محل مصرف دارایی های آزاد شده ایران مشخص شد

قائم مقام بانک مرکزی گفت: ایران از دارایی‌های آزاد شده عمدتا برای سرمایه‌گذاری‌های داخلی استفاده خواهد کرد و این پول را تا زمانی که لازم باشد در خارج از کشور نگه خواهد داشت.

عصر بانک؛به نوشته رویترز اکبر کمیجانی در کنفرانسی در وین گفت: پولهای آزاد شده در وهله اول برای سرمایه‌گذاری‌ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت و در حساب‌های بانک مرکزی در کشورهای خارجی نگه داشته خواهد شد.

 

بر اساس توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی تهران به دارایی‌های مسدود شده در کشور‌های خارجی دسترسی پیدا خواهد کرد. تحلیلگران معتقدند این پولها تا پایان سال جاری و پس از راستی‌آزمایی تبعیت ایران از توافق آزاد خواهند شد.

 

مقامات آمریکایی گفته‌اند که ایران به بیش از 100 میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود‌ شده خود دست پیدا خواهد کرد.

 

این در حالی است که کمیجانی گفت: تنها حدود 29 میلیارد دلار پول مسدود شده که از این مقدار 23 میلیارد دلار به عنوان ذخایر بین‌المللی متعلق به بانک مرکزی و شش میلیارد دلار حاصل از فروش نفت متعلق به دولت است.

 

کمیجانی بدون اشاره به جزییات گفت: بخش عمده این 100 میلیارد توسط صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ایران و برای تامین مالی 60 پروژه سرمایه‌گذاری از طریق دولت چین استفاده شده است.

 

وی گفت: دولت تصمیم گیری درباره نحوه نگهداری و مدیریت دارایی‌های آزاد شده را به بانک مرکزی واگذار کرده‌ا است.

 

نگه‌ داشتن بخشی از پول به طور موقت در حساب‌های خارجی به جای بازگرداندن آنها به ایران بلافاصله پس از آزاد‌سازی از سوی کشورهای خارجی به عنوان رای اعتماد ایران به نگه داشتن توافق هسته‌ای نگریسته شود.

 

کمیجانی گفت: دارایی‌های مسدود در حوزه‌هایی از قبیل پتروشیمی، صنایع گاز طبیعی، معدن، راه‌سازی، ساختمان‌سازی، اشتغالزایی و سرمایه‌گذاری مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 

 

/خبرآنلاین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.