی در این زمینه وجود دارد که ما هم به آنها رسیدگی کرده‌ایم اما بنا داریم در پرداخت یارانه‌ها به سمت اجرای قانون گام برداریم.

 

وی یارانه‌ها را حق کودکان بازمانده از تحصیل و کودکان سوء تغذیه دانست و گفت: بایستی پرداخت یارانه‌ها را به سمت واقعی کردن ببریم.

 

ربیعی همچنین به موضوع نجات اجتماعی در جامعه اشاره کرد و افزود: جامعه توسعه یافته جامعه‌ای نیست که بر روی تلی از طلا بخوابد و جامعه توسعه یافته جامعه‌ای است که رضایت در آن وجود داشته باشد.

 

وی گفت: کسی که برند نمی‌پوشد چرا باید احساس خجالت کند در حالیکه کسی که کالای ایرانی نمی‌پوشد باید احساس خجالت کند و چیزی که جامعه نیاز دارد نشاط اجتماعی است.

 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ما در بحث ورزش معلولان و کارگران برنامه‌ریزی‌هایی را داشته‌ایم و امیدواریم در این مسیر به موفقیتهایی دست پیدا کنیم.

 

وی با اشاره به اعتماد مردم به دولت گفت: این اعتماد در انتخابات مشخص شد و شواهد و سنجش‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که میزان اعتماد مردم به دولت نه تنها کاهش پیدا کرده بلکه رو به صعود است.

 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اموالی که ما در صندوق‌ها و تامین اجتماعی داریم حق‌الناس است و در واقع حق‌الناس از بیت‌المال سخت تر است و چطور برخی‌ها به خود اجازه می‌دادند که مال تامین اجتماعی و صندوق را مصرف کنند چرا که اموال تامین اجتماعی و صندوق برای افرادیست که صدایشان به گوش‌ها نمی‌رسد و قدرت بیانشان کم است.

 

 

/فارس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.