سپرده های موسسات غیر مجاز معاف از مالیات نیستند

سیف در مورد موسسات غیرمجاز و لیزینگ ها و تسهیلات کلان بانکی توضیح داد و از مردم خواست با مراجعه به سایت بانک مرکزی از صحت تبلیغات اطلاع پیدا کنند.

عصر بانک؛ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی که شب گذشته در برنامه نگاه یک حضور پیدا کرده بود با پاسخ به سوالات مجری اقدامات بانک مرکزی برای دستیابی به رشد اقتصادی و کاهش تورم از 40 درصد به حدود 15 درصد را تشریح کرده و از برنامه های بانک مرکزی برای حمایت از تولید پس از رفع کامل تحریم ها پرده برداری کرد.

 

بخش دوم صحبت های ولی الله سیف در برنامه نگاه یک را در ادامه بخوانید:

 

رشد اقتصادی مثبت در چهارفصل سال 93

 

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه برنامه با انتقاد از رسانه هایی که بانک مرکزی را متهم به تمرکز برای کاهش نرخ تورم و بی توجهی به رکود می دانستند گفت: «سیستم بانکی در سال گذشته 280 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرد و در چهار فصل سال 93 رشد اقتصادی داشتیم.»

 

رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: «تسهیلات پرداختی به سرمایه در گردش در سال 92 معادل 54 درصد و در سال 93 معادل 61 درصد بوده بنابراین پرداخت تسهیلات در بخش تولید افزایش یافته است. »

 

وی افزود: «میزان تسهیلات پرداختی در سال 93 معادل 340 هزار میلیارد تومان بود که رشد 44 درصدی داشت و این امر سبب شد تا رشد اقتصادی به سه درصد برسد. »

 

به گفته وی، میزان تسهیلات در بخش سرمایه در گردش 61 درصد و در بخش های تولیدی همانند صنعت، معدن، کشاورزی و ساختمان 70 درصد رشد داشته است.

 

رییس شورای پول و اعتبار، یکی از ویژگی های اقتصادی کشور را بانک محور بودن آن دانست و اظهار داشت: «88 درصد تامین مالی توسط نظام بانکی صورت می گیرد و این در حالی است که تامین مالی در سایر کشورها و در اقتصادهای پیشرفته توسط بازار سرمایه و بانک ها انجام می شود.»

 

وی با بیان اینکه، تامین مالی برای بنگاه های بزرگ باید توسط بازار سرمایه انجام شود تا شبکه بانکی بتواند به SME ها و بنگاه های کوچک تسهیلات دهد اظهار کرد: «در سال های اخیر تحرک مناسبی در بازار سرمایه انجام شده و ابزارسازی مطلوبی در دست انجام است. با این ظرفیت در سال های آینده بخشی از تامین مالی به بازار سرمایه منتقل می شود و نظام بانکی تمام توان خود را برای ارایه تسهیلات به واحدهای کوچک تر صرف خواهد کرد.»

 

دلایل افزایش معوقات بانکی از بین رفتند

 

رییس کل بانک مرکزی از کاهش معوقات بانکی به 92 هزار میلیارد تومان خبر داد و گفت: «جهش قیمت ارز، شرایط تحریم، نوسانات اقتصادی و بدهی دولت به بخش خصوصی از دلایل مطالبات معوق بانکی است.»

 

وی ادامه داد: «بزرگترین لطمه ای که مطالبات به نظام بانکی کشور وارد می کند این است که گردش مالی را در این شبکه قفل می کند، بنابراین باید با تمام توان آنها را احیا کنیم و البته اقدامات مناسبی در این زمینه انجام شده به نحوی که با همکاری ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی کارگروه فرادستگاهی در این خصوص تشکیل شده است.»

 

به گفته وی، میزان مطالبات معوق در طول سال نوسانات متعددی دارد اما روند آن روبه کاهش است.

 

اگر بانکی خلاف مسیر حرکت کند تنبیه می شود

 

وی با اشاره به ساختار فعلی ترازنامه بانک ها، گفت: «برخی از فعالیت های بانک ها درآمدزا نیست اما آنچه مسلم است اگر بانک ها خلاف مسیر عرضه و تقاضا و نرخ سود حرکت کنند با مشکل مواجه می شوند. »

 

سیف از عزم جدی در برخورد با موسسات غیرمجاز خبر داد و اظهار داشت: «بانک مرکزی به شدت بر عملکرد موسسات غیرمجاز تمرکز دارد و می خواهیم آنها را تحت کنترل قرار دهیم و از آنجا که بانک مرکزی به تنهایی نمی تواند این کار را انجام دهد با دستگاه ها هماهنگی کرده ایم.»

 

وی از برگزاری جلسات با حسابرسان برای بررسی صورت های مالی سال 93 بانک ها خبر داد و گفت: «در این راستا جلساتی با حسابرسان برای بررسی کفایت نسبی ذخایر، سود بانکداری و تقسیم سود بین سپرده گذاران برگزار شده و مجامع بانک ها هم از فیلتر گذشتند.»

 

وی ادامه داد: «با اقدامات انجام شده سه تا چهار سال آینده پایه و اساس صورت های مالی بانک ها به استحکام می رسد و ضعف کفایت سرمایه که به دلیل عدم کفایت ذخایر مشکوک الوصول و کسری های ذخایر بود، برطرف می شود. »

 

سپرده های موسسات غیر مجاز معاف از مالیات نیست

 

وی با اشاره به هماهنگی بانک مرکزی با سازمان امور مالیاتی برای دریافت مالیات 25 درصدی از سود سپرده ها در موسسات غیرمجاز، گفت: «براساس بخشنامه بانک مرکزی ارایه سرویس و ارتباط مالی بانک ها با موسسات غیرمجاز ممنوع است. »

 

به گفته وی، بانک مرکزی براساس اصول حسابداری بانک ها و موسسات مالی را ملزم به حداقل اطلاعات افشا کرده و حسابرسان مکلف هستند براساس آن عمل کنند.

 

تسهیلات مسکن برای خرید خانه در تهران نیست

 

رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به پرسشی درخصوص تسهیلات مسکن گفت: «صندوق پس انداز مسکن خانه اولی ها روند خوبی دارد هرچند که برخی منتظر بودند صف درست شود. »

 

وی درپاسخ به این پرسش که آیا این میزان وام برای خرید مسکن کم نیست، گفت: «همه قرار نیست در تهران خانه خریداری کنند. »

 

وی، قدرت پرداخت اقساط و امکان پرداخت بانک ها را ازمحدودیت ها در زمینه تسهیلات مسکن برشمرد و ادامه داد: «محدودیت پرداخت تسهیلات مسکن توسط بانک ها برداشته شد اما نظم بانکی محدودیت دارد و به بانک ها اجازه نمی دهیم بیشتر از منابع تسهیلات بدهند و قرار است به تدریج به سمت وضعیت تعادلی حرکت می کنیم. »

 

کنترل ماهانه بانک ها برای واگذاری بنگاه ها

 

وی درباره کاهش بنگاهداری بانک ها گفت: «برای کاهش بنگاهداری بانک ها زمان بندی سه ساله در نظر گرفته ایم اما به دلیل شرایط بازار با مشکل مواجه شدیم البته این مساله ماهانه کنترل می شود. »

 

سیف با بیان اینکه، بانک ها هر سه ماه یکبار گزارشات خود را در این زمینه به بانک مرکزی ارایه می دهند و بانک مرکزی از عملکرد بانک ها در این زمینه راضی است، اظهار کرد: «واگذاری بنگاه ها بستگی به شرایط آنها در بورس دارد و امیدواریم که ارایه این حجم از واگذاری ها مشکلی برای اقتصاد ایجاد نکند.»

 

همکاری نیروی انتظامی برای برخورد با غیرمجازها نیاز است

 

وی درباره برخورد فیزیکی با موسسات غیرمجاز تصریح کرد: «این امر نیازمند همکاری نیروی انتظامی است و برهمین اساس هماهنگی هایی با سایر دستگاه ها انجام شده تابه هیچ وجه زمینه رشد این موسسات ایجاد نشود. »

وی توصیه کرد: «سپرده گذاران برای دریافت دو تا سه درصد سود بیشتر به سمت موسسات غیرمجاز نروند زیرا این موسسات تحت نظر بانک مرکزی نیستند. »

 

آمار رشد نقدینگی با اعطای مجوز تغییر می کند

 

وی در خصوص  رشد نقدینگی افزود: «بدون در نظر گرفتن آمار مربوط به شش بانک و 4 موسسه اعتباری تازه زیر پوشش قرار گرفتهرشد نقدینگی  22.4 درصد است »

 

سیف در پاسخ به پرسشی در خصوص رشد 300 هزار میلیارد تومانی نقدینگی در دو سال فعالیت دولت نیز گفت: «با زیر پوشش قرار دادن برخی از موسسات اعتباری غیرمجاز90 هزار میلیارد تومان از نقدینگی زیر پوشش بانک مرکزی رفت و رشد نقدینگی بدون در نظر گرفتن آنها 22.4 درصد است. »

 

به آگهی وام های کلان روزنامه ای توجه نکنید

 

وی در پاسخ به پرسشی مربوط به موسسات و شرکت هایی که در نظام پولی نقش ایفا می کنند و وام های کلان می دهند، گفت: «باید دید این وام ها ازمحل سپرده های مردمی یا از محل دارایی های خود افراد پرداخت می شود. »

 

سیف با تاکید بر اینکه، ربا حرام است و جزو عملیات بانکی نیست، افزود: «افرادی که منابع را وام می دهند نمی توانند وام ربوی بدهند ضمن آنکه این فعالیت کار بانکی تلقی نمی شود.»

 

وی از برخورد بانک مرکزی با این افراد و آگهی های روزنامه ها خبر داد و گفت: نظام بانکی باید سالم باشد.

 

اسامی لیزینگ های مجاز در سایت بانک مرکزی

 

سیف در خصوص ایجاد سوء جریان توسط لیزینگ های غیرمجاز گفت: «اسامی لیزینگ های مجاز در سایت بانک مرکزی وجود دارد اما شنیدم که برخی به اسم لیزینگ منابع را گرفته و مشکلاتی ایجاد کرده اند. »

 

رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه شناسایی شعب موسسات غیرمجاز راحت تر از لیزینگ ها است، از مردم خواست تا لیزینگ های غیرمجاز را به بانک مرکزی اطلاع رسانی کنند.

 

حساب های بدون کد ملی مسدود می شوند

 

رییس شورای پول و اعتبار درباره وجود حساب های جعلی نیز گفت: «از بین 300 میلیون حساب موجود در نظام بانکی 38 میلیون حساب وجود دارد که شماره شناسه افتتاح کننده با کد ملی آنها تطبیق ندارد که از این میزان 30 میلیون تاکنون شناسایی و 8 میلیون حساب هنوز شناسایی نشده اند.»

 

وی افزود: «حساب هایی که هنوز شماره ملی صاحب حساب در آن ها ثبت نشده مسدود شده اند.»

 

آمار بانک مرکزی مبتنی بر واقعیت های لحظه ای بازار

 

وی با بیان آنکه براساس قانون مرکز آمار مرکز رسمی تولید آمار است، گفت: «براساس ماده 54 قانون پنجم برنامه توسعه امکان تولید آمار برای رفع نیازها وجود دارد ضمن آنکه سابقه تولید آمار در بانک مرکزی مربوط به سال 1315 است. »

 

سیف ادامه داد: «بانک مرکزی تابع قانون است و به دلیل نیازهای خاص آمار استخراج می کند. »

 

 

/خبرآنلاین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.