لبخند بورس به مذاکرات هسته‌ای

بورس اوراق بهادار تهران در هفته جاری دو روی متفاوت از خود نشان داد؛ ابتدا با کاهش و سپس افزایش مواجه شد.

عصر بانک؛ بورس تهران که در ابتدای هفته جاری با افت یکپارچه قیمت‌ها و کاهش تقاضا مواجه شده بود، در پایان هفته به روند نزولی خود پایان داد و دوباره مثبت شد.

 

بر این اساس بورس تهران که بعد از توافق هسته‌ای گرفتار نزول شده بود بعد از هفت روز افت پیاپی به روند نزولی خود پایان داد و با تاخیر یک هفته ای به توافق هسته ای لبخند زد.

 

بنابراین بورس تهران در هفته گذشته به اخبار ورود هیات های خارجی به کشور واکنش مثبت نشان داد و از روز سه شنبه به خصوص چهارشنبه وارد فاز مثبت شد با این حال بورس تهران در هفته گذشته افت 1.3 درصدی شاخص را تجربه کرد.

 

کارشناسان معتقدند رکود تورمی اقتصاد، کمبود نقدینگی، بی اعتمادی سهامداران و نیز ابهامات موجود در صنایع بورسی سهامداران را در لاک احتیاط فرو برده و عامل ریزش های اخیر بورس شده است اما به زودی روند اصلاحی بورس متوقف شده و بازار سرمایه به مدار صعودی خود بر می گردد.

 

با این حال در هفته معاملاتی گذشته شاخص بورس تهران 863 واحد افت کرد و از کانال 67 هزار و 643 واحدی به کانال 66 هزار و 780 واحد رسید. با این اتفاق از میزان بازدهی سهامداران دو درصد دیگر کاسته شد و میزان بازدهی آنها به 6.8 درصد رسید.

 

همچنین روند کاهشی بورس در ابتدای هفته گذشته موجب کاهش ارزش و حجم معاملات شد؛ به طوری که ارزش و حجم سهام معامله شده به ترتیب 28 و 37 درصد افت کرد و در مجموع 2537 میلیون سهم به ارزش 4923 میلیارد ریال داد و ستد شد.

 

اما آغاز روند صعودی بورس موجب افزایش 78 درصدی دفعات معامله و 80 درصدی تعداد خریداران در هفته مورد گزارش شد؛ به طوری که رغبت سهامداران به خرید سهم منجر به رسیدن تعداد خریداران به 54 هزار نفر شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.