آیا مرخصی بیشتر کارآیی شما را افزایش می‌دهد؟

شاید شما به جای گفتن این موضوع به مدیر منابع انسانی خود که به زمان مرخصی بیشتری برای استراحت ذهنی نیاز دارید، می‌توانید به سادگی به او بگویید که داشتن زمان مرخصی بیشتر باعث خواهد شد که زمان کمتری تلف‌کرده و بهره‌وری بیشتری داشته باشید.

عصر بانک؛اخیرا با شرکتی در آمستردام همکاری می‌کردیم و به‌دلیل اینکه تعدادی از مدیران اجرایی آنها در مرخصی بودند در برنامه‌ریزی زمانی برای برگزاری جلسه تابستانی با مشکل مواجه شدیم.

با تجربه‌ای ناامیدکننده، از اینکه این شرکت چگونه کارهای خود را به سرانجام می‌رساند در شگفت بودیم. اما معاون منابع انسانی آنها به ما اطمینان داد که «مطمئن هستم مدیران اروپایی ما به‌دلیل استراحتی که داشته‌اند و از کار دور بوده‌اند، وقتی به سر کار برگردند نسبت به مدیران آمریکایی که خودشان را غرق در کار می‌کنند، عملکرد بهتری خواهند داشت».

 

به نظر می‌رسد این موضوع ارزش تحقیق و بررسی بیشتری را داشته باشد. از آنجایی که مدیران اروپایی نسبت به همتایان خود در آمریکا بیشتر از مرخصی استفاده می‌کنند، ما فرض کردیم اگر بخواهیم این دو گروه را بررسی کنیم، آنها را به عنوان یک گروه کنترل (Control Group) و یک گروه آزمون (Test Group) در نظر بگیریم (البته، این تقسیم‌بندی و مقایسه به جهت تفاوت‌های فرهنگی دیگری که بین کشورها وجود دارد، ایده‌آل نیست اما به نظر می‌رسد که برای دستیابی به اهدافمان و اثبات فرضیه مطرح شده، انتخاب‌هایی منطقی باشند).

 

در مجموعه ‌داد‌ه‌های متشکل از 2310 شرکت‌کننده در نظرسنجی، داده‌هایی از 20 کشور را با بیشترین روزهای مرخصی استحقاقی (247 شرکت‌کننده) بررسی و آنها را با شرکت‌کنندگان آمریکایی (1151) مقایسه کردیم. بیست کشوری که آمار بیشترین تعطیلات را داشتند دامنه‌ای از استرالیا با 28 روز، تا سوئد و برزیل با 41 روز را دربرمی‌گیرند. در مقابل، آمریکا هیچ قانون مشخصی برای مرخصی استحقاقی ندارد و به‌طور میانگین یک کارگر تمام وقت با یکسال خدمت تنها می‌تواند از 10 روز مرخصی استحقاقی استفاده کند (و براساس پژوهشی دیگر تنها 25 درصد از آمریکایی‌ها از کل سهمیه مرخصی خود استفاده می‌کردند).

 

برای بررسی اینکه چگونه میزان متفاوت مرخصی می‌تواند بر نگرش‌ها در مورد بهره‌وری تاثیرگذار باشد، از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی خواستیم یک ارزیابی را که ترجیح آنها را برای آهسته یا سریع کار کردن می‌سنجید، تکمیل کنند. بدیهی است که نمونه‌گیری ما برای این پژوهش زیاد بزرگ نبود اما زمانی که ما تفاوت‌های بین گروه‌ها را از جهت سرعت، تمرکز بر کمیت و ناشکیبایی بررسی ‌کردیم به نتایج جالبی رسیدیم: اول، به این نتیجه رسیدیم در کشورهایی که تعداد روزهای مرخصی استحقاقی بیشتر است، احتمال بیشتری وجود دارد که رهبران سریع‌تر کار کنند و تمرکز بالاتری داشته باشند.

 

همچنین از شرکت‌کنندگان پرسیدیم تا چه اندازه‌ای با این اظهار نظر موافق هستند که «اگر بتوانیم سریع‌تر کار کنیم، کارآیی بیشتری خواهیم داشت.» شرکت‌کنندگان از کشورهایی که تعداد روزهای مرخصی استحقاقی آنها بیشتر بود، بیشتر به این اظهار نظر پاسخ مثبت دادند.

 

در کل، این نتایج می‌تواند به مدیرانی که در مورد اثرات زیان‌آور مرخصی‌های طولانی نگران هستند، اطمینان مجدد دهد. درواقع به نظر می‌رسد دادن مرخصی بیشتر به کارمندان کمک می‌کند اهمیت بی‌تاب بودن در مورد کاری که در نهایت باید انجام شود را بیشتر درک کنند و نسبت به انجام درست آن متعهد باشند.

بنابراین آیا مدیر هلندی منابع انسانی مورد نظر ما درست فکر می‌کند؟ آیا «استراحت و جدایی از کار» است که موجب می‌شود افرادی که بیشتر به مرخصی می‌روند، بر انجام کار بیشتر و اتمام سریع آن تمرکز بیشتری داشته باشند؟

 

با اینکه بررسی‌های ما در این مورد جامع نیست، اما نشانه‌ها حاکی از پاسخ «منفی» به پرسش فوق هستند.

دلیل این موضوع در قسمت دیگر نظرسنجی مشخص شده است. در این نظرسنجی از کارمندان پرسیدیم که آیا بر کارهایی که انجام می‌دهند به اندازه کافی تسلط دارند؟ نسبت پاسخ مثبت افرادی که بیشتر به مرخصی می‌روند، در مقایسه با آمریکایی‌هایی که کمتر از مرخصی استحقاقی برخوردارند، 26 درصد به 23 درصد بود. این تفاوت از نظر آماری چندان زیاد نیست، اما به ما نشان می‌دهد معمولا کار افرادی که زیاد به مرخصی می‌روند، در مدتی که در تعطیلات هستند انباشته نمی‌شود و آنها به آمادگی قابل‌توجه قبل از مرخصی و تلاش زیاد برای تحرک بیشتر در هنگام بازگشت نیازی ندارند.

 

از این داده‌ها می‌توان نتیجه گرفت کارمندان در کشورهایی که تعداد روزهای تعطیل یا حق مرخصی بیشتری دارند، تمایل زیادی به انجام کار و نیز انجام کارها با سرعت بالاتر دارند، بنابراین با اینکه مطالعه خاص ما به این نتیجه نرسیده است که داشتن مرخصی زیاد موجب کاهش استرس می‌شود، اما شواهدی را به دست آوردیم مبنی بر اینکه مرخصی زیاد موجب بهره‌وری بیشتر در کار می‌شود. به عبارت دیگر این به آن معنا نیست که داشتن استراحت موجب رفع خستگی ذهنی شما و به دنبال آن سبب انجام کار بیشتر می‌شود، بلکه به سادگی به این معناست که صرف زمان کمتر در میزکار خود باعث می‌شود که مجبور باشید زمان کمتری را هدر دهید.

شاید شما به جای گفتن این موضوع به مدیر منابع انسانی خود که به زمان مرخصی بیشتری برای استراحت ذهنی نیاز دارید، می‌توانید به سادگی به او بگویید که داشتن زمان مرخصی بیشتر باعث خواهد شد که زمان کمتری تلف‌کرده و بهره‌وری بیشتری داشته باشید.

 

مترجم: یوسف فراهانی

منبع: HBR

/دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.