تور اقتصادی ایران به اروپا

پس از آلمانی‏ها این بار خبرهایی از سفر هیأت‏های اقتصادی از کشورهای ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، هندوستان و ترکیه به ایران به گوش می‌رسد.

عصر بانک؛هنوز جوهر امضای توافق زیر قرارداد ایران با ١+٥ خشک نشده که هیأت‏های اروپایی یک به یک وارد ایران می‌شوند. البته کشورهای آسیایی و حوزه خلیج‌فارس نیز منتظر نمانده‏اند و وارد کورس رقابتی با اروپایی‏ها شده‏اند. پس از آلمانی‏ها این بار خبرهایی از سفر هیأت‏های اقتصادی از کشورهای ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، هندوستان و ترکیه به ایران به گوش می‌رسد. البته در این میان هندی‏ها گوی سبقت را پس از آلمان‏ها ربوده‏اند و اکنون در ایران حضور یافته‏اند.

 

سفر نعمت‌زاده با 70 شرکت اقتصادی به وین

 

آلمانی‏ها که با فکر بازسازی روابط اقتصادی آلمان و ایران به تهران سفر کرده‏اند، در برنامه‏ریزی خود گویا به نزدیکی کنفرانس «تجارت و سرمایه‌گذاری ایران و اتحادیه اروپا » نیز نیم‏نگاهی داشتند، چراکه اکنون وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران نیز برای شرکت در این کنفرانس به همراه هیأتی شامل 70 شرکت اقتصادی آماده شده است. محمدرضا نعمت‏زاده به‌منظور بررسی مناسبات اقتصادی و راه‌های تجارت و سرمایه‏گذاری بیشتر ایران و اتحادیه اروپا در سفری دوروزه به وین پایتخت اتریش سفر خواهد کرد. وی سرپرستی هیأت ایرانی را برعهده دارد و تیمی از بخش‏های اقتصادی، مالی، بانکی و سرمایه‏گذاری خارجی و همچنین تعدادی از فعالان صنایع، نفت، گاز، پتروشیمی، معدن، خودرو و سایر صنایع، وی را در این سفر همراهی خواهند کرد. در این کنفرانس دوروزه که ٢٣ و ٢٤ جولای ٢٠١٥ هم‌زمان با یکم و دوم مرداد ماه در وین برگزار خواهد شد، تجار، صنعتگران و مقاماتی از اتریش، فرانسه، انگلستان، آلمان و سایر کشورها حضور خواهند داشت.

 

قصد آلمان برای ٤‌برابر کردن حجم صادرات

 

دانیل برن‌بک، رئیس اتاق صنایع و بازرگانی آلمان- ایران درباره ارتباط ایران و آلمان پس از تحریم‌ها در گفت‌وگویی با «دویچه‌وله» گفت: نباید بیشتر منتظر شد، بلکه باید سریعا وارد عمل شد و میدان را به دیگران واگذار نکرد. آلمان معتقد است که می‌تواند پس از توافق‌نامه وین حجم صادرات خود به ایران را در مدت چهار سال چهار برابر کند. بر این اساس این کشور قصد دارد صادرات خود به ایران را که در سال ٢٠١٤ به ٢,٣٩‌ میلیارد یورو رسید، در سه تا چهار سال به ١٠‌میلیارد یورو برساند. برن‌بک با اشاره به احیای ساختارهای قدیمی مناسبات آلمان و ایران افزود: پیش از هر چیز ماشین‌سازی و احداث تأسیسات، صادرات قطعاتی برای صنایع خودروسازی، در حجم معینی مواد خام برای شیمی، داروسازی و نیز فناوری پزشکی و همچنین همه صادرات ممکن دیگر برای صنایع چاپ و دیگر حوزه‌ها. ولی ماشین‌سازی و احداث تأسیسات در کانون قرار دارد.

 

نعم ت‏زاده آب پاکی را روی دست آلمانی‌ها ریخت

 

در این رابطه محمدرضا نجفی‌منش، عضو انجمن قطعه‌سازان در یک نشست خبری با اشاره به جلسه وزیر صنعت با هیأت آلمانی  گفت: در این جلسه، وزیر صنعت آب پاکی را روی دست آلمانی‌ها ریخت و عنوان کرد دیگر مانند قبل درهای کشور به روی واردات هر محصولی باز نخواهد بود و این‌طور نیست که هر چقدر خودرو بخواهند، به ایران وارد کنند، بلکه باید در اینجا سرمایه‌گذاری و با حداقل ساخت داخل 40‌درصدی و صادرات 30‌درصدی آغاز به‌کار کنند.

 

برنامه‌ریزی آلمانی‌ها‌؛ ٢هفته قبل از توافق

 

وی با بیان اینکه در شهریورماه کارشناسان آلمانی برای پیگیری مذاکرات و همکاری مشترک با خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی به کشورمان خواهند آمد، گفت: صنعت قطعه‌سازی به‌لحاظ ارزشی باید چهار برابر میزان فعلی، تولید داشته باشد که در این جهت می‌توانیم از شرکای خارجی استفاده کنیم. همچنین سال گذشته، ارزش تولید قطعات خودرو در کشور هفت ‌میلیارد دلار بود که این رقم در سال 1404 باید به 31‌ میلیارد دلار برسد و شرکت‌های اروپایی می‌توانند در این بخش به ما کمک کنند. به‌گفته وی، برنامه‌ریزی ورود هیأت آلمانی به ایران از دو هفته قبل از به‌نتیجه‌رسیدن مذاکرات صورت گرفته بود به‌طوری‌که هفته قبل رایزن بازرگانی سفارت آلمان به انجمن قطعه‌سازان مراجعه کرد و برای این سفر برنامه‌ریزی انجام شد. از سویی فرهاد احتشام‌زاده، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو نیز با اشاره به سهم پنج درصدی خودروسازان آلمانی از بازار خودروهای وارداتی ایران گفت: دو شرکت فولکس واگن و بنز خواهان داشتن نماینده رسمی در ایران هستند. همچنین حسین فروزان، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو از سرمایه‌گذاری یک شرکت خارجی در زمینه تولید و خدمات پس از فروش خودرو در این منطقه خبر داد و گفت: با شرکت فیات و بنز مذاکراتی انجام شده است.

 

نماینده بزرگ‌ترین نیروگاه‌ساز جهان  در ایران

 

پس از آلمان نوبت به هندی‏ها رسید. هیأتی متشکل از نمایندگان و مدیران ارشد 14 شرکت بزرگ برق، انرژی و پتروشیمی هند به‌منظور شناسایی فرصت‌های جدید سرمایه‏گذاری در صنایع انرژی ایران پس از لغو تحریم‌ها وارد تهران شده است. به گزارش «مهر»، در این هیأت تجاری و انرژی هندی‌ها، مدیران و رؤسای هیأت‌مدیره نمایندگان ارشد 13 شرکت بزرگ نفت، پتروشیمی، برق و انرژی هند حضور دارند و قصد دارند در تهران در گفت‌وگو با نمایندگان بخش خصوصی و دولتی کشور با فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری در صنایع برق، انرژی و پتروشیمی ایران آشنا شوند.

 

ایتالیایی‌ها شریک ممتاز ایران می‌شوند؟

 

از سویی سفارت ایران در ایتالیا اعلام کرد که دولت این کشور اروپایی، وزرای خارجه و توسعه اقتصادی کابینه را روز چهارم آگوست (١٣ مرداد) به تهران اعزام می‌کند تا نخستین گام‌های واقعی خود را در بازار ٨٠‌میلیون نفری ایران که درهایش پس از توافق هسته‌ای باز شده است، بردارد. در این راستا شرکت بیمه اعتباری ساچه ایتالیا نیز اعلام کرد توافق با ایران می‌تواند تا چهار سال آینده منجر به افزایش سه ‌میلیارد یورویی صادرات ایتالیا به ایران شود. به گزارش ایسنا، «پائولا برونتی» نماینده وزارت توسعه اقتصادی ایتالیا گفت: «ما می‌خواهیم شریک ممتاز ایران باشیم و از هم‏اکنون برای تحکیم این جایگاه فعالیت می‌کنیم». همچنین «روبرتو لوئونگو» مدیرکل مؤسسه ملی تجارت خارجی (ایچه) اخیرا اظهار کرد: توافق با ایران می‌تواند منجر به افزایش دو تا سه میلیارد یورویی صادرات ایتالیا به تهران در سه سال آینده شود. به این ترتیب مسابقه شرکت‌های ایتالیایی برای فتح بازار جذاب ایران پس از لغو تحریم‌های غربی در بخش‌های نفت و گاز، حمل‌ونقل، ساختمان و دفاعی از هم‌اکنون آغاز شده است.

 

نمایندگان 80 شرکت فرانسوی در  راه ایران

 

دیپلمات‌های فرانسوی می‌گویند وزارت خارجه این کشور در جلسه‌ای مدیران 50 شرکت را در جریان نحوه تجارت با ایران پس از توافق هسته‌ای قرار داده‌اند و قرار است در ماه سپتامبر نیز هیأتی متشکل از نمایندگان 80 شرکت فرانسوی راهی تهران شود. به گزارش فارس، لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه روز سه‌شنبه اعلام کرد که هفته آینده به تهران می‌آید. 

سفر هیأت بلندپایه تجاری اسپانیا به ایران

علاوه بر فرانسوی‏ها، اسپانیا نیز در شهریورماه میهمان ایران خواهد بود.

سفیر اسپانیا در تهران در دیدار با معاون بین‏الملل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران از اعزام هیأت تجاری بلندپایه این کشور به ایران خبر داد. به گزارش ایرنا پرز بیه نا، سفیر اسپانیا گفت: سه وزیر صنعت، انرژی و گردشگری اسپانیا در رأس یک هیأت ٤٠ نفره تجاری اوایل سپتامبر (شهریورماه) به تهران سفر خواهند کرد و اجرای پروژه‌های زیرساختاری، عمران و راهسازی از جمله فعالیت‌های این هیأت است. در ادامه این دیدار علی‏اکبر فرازی گفت: اسپانیا از دوستان روزهای سخت تحریم ایران بوده و همیشه با دیدگاه مثبت برای رفع مسائل و مشکلات تحریم قدم برداشته است. براساس آمار، حجم مبادلات ایران و اسپانیا در سه ماهه اول ٩٤ شامل صادرات حدود ٥٧‌میلیون دلار آهن، زعفران، انگور، روده، فرش و کفپوش ایران به اسپانیا و ٤٥‌میلیون دلار واردات الکترودهای زغالی، جرثقیل، مرکب چاپ، کاغذ گراف و نخ نساجی ایران از اسپانیا بوده است.

ترک‌ها در فکر تسخیر بازار ایران پس از توافق

اما از همه این اخبار که بگذریم، کمین ترک‌ها برای گسترش صادرات پوشاک به ایران خطری برای تولیدکنندگان ایرانی محسوب می‌شود. به گزارش تسنیم به نقل از حریت دیلی‌نیوز، حجم مبادلات تجاری بین دو کشور هم‏اکنون به حدود ١٤‌میلیارد دلار می‌رسد. براساس برخی برآوردها، این رقم در سال ٢٠١٦، دو برابر خواهد شد. اتحادیه یونایتد برندز، که سازمانی متشکل از بسیاری از برندهای خرده‏فروشی است، قرار است در آغاز ماه سپتامبر هیأتی را به ایران اعزام کند. براساس اعلام این اتحادیه، ٢٠ برند معروف ترک در سه سال آینده ٥٠٠ فروشگاه در ایران دایر خواهند کرد. در میان این برندها، اسامی برندهای مطرحی نظیر بوینر، واکو، دسا، دریمود، ماوی، ایپک یول و مودو به چشم می‏خورد. بخش گردشگری ایران نیز چشم‏انداز روشنی را پیش‌روی خود می‏بیند. به گفته باشاران اولوسوی، رئیس اتحادیه آژانس‏های مسافرتی ترکیه، (تورساب) تعداد گردشگرانی که از ایران به ترکیه سفر می‌کنند، در کوتاه‏مدت از یک‌میلیون نفر به دو‌میلیون نفر افزایش خواهد یافت.

 

 

/روزنامه شرق

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.