نظام بانکی چند ماه آینده باید آماده برداشتن تحریم‎ها باشد؟

رئیس کل بانک مرکزی گفت: ارزی که پس از اجرای توافق هسته‎ای آزاد می‌‎شود حدود 30 میلیارد دلار است.

عصر بانک؛ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی با حضور در برنامه نگاه یک به تشریح میزان تاثیر پول های بلوکه شده و تاثیرآن در اقتصاد و برخی موضوعات بانکی پرداخت و در خصوص آمادگی این بانک برای دوران پساتحریم اظهار داشت: این دوره آغاز دوره ای جدید و پایان دوره ای خاص است که البته با همت و تلاش های انجام شده توسط تیم مذاکره کننده و برنامه ریزی های انجام شده ثبات خاصی در اقتصاد کشور ایجاد شده است. 

 

رییس کل بانک مرکزی در ادامه گفت: براساس پیش بینی های صورت گرفته رفع تحریم های بانکی چهار تا پنج ماه زمان می برد که آنچه در این بین اهمیت دارد، این است که باید آمادگی لازم را داشته باشیم و بانک نیز خود را برای حضور در سطح جهانی آماده و به استانداردهای جهانی برساند در همین راستا جلسه ای با حضور مدیران عامل بانک ها و کارشناسان بانکی حاضر در مذاکرات، در بانک مرکزی برگزار شد که در این جلسه توضیحات برای اولین بار ارایه و قرار شد در بانک ها کمیته ای در این زمینه تشکیل و گزارش مشکلات ماهانه به بانک مرکزی ارایه شود.

 

وی در ادامه با بیان اینکه نظام بانکی در دوره تحریم توانست علی رغم کلیه محدودیت ها نیازهای را در حد کافی تامین کند، گفت: در این دوره تجربه مناسبی به دست آمده و توانستیم با توجه به محدودیت ها اقتصاد را در این دوره به ثبات برسانیم، ضمن آنکه تورم را از 40 به زیر 16 درصد کاهش داده ایم.

سیف در ادامه در خصوصمیزان دارایی های بلوکه شده و شوک حاصل از ورود این دارایی ها اظهار داشت: از نظر من ریشه اصلی در ارقام اعلامی اختلاف در نوع نگاه افراد است زیرا گاهی کل دارایی های بانک مرکزی مد نظر است، گاهی کل دارایی های ارزی دولت و برخی مواقع میزان منابع بلوکه شده مورد سوال قرار می گیرد که هریک از این مباحث رقمی جداگانه دارد.

 

وی با بیان این نکته که اگر در صورتی که سوال میزان آزادی منابع بلوک شده بانک مرکزی در ازای رفع تحریم ها باشد 23 میلیارد دلار منابع بانک مرکزی بلوکه شده که آزاد می شود و 6 تا 7 میلیارد دلار نیز متعلق به دولت است که آزاد خواهد شد که کلیه این مبالغ ناشی از آمار و ارقام بانک مرکزی است.
 

سیف با بیان اینکه، برخی افرادی که رقم بیش از 100 میلیارد دلار را اعلام می کنند به دلیل صحبت های دوره قبل بوده است، ادامه داد: ریال معادل ارز بانک مرکزی به حساب خزانه واریز شده و آن زمان که 100 میلیارد دلار اعلام شده بود 35 میلیارد دلار مربوط به طرح های نفتی و 22 میلیارد دلار در چین وثیقه گذاشته شده بود که اینک قابلیت استفاده ندارد

وی در پاسخ به اینکه این مبلغ شوکی به اقتصاد وارد می کند یا خیر، گفت: منابع احیا شده به خزانه واریز می شود بنابراین نقدینگی جدیدی ایجاد نمی شودف ضمن آنکه با فروش این ارز می توان نقدینگی را جمع کرد و باید توجه شود که کل منابع صندوق توسعه ملی نزد بانک مرکزی است، بنابر این منبع جدید دیگری وجود ندارد ضمن اینکه اقتصاد کشور ظرفیت بالایی دارد و می توان 200 تا 300 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی جذب کرد و ورود هیات های مختلف نشان دهنده ظرفیت بالای جذب سرمایه گذاری خارجی است.

رییس کل بانک مرکزی در ادامه در خصوص حضور بانک های خارجی در مناطق اصلی و مناطق آزاد گفت: با برخی از کشور ها همانند آلمان مذاکراتی داشتیم و پیشنهاداتی ارایه شده ضمن اینکه تقاضا برای افتتاح شعبه در سرزمین اصلی و مناطق آزاد نیز دریافت شده و این در حالی است که تقاضای بانک های خارجی تحت شرایطی خاص بررسی می شود.

سیف رئیس کل بانک مرکزی در خصوص نوسانات نرخ ارز پس از جمع بندی هسته ای اظهار داشت: با برنامه ریزی های صورت گرفته نوسانات شدید قیمتی در اقتصاد نخواهیم داشت و این ثبات در بازار ها به دلیل ورود مستمر اطلاعات و نوسانات معمولی است.

وی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی نرخ را تعیین نمی کند و نرخ توسط بازار تعیین می شود، افزود: بانک مرکزی تنها جلوی نوسانات شدید را می گیرد ضمن آنکه سامانه ای توسط بانک مرکزی ایجاد شده که نرخ واقعی خرید و فروش ارز در صرافی ها معدل گیری شده و در آخر وقت اداری متوسط نرخ اعلام می شود البته هر صرافی می تواند نرخ تعیین کند و سایت داشته باشد ولی مکلف است که معاملات را با همان قیمت انجام دهد.

سیف رئیس کل بانک مرکزی در ادامه در خصوص معوقات سیستم بانکی اظهار داشت: در حال حاضر مبلغ معوقات سیستم بانکی 90 هزار میلیارد تومان است و باید نظام بانکی هرچه سریعتر بخشی از این معوقات را آزاد و در اختیار تولید قرار دهد. و علاوه بر آن در طبق مدت زمان سه ماه های که به بانک ها برای واگذاری بنگاهداری آن ها داده شده است هر ماه بررسی های لازم در حال انجام است.

وی در ادامه علاوه بر هشدار مجدد در خصوص موسسات فاقد مجوز و عدم سپرده گذاری در آن ها افزود: یکی از مباحث مهم در در کنار موسسات فاقد مجوز بحث لیزینگ های فاقد مجوز است که رسدگی به آن ها بسیار سخت تر از موسسات است زیرا لیزینگ ها شعبات شفاف و دقیقی ندارند که بتوان به آن ها رسیدگی کرد.

سیف در پایان در خصوص اعلام آمار و ارقام اظهار داشت: اعلام نرخ تورم از 1315 بر عهده بانک ملی بود که سپس به بانک مرکزی سپرده شد و در حال حاضر نیز باید توسط مرکز آمار اعلام شود اما برای برخی شرایط خاص آمار و ارقام لازم از سوی بانک مرکزی اعلام خواهد شد و تورم تیر نیز توسط مرکزی آمار 14.1 درصد اعلام شده که تا یکی دو روز آینده از سوی بانک مرکزی با اختلاف حدود یک درصد اعلام خواهد شد.

 
 
/باشگاه خبرنگاران

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.