چند درصد صنایع کوچک تسهیلات گرفتند؟

بسیاری از بنگاه های کوچک و متوسط در حال حاضر با مشکل تامین نقدینگی و سرمایه در گردش مواجه‌اند؛ به گونه ای که کمبود نقدینگی، برخی از این واحدها را به کام تعطیلی کشانده و این در حالی است که در طول برنامه پنجم کمتر از 10 درصد از صنایع کوچک متقاضی، موفق به دریافت تسهیلات بانکی شده‌اند.

عصر بانک؛پس از تغییرات ناگهانی در مولفه های اقتصادی در سال های گذشته علاوه بر ایجاد تورم بالا، رکود نیز بخش صنعت کشور را دربر گرفت و بسیاری از صنایع با مشکل منابع مالی مواجه شدند.

 

با روی کار آمدن دولت یازدهم اعضای اقتصادی مجبور بودند برای کاهش تورم تا حدی نقدینگی کشور را کنترل کنند و این امر سبب شد واحدهای تولیدی کماکان از کمبود منابع مالی رنج ببرند. در این میان بر اساس آمار منتشر شده در طول سال های 1385 تا 1392 بیش از 6000 واحد صنعتی تعطیل شده اند و عده دیگری از آن ها نیز با ظرفیت های بسیار پایینی کار می‌کنند.

 

در چنین شرایطی این صنایع سعی می کنند با دریافت تسهیلات از منابع بانکی نسبت به اصلاح ساختار مالی خود اقدام کنند و واحد تولیدی خود را از تعطیلی و مشکلات ایجاد شده نجات دهند.

 

فقط 2 درصد صنایع کوچک تسهیلات گرفتند

 

در این باره غلامرضا سلیمانی، معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی به ایسنا، گفت: در طول برنامه پنجم توسعه حدود 17 هزار واحد و طرح صنعتی نیاز به تسهیلاتی معادل 120 هزار میلیارد ریال دارند که فهرست واحدهای صنعتی به تفکیک استان، نام طرح، بانک عامل،‌ نوع تسهیلات و میزان تسهیلات از توسط وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت برای رییس کل بانک مرکزی ارسال شده است.

 

وی افزود: از محل وجوه اداره شده طی برنامه پنجم توسعه با وجود استفاده از منابع بانکی حدود 1287 واحد صنعتی موفق به استفاده از تسهیلات شده اند که در مقایسه با تعداد متقاضیان معرفی شده به بانک مرکزی تنها 7.5 درصد واحدهای معرفی شده به بانک مرکزی را در بر می‌گیرد.

 

به گفته سلیمانی تعداد واحدهایی که تسهیلات دریافت کرده اند، دو درصد کل طرح ها و واحدهای صنعتی داخل شهرک ها و نواحی صنعتی را پوشش می دهد.

 

البته معاون این سازمان به ایسنا گفت که طرح هایی در این زمینه برای حل مشکل مالی صنایع کوچک در نظر گرفته شد که هر یک از این طرح ها توانست تا حدودی موفق باشد.

 

وی با اشاره به اثر بخشی طرح کمک‏های فنی و اعتباری به صنایع کوچک اظهار کرد: بر اساس این طرح، 399 واحد صنعتی کوچک متقاضی تسهیلات جهت تکمیل و راه اندازی یا اخذ تسهیلات سرمایه در گردش موفق به دریافت تسهیلاتی شدند که بر اساس عملکرد آن ها حدود 6900 اشتغال در این واحدها ایجاد شد.

 

معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی درباره استفاده طرح های صنعتی از منابع این طرح نیز گفت: با تکمیل 279 طرح نیمه تمام صنعتی و اخذ پروانه بهره برداری توسط آن ها در این طرح بخشی از مشکلات این طرح ها حل و فصل شد و در عین حال 120 واحد صنعتی فعال از تسهیلات سرمایه در گردش که نتیجه آن تامین مواد اولیه، پرداخت حقوق و دستمزد و تثبیت اشتغال و نهایتا جلوگیری از تعطیلی واحدهای صنعتی بوده است، استفاده کرده اند.

 

سلیمانی با اشاره به طرح دیگری با عنوان طرح کمک به نوسازی و تجدید ساختار صنایع که در دستور کار سازمان قرار گرفت، ادامه داد: بر اساس این طرح نیز 879 واحد صنعتی که پیش از این به بهره برداری رسیده بودند، جهت نوسازی، بازسازی و تامین سرمایه در گردش از منابع این طرح استفاده کردند.

 

وی افزود: بر این اساس تعداد 754 واحد صنعتی به بهره برداری رسیده نیز توانستند، بازسازی خط تولید، ماشین آلات و فناوری خود را به مرحله اجرایی برسانند و 125 واحد نیز از این منابع برای تامین سرمایه در گردش خود استفاده کردند که تامین مواد اولیه، حقوق و دستمزد از اثرات آن است.

 

به گفته معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی، میزان اشتغال در این واحدها بر اساس آمار 22 هزار و 860 نفر است.

 

آمار نشان می‌دهد که با توجه به اهمیت صنایع کوچک در اشتغال کشور و همچنین رشد اقتصادی، از لحاظ مالی چندان توجه ویژه‌ای به آنها نشده است، در حالی که شاید پرداخت میزان کمی تسهیلات به این بخش می‌توانست از تعطیلی آن ها به این شکل جلوگیری کند.

 

به هر حال می‌توان امیدوار بود در سال جاری با تغییر رویکرد دولت به سمت این صنایع بخشی از مشکلات این بخش حل شود.

 

 

/ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.