چرا سیف به دنبال صورت‌های شفاف بانکی است؟

بعد از حدود دو سال ولی الله سیف نسبت به صورت‌های مالی بانک‌ها و برداشت شبانه بانک مرکزی در دوران سابق موضع‌گیری کرد.

عصر بانک؛ بعد از حدود دو سال ولی الله سیف نسبت به صورت‌های مالی بانک‌ها و برداشت شبانه بانک مرکزی در دوران سابق موضع‌گیری کرد و گفت: بانک‌ها باید هرچه سریع‌تر صورت‌های مالی شفاف خود را به بانک مرکزی ارائه دهند تا نسبت به موضوع برداشت شبانه بانک مرکزی در دوران ریاست بهمنی و میزان آن از هر بانک اقدامات لازم صورت گیرد.

 

او بیان کرد: با صورت‌های مالی شفاف می‌توان میزان بدهی یا بستانکاری بانک‌ها در رابطه با معاملات ارزی را سنجید.

 

این در حالی است که بانک‌ها آنچنان به دنبال شفافیت صورت‌های مالی خود نبوده‌اند و همواره نظام بانکی کشور بر شفاف‌سازی صورت‌های مالی تاکید کرده است.

 

از سوی دیگر بانک‌هایی که در جریان برداشت شبانه اسفند ماه سال 90 مورد لطف کسری حساب از سوی بانک مرکزی دوران سابق شده‌اند به شدت به دنبال بازگشت پول خود هستند.

 

در این رابطه حسن معتمدی مدیرعامل بانک اقتصادنوین گفت: از منابع بانک‌ها مبلغی کاسته نشده و تنها بانک مرکزی مبلغ مورد نیاز در برداشت شبانه را از بدهی دولت به بانک‌ها کم کرده است.

 

او در ادامه گفت: در حال حاضر بانک‌ها به دنبال آن هستند تا سندی مبنی بر لغو سند برداشت به آنها ارائه شود.

 

در این رابطه یک کارشناس بازار پولی و بانکی هم گفت: بانک مرکزی در رابطه با صورت‌های مالی توجه بسیاری بر بخش معاملات ارزی دارد و به دنبال آن است تا رقم دقیق نیازهای ارزی بانک‌ها و چگونگی مصرف آنها را مورد بررسی قرار دهد.

 

بها‌الدین حسینی‌هاشمی اظهار کرد: بانک‌ها نیازهای یک‌ماهه خود را به بانک مرکزی اعلام می‌کنند این مرجع رسمی به بانک‌ها ارز تنخواه اختصاص می‌دهد و بعد از مدت معلوم در گزارش‌های مکتوب بانک باید میزان مصرف ارز‌های دریافتی را به بانک مرکزی اعلام کند.

 

او ادامه داد: بانک مرکزی باید میزان و چگونگی مصرف ارز را داشته باشد تا در صورتی که بانک ارز دریافتی را در بازار آزاد عرضه کرده باشد با آن برخورد لازم را انجام دهد.

 

وی با بیان این که بانک مرکزی در مجموع به دنبال شفافیت است، خاطرنشان کرد: زمانی که بانک مرکزی گزارشی نسبت به میزان مصرف ارز دریافتی نداشته باشد، تصور خواهد کرد که تمام آن را مصرف کرده یا بدون مصرف مانده که هزینه آن را از حساب بانک‌ها برداشت خواهد کرد.

 

این کارشناس بازار پولی و بانکی افزود: تا زمانی که صورت‌های مالی حوزه ارزی بانک‌ها شفاف نشود بانک مرکزی نمی‌تواند نسبت به برداشت شبانه بانک مرکزی در دوران سابق نظری ارائه دهد زیرا شاید بانکی با وجود برداشت شبانه با توجه به دریافت ارزهای تنخواه نیز به بانک مرکزی بدهکار باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.