چهره های مشهور آمریکایی که ورشکسته شدند

برای افراد معمولی باور این مساله که چطور ممکن است فردی با این شهرت ناگهان خودش را اینگونه مفلس ببیند، بسیار سخت است.

عصر بانک؛در تاریخ 13 جولای برابر با 22 تیرماه، «کرتیس‌جیمز جکسون» با نام هنری فیفتی‌سنت (50 Cent)، به استناد ماده قانونی به نام «فصل 11، ورشکستگی» با تشکیل پرونده‌ای نزد دادگاه ورشکستگی آمریکا واقع در هارتفورد در ایالت کنتیکت اعلام ورشکستگی کرد و بدین ترتیب جدیدترین فردی لقب گرفت که به صف طولانی سلبریتی‌ها و چهره‌های مشهوری وارد می‌شود که تاکنون ورشکسته شده‌اند. این خواننده مشهور رپ، با این اقدام خود قادر خواهد بود بدهی‌های طلبکارانش را بپردازد و درعین‌حال به فعالیت‌های هنری خود ادامه دهد.

برای افراد معمولی باور این مساله که چطور ممکن است فردی با این شهرت ناگهان خودش را اینگونه مفلس ببیند، بسیار سخت است. جالب اینجاست که به تازگی ثروت وی ازسوی مجله «فوربس» بیش از 150 میلیون دلار برآورد شده بود. اما چه بر سر این‌همه پول آمده است؟ پاسخ این سوال سخت است اما درحقیقت، تمام سلبریتی‌هایی که اعلام ورشکستگی می‌کنند کاملا ورشکسته و بی‌پول نیستند. به نظر می‌رسد برخی از آنها از اعلام ورشکستگی به‌عنوان یک حربه تجاری و شغلی استفاده می‌کنند. مثلا بسیاری از کمپانی‌ها برای ساماندهی دوباره شغلشان اعلام ورشکستگی می‌کنند. سایر سلبریتی‌های ورشکسته، به‌دلیل مشاوره‌های غلط در سرمایه‌گذاری یا شکایت همسر یا نامزد سابقشان دچار ورشکستگی شده‌اند. 

در این گزارش به برخی از مشهورترین افرادی که دچار ورشکستگی شده‌اند اشاره می‌کنیم.

50 سنت

 

در ماه می، مجله معتبر فروبس، «کرتیس جیمز جکسون» را با ثروت خالص 155 میلیون دلار، به عنوان یکی از پنج خواننده ثروتمند سبک هیپ‌هاپ معرفی کرد. اما سرمایه‌گذاری اشتباه و رسوایی اخلاقی اخیر که وی طی آن محکوم به پرداخت 5 میلیون دلار به یک شاکی زن شد، آینده این خواننده رپ را تباه کرد. مردی که با انتشار آلبومی با عنوان «پولدار شو یا در راهش بمیر»، سروصدای بسیاری کرد، حالا اعلام ورشکستگی کرده و میزان بدهی او 10 تا 50 میلیون دلار و کل دارایی‌اش نیز همین حدود برآورد می‌شود.

دونالد ترامپ

 

دونالد ترامپ دوست دارد با پز دادن به تجربه تجاری خود، به مردم بقبولاند که چرا باید برای ریاست‌جمهوری آمریکا به او رای بدهند. اما برخی اشتباهات و شکست‌های مالی و ورشکستگی‌های متعدد، مردم را نسبته به توانایی‌های دونالد ترامپ در امر اقتصاد با شک و تردید مواجه کرده‌است. وی تاکنون در بسیاری از فعالیت‌های تجاری خود دچار ورشکستگی شده است به‌طوری که تا امروز 12 بار اعلام ورشکستگی کرده‌است. ترامپ که یکی از غول‌های ساخت و ساز محسوب می‌شود و حتی در دوبی نیز به ساخت و ساز پرداخته، به‌عنوان یک حربه استراتژیک اعلام ورشکستگی کرد. وی بعد از اعلام ورشکستگی گفت: بدهی‌های خود را کم کردم که البته این بدهی‌های شخصی نبود بلکه بدهی‌های کمپانی بود. وی افزود: من هم مانند خیلی از تجار دیگر از قانون مملکتم به نفع خودم استفاده کردم و کار خلافی مرتکب نشده‌ام!

بیلی جوئل

 

«بیلی جوئل»، پیانیست و خواننده مشهور آمریکایی، نه یک بار، بلکه سه‌بار اعلام ورشکستی کرد. ازدواج اشتباه و مشاوران مالی نامطمئن، شامل برادرخوانده‌اش، که مدیر سابق کمپانی Frank Weber نیز بود، 30 میلیون دلار از پول این خواننده را بر باد داد. جوئل بعدها از کمپانی Weber شکایت و غرامت 90 میلیون دلاری طلب کرد که کمپانی وبر نیز در جواب این شکایت اعلام ورشکستگی کرد و درنهایت این پرونده خارج از دادگاه حل و فصل شد.

کیم بسینگر

 

«کیم بسینگر»، بازیگر آمریکایی و برنده اسکار در اوایل دهه 90، پس از آنکه قرارداد بازی در یک فیلم را نقض کرد، به پرداخت مبلغ 8 میلیون و 100 هزار دلار به‌ عنوان غرامت محکوم شد. بسینگر برای فرار از پرداخت این جریمه اعلام ورشکستگی کرد. در میان دارایی‌های او که برای پرداخت مطالبات طلبکاران به‌فروش رسید، شهر براسلتون قرار داشت که وی و سایر سرمایه‌داران این شهر را با هدف تبدیل کردن آن به یک جاذبه توریستی خریداری کرده بودند/ جمعیت این شهر از چند صد نفر در سال 1990 میلادی، به بیش از 7500 نفر در سال 2010 رسید.

ماروین گای

 

ماروین گای، خواننده‌ مشهور آمریکایی بود و مشهوری بود که معمولا در حساب و کتاب‌های مالی سنجیده عمل نمی‌کرد و ولخرجی‌های زیاد او را دچار مشکلات عدیده کرد. گای، هنگامی‌که می‌خواست در سال 1977 از همسرش «آنا گوردی» طلاق بگیرد، پولی برای پرداخت مطالبات همسرش نداشت. در نتیجه به پیشنهاد وکیلش تلاش کرد که به توافق جدیدی با همسرش دست‌یابد. قرار شد گای آلبوم جدیدی منتشر کرده و تمام درآمدهای آن به عنوان نفقه به همسرش بپردازد.

گای آلبوم جدیدی به نام «بفرمایید عزیزم» را روانه بازار کرد.اما شنوندگان از این آلبوم گای که با درون‌مایه طلاق بود، استقبال نکرند. این آلبوم که امروزه طرفداران بیشتری دارد، کم‌فروش‌ترین آلبوم این خواننده در درهه 70 میلادی بوده‌است. درنهایت، ناتوانی وی در پرداخت 600 هزار دلار به همسرش، منجر شد تا او در سال 1976 اعلام ورشکستگی کند.

مارک تواین

 

«مارک تواین» در سال 1880 میلادی با انتشار رمان مشهورش با عنوان «ماجراهای هاکلبری فین»، نامش را در ادبیات آمریکا جاودانه ساخت. وی با مشورت غلط دوستانش برای خرید یک ماشین چاپ جدید سرمایه‌گذاری کرد که این سرمایه‌گذاری جواب نداد و چاپخانه‌اش دچار مشکل مالی شد. درنهایت، مشکلات مالی که در سال 1893 برای او به وجود آمد، ضربه نهایی را به مارک تواین وارد کرد و او را ناچار کرد تا در 60 سالگی اعلام ورشکستگی کند.

 

لری کینگ

 

 «لری کینگ»، مجری با سابقه شبکه سی‌ان‌ان است. وی پیش از آنکه به یکی از چهره‌های شناخته شده اجرای تلویزیونی تبدیل شود، به حرفه روزنامه نگاری مشغول بود که حرفه‌اش به‌دلیل ارتکاب اتهامات مختلف نظیر کلاهبرداری و رابطه نامشروع و بروز مشکلات مالی، به کلی نابود شد. این مرد رسانه، در سال 1978 میلادی، وقتی بیش از 300 هزار دلار بدهی به‌بار آورد، اعلام ورشکستگی کرد. این دوران سیاه که جزو سخت‌ترین سال های زندگی او بود، با شکایت همکار رسانه‌ای لری کینگ از وی به اتهام سرقت شروع شد. با آنکه وی از این اتهام تبرئه شد اما شهرت و اعتبار کاری او را خدشه‌دار کرد. همین باعث شد تا او چندسال کار خبرنگاری را به‌کلی کنار بگذارد اما دوباره به فضای رسانه بازگشت و در سال 1978 بازگشت با شکوهی به تلویزیون داشت. 

 

فرانسیس فورد کاپولا

 

«فرانسیس فورد کاپولا»، هنرپیشه، نویسنده و کارگردانی ایتالیایی-آمریکایی مشهور هالیوودی است. «اینک آخرالزمان»، آخرین اثر دوران طلایی حرفه‌ای کاپولا بود. موزیکال فانتزی او با نام «یکی از صمیم قلب»، در گیشه فاجعه به بار آورد. این فیلم که برای ساخت آن 26 میلیون دلار هزینه شد، تنها 636 هزار دلار فروش کرد که این ضرر باعث شد کاپولا در سال 1983 استودیوی زوتروپ 23 هکتاری خود را برای تامین هزینه‌های تیم تولید و شکستش بفروشد. او بقیه‌ سال‌های این دهه را صرف پرداخت بدهی‌های ناشی از شکست این فیلم کرد. استودیو نیز در سال 1990 به عنوان سازمان ورشکستگی آمریکا مشغول به فعالیت شد. علاوه بر این کاپولا در طی 8 سال بعد به خاطر ورشکستگی سه بار در دادگاه حضور یافت.

گری کلمن

 

«گری کلمن» بازیگر معروف و محبوب کودکان بود. وی که به دنبال سرقت چند میلیونی والدینش از او در سال 2009 دچار ورشکستگی شد حتی قرض 72 هزار دلاری خود را به سختی پرداخت کرد. مشکلات جسمانی نیز بی‌پولی او را تشدید کرد و او در نهایت در سال 2010 جان باخت. وی در سال 1999 میلادی نیز یک بار طبق ماده 7 قانون ورشکستگی، اعلام ورشکستگی کرده بود. این درحالی است که وی در دوران اوجش هفته‌ای 64 هزار دلار از تلویزیون دستمزد دریافت می‌‌کرد.

نیکلاس کیج

 

«نیکلاس کیج» بازیگر معروف هالیوود و برنده اسکار، در سال 2009 ورشکسته شد و مجبور به حراج اموال خود شد تا بتواند بدهی 6 میلیون دلاری ناشی از ورشکستگی استودیوی (IRS) را پرداخت کند. وی به ولخرجی‌های عجیب مشهور است. او برای خرید یک استخوان دایناسور و ساخت یک مقبره به شکل اهرام مصر، میلیون ها دلار خرج کرده‌است. وی قصد دارد پس از مرگش در این هرم دفن شود. 

آرون کارتر

 

«آرون کارتر» خواننده مشهور آمریکایی است که گویا فراموش کرده که او هم باید مالیاتش را بپپردازد. در سال 2013 یعنی هنگامی که آرون کارتر اعلام ورشکستگی کرد، دو میلیون دلار بدهی داشت که بیشتر این پول مربوط به بدهی‌های او به کمپانی IRS بود. البته افتادن وی در دام بی‌بندوباری و اعتیاد نیز در ورشکستگی او بی‌تاثیر نبود. 

 

 

/اقتصادنیوز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.